Jaké GPU pro Far Cry 5?
Druhou stranou mince samozřejmě zůstává pochybná dostupnost, která už je spíše výsledkem (ne)dostupnosti pamětí než kryptománie. Vraťme se ale ke hře. Far Cry 5 využívá dvě technologie, které stojí za pozornost. Rapid packed math alias FP16 a Shader Intrinsics.
Rapid packed math spočívá v možnosti využití výpočetní přesnosti FP16 namísto FP32 tam, kde to nepřináší degradaci vizuální kvality. Některé grafické architektury podporují výpočty v přesnosti FP16 s 2× vyšší výkonem než FP32. V praxi si ale nelze představovat nic jako zdvojnásobení FPS a to hned z několika důvodů:
- Ke zdvojnásobení výkonu dochází pouze u výpočtů.
- Týká se navíc pouze některých výpočtů, pro které je nižší přesnost dostatečná.
- Ostatní výkonnostní limity (rasterizace, geometrie, datová propustnost, texturing…) se nemění.
- FP16:FP32 2:1 podporuje na určitých čipech AMD i Nvidia, ale u herních GPU Nvidie je vypnutá.
- AMD má tradičně výpočetního výkonu dostatek, takže další zvýšení má na FPS omezené dopady.
Rychlé FP16 z produktů AMD podporují grafické čipy s architekturou Vega, což aktuálně znamená Radeon RX Vega 56, Radeon RX Vega 64, Radeon Vega Frontier Edition, Ryzen 3 2200G a Ryzen 5 2400G. Na jaro se chystá ještě Vega Mobile, takže počet kompatibilních produktů výhledově stoupne.
Shader Intrinsics (funkce podporované v rámci DirectX i Vulkan) umožňují vývojáři možnost přímého využití hardwarových funkcí, které nejsou standardně dostupné přes rozhraní API. K výkonu:
Ve 4k rozlišení v kombinaci s vysokými detaily je nepřekvapivě v čele GeForce GTX 1080 Ti. Radeon RX Vega 64 ale zhruba o 5 % překonává GeForce GTX 1080 a Radeon Vega 56 s GeForce GTX 1070 Ti dosahují stejné příčky. Ostatní modely na 40 FPS nedosáhnou. Zajímavější je ale snímková stabilita, kdy se Radeon RX Vega 64 blíží GeForce GTX 1080 Ti a Radeon RX Vega 56 dosahuje stejné příčky jako GeForce GTX 1080.
Rozlišení 2560×1440 s ultra detaily na vzájemné pozici ani stabilitě FPS mnoho nemění. Nad 40-45 FPS se ale dostává výrazně více karet, takže s použitím monitoru podporujícího variabilní snímkovou frekvenci (FreeSync / G-Sync) by Far Cry 5 měl jít rozhýbat na lecčems. Jak ale naznačuje graf snímkové stability, u GeForce GTX 970 prakticky jistě a u Radeonů R9 390 / RX 570 plus GeForce GTX 1060 pravděpodobně bude třeba trochu sáhnout do nastavení detailů, protože by variability příliš často dostávala FPS pod minimální hodnotu variabilního rozsahu.
Pohled na graf rozlišení 1920×1080 ukazuje, že - slovy německých kolegů - „etwas nicht stimmt“. Zatímco vzájemná pozice produktů mezi rozlišením 4k a 1440p nedoznala výraznějších změn, v 1080p se dostává do výrazného vedení Nvidia. Ovšem pouze v průměrných FPS - ve snímkové stabilitě naopak propadá. Patrně zde dochází k okamžikům vysokých FPS, které se pak projeví i na průměru, střídaných okamžiky s propady. Je však zajímavé, že zatímco v této testované scéně vychází GeForce GTX 1080 v průměrných FPS o 17 % nad Radeonem RX Vega 64, v jiné scéně při stejném rozlišení, kde ComputerBase testovala vliv různého nastavení na FPS, vychází Vega 64 o 5 % rychlejší než GeForce GTX 1080, tedy o stejné procento jako ve 1440p a 4k:
Ač může tento rozpor vyvolávat domněnku, zda ComputerBase ve standardním testu rozlišení 1920×1080 nenastavila pro produkty jednoho výrobce omylem jiné detaily než pro produkty jiného výrobce, zdá se, že test proběhl korektně. Podobný „úlet“ v tomto rozlišení zaznamenal i web PCGamesHardware.
Průběžný graf stability FPS měřený v 2560×1440 ukazuje, proč přes dobré průměrné FPS byly grafy stability pro produkty Nvidie horší. Dochází totiž k častějším a výraznějším nestabilitám, kdy se průměrný cca 12ms interval mezi snímky prodlouží zhruba na dvojnásobek a po několika záchvěvech opět vrátí k normálu. Zda tento microstuttering může působit něco, co se v Nvidii podaří vyřešit v ovladačích, nebo má hra v daném okamžiku (třeba při nějaké explozi) vyšší nároky např. na výpočetní výkon, pro jejichž vykrytí není dostatečná rezerva, zatím není jasné. V obou případech ale recenzent využil ovladačů, které jsou podle výrobce na hru připraveny a optimalizovány.
V souhrnu se dá říct, že žádná grafická karta není ve vztahu k Far Cry 5 propadákem. Hra dokáže dostupný hardware (s ohledem na vizuální stránku) využít poměrně efektivně. Při výběru je třeba zhodnotit spíše kombinaci konkrétního rozlišení, faktu zda máte displej s podporou variabilní snímkové frekvence a nakonec zohlednit i stabilitu FPS. S FreeSync či G-Sync ale novinku rozběháte i na mainstreamu, pokud tedy nebudete chtít zrovna 4k rozlišení.