Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Grafické karty v roce 2014 - ve jménu energetické efektivity

HBM jsou potřebné kvůli nižší spotřebě jen u některých karet pro notebooky a to jenom tehdy, když budou cenově srovnatelné s nejrychlejšími GDDR5. Na hodně vyladěném 28nm procesu budou jádra jen větší a větší, takže 512bit sběrnice není nic nepřirozeného a dosažená propustnost s GDDR5 nebude brzdit budoucí GCN ani Maxwell. Dokud nepřijdou nové nanometry, tak bude HBM jen kus zajímavé technologie bez většího užitku.

Těch tanečků marketingu kolem 30fps se nebojím, protože to není zas tak těžké téma na vysvětlení aby to nepochopila většina hráčů. I hráči Gran Turisma znají výhody 60fps a nízkého input lagu některých televizí. Nakonec stejně přijde nová generace konzolí dřív než jsme zvyklí, protože IMHO nebude problém se zajištěním zpětné kompatibility, takže se ten problém vyřeší sám. Na 4k TV se sice bude hrát často ve fullHD, ale to nebude tak hrozné jako hraní simulátorů a stříleček v 30fps nebo brutální optimalizace aby to chodilo ve 4k. x86 osmijádro v PS5 bude při rozpoznání hry z PS4 chodit na nižších frekvencích nebo v případe použítí více než osmi jader část čipu vypne. U GPU to bude složitější, ale pokud chtějí konzole přežít, tak musí máknout víc než doteď. Na sedmiletý život bez výkonových změn dnes mohou zapomenout.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

ad tech 30fps ... neni problem proste v tom, ze kdyz si pauznu jakykoliv film, tak kdyz tam bude pohyb, tak vsechny jednotlive framy budou maznuty, kdezto u pc bude kazdy frame ostry jak britva, takze i diky tomuto filmy vypadaji plynule kdezto u hry tak nejak citis ze je neco spatne ...

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak! To se nejen tady snažím, některým marně..., vysvětlit! Trhání vlivem malého fps je nejvíce vidět na ostrých obrysech pohybbujících se objektů! A u malého fps filmu (24) používaj filmaři fintu - spíš jen ojeb - dlouhý čas závěrky :-(... To pro pohyb!!! v obraze není nejideálnější :-(

Mázlé obrysy pak tak neposkakují. Ale díky vyššími ISO a fps a točením do vyššího fps již kamerou jemožné opět čas expozice zkrátit a netrpí tak ti s lepším postřehem, neb nekoukaj na mazanici již ve zdroji obrazu a vyšší fps i obrazovky v násobku pak dá následně př reprodukci také osrý obraz i při prudším pohybu a během něj
A každý, dle individuálního postřehu, je pak limitován individuálně a co kdo postřehne a komu nikomu to pak nebude to jemné trhání "táhat oči" ani při krátké závěrce na kterou dnes točí , bohužel, většina lidí na mobil nebo levné kamerky bez manuálního režimu při slunečném počasí...

Přitom ideální ba unikátní je pro 25fps prokládaně, čili 50i = 50Hz, 1/50s. Při 50p i když 50Hz také doporučuji závěrku okolo 1/100s až 1/200s, neb díky vyššímu fps i při scanu i reprodukci celých snímků vyšší rychlostí totento orstrý obraz tolik hrubě neposkakuje snímek od snímku, čili je možné využít rychlejší scan k vyšší ostrosti i při sportu a pod. dynamických scénách :-)

Většinou však dnes amatéři točí video! jen max do 30fps, což je jen 30Hz......., ale se závěrkou i víc jak 1/1000!... Pak je obraz stále příliš ostrý i při prudším pohybu a vlimem tét ostrosti a malého snímkokvání trhá :-(

Toto tak nebylo vidět na malých obrazovkách a SD obrazu, ale u HD obrazu natož dokonce 4k obrazu s Mpx je i s o mnoh ovíc info/1s pro oko i mozek. Proto se musí zvyšovat datový tok, díky kompresím neúměrně s růstem Mpx.

Ale já varuji, že neporosteli s Mpx a poslední dobou i s velikostí obrazovek, kdy pohyb o kousek na malém mnitorku je např. 1mm, bude na velké obrazovce již cca 1cma a na plátně při projekci pak i 10cm!!!, růst i fps, budeme se stále častěji koukat na trhanici :-( ...

Tedy používat tradičně... stále mázlý obraz :-( nebo vyšší fps! :-) (jedno, jdeli o video, nebo hru - kde mazání kontur při pohybu jen něčeho! v obraze, asi nebude snadné simulovat!)

Pozn: víc jak rok točím nativně do 1080p 50fps progresívně :-), což je opět 50Hz :-) jak u starého dobrého ale kompromisu: 25fps 50i prokládaně :-(... a už bych nechtěl nikdy méně jak 50fps :-(

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Pro hry to neplatí určitě, jsou poměrně sofistikované způsoby, jak emulovat motion blur (aka pohybovou neostrost), ale ty hry při těch 30 fps nejsou o nic hratelnější (mj. proto, že to zvedá inputlag) a nevypadají o mnoho plynuleji. Viz třeba

https://www.google.cz/search?q=motion+blur+crysis+3&num=100&es_sm=93&tbm...

a bambilion dalších. Pak je problém s tím, že je to v řadě her nežádoucí, protože to zhoršuje přehlednost.

A obecně je problém s tím, že u jakékoliv (nízké) snímkové frekvence jde o řadu diskrétních snímků, zatímco v běžném životě člověk vnímá plynulý pohyb (pokud třeba nemá zrovna scénu nasvícenou 50Hz zářivkou). I u toho máznutého obrazu je to pořád jen několik samostatných snímků v řadě.

Prokládaný obraz byl zajímavý na CRT, protože se to vykreslovalo ob řádek a luminofor měl větší setrvačnost, ale na LCD je to nepoužitelné, zubaté hrany, které kvůli tomu vznikají při rychlém pohybu jsou mimořádný opruz (a rychlé metody deinterlacingu jsou jen chudou náhražkou 50p).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Co to máš za avatar? Autor konkurenčního webu..... :-)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

HBM hlavně přinesou možnosti úplně jiné práce s pamětí, než jak to fungovalo doposud.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

512bit sběrnice v kombinaci s rozhraním podporujícím 7-8 GHz GDDR5 si na 28nm procesu může vzít zhruba 150 milimetrů čtverečních křemíku, možná i víc. Pokud existuje efektivnější paměťové řešení, které umožní část tohoto křemíku použít na jednotky generující výkon (SP, TMU, ROP), nebude takové řešení ve výsledku výkonnější?

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Nevím kolik zabere rozhraní pro HBM. Snad vědí co dělají. Highend je pro zavádění nových a drahých technologií ideální, jen mně přijde předčasné zavádět něco takového na vyladěném 28nm procesu a to za situace, kdy oba výrobci dokázali jak trochu obejít potřebu velké paměťové propustnosti pomocí delta komprese a změny architektury čipu (větší cache).

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Já to vidím následovně: GDDR5 se svými latencemi a rychlostí se hodí spíše pro proudové zpracování dat, kdežto HBM otevírá svou schopností naráz vykonávat několik naprosto odlišných operací masivnější možnosti paralelizace. Když to vezmeme od podlahy, nárůst počtu výpočetních jednotek se neprojevuje lineárně, ale pouze s nárůstem výkonu paměťového systému. Navíc je hodně velká otázka, jak moc a dobře tenhle systém funguje u nemasivních výpočtů (tj. např. případ, kdy část GPU počítá jednu úlohu, a část druhou úlohu, kdy se obě úlohy "pobijí" o přístup k datům a cache. S příchodem HSA bude nejspíše takových úloh přibývat. Navíc je dost pravděpodobné, že s HBM odpadne nutnost na GPU integrovat cache, takže přepočteno na plochu to bude pravděpodobně plichta.

Současný stav mi v mnohém připomíná Amigu: ta měla tzv. chip-RAM, základní paměť, do které měly přístup všechny koprocesory i CPU, v podstatě UMA model (i proto se výkon zvedal při použití tzv. Fast-RAM, i když byla taktována stejně, ale byla určena výhradně pro CPU a jeho kód). Problém byl v tom, že přístup pro CPU byl až každý tuším 2. až 4. takt, protože běžně se střídaly CPU a čipset, nicméně zpracování blittingu a copperu mělo přednost (pamatuju se to už jen mlhavě, je to už drahně let). A teď si představte místo Amigy model GPU, který v podstatě může fungovat na podobném principu, jakým fungovala celá Amiga (samozřejmě si jsem vědom nesrovnatelnosti možností instrukčních sad univerzálního CPU a dnešních GPU) s tím, že místo klasických pamětí, které se chovají jako "jedna" bude nasazeno HBM, které se chová jako "sociální pracovnice", která "dá (data) všem" :-)

edit: a co víc: v případě potřeby se z HBM může taky stát ekvivalent té GDDR5 (pokud to bude potřeba, a bude výhodné naráz číst nebo zapisovat). Jde o tu univerzalitu.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Amize by HBM pomohla, nicméně v té době jaksi nebyla :)

Nicméně jsou zde velmi podobné zařízení, ve kterých se CPU a GPU perou o jednu ramku - a to konzole. Sice IMHO není důvod k tomu, aby neměly ramky separované (Chip a Fast ram, jako u Amigy nebo vlastně jako i běžně na PC - hlavní a grafická ram), ale pokud tomu tak z nějakých důvodů (cena?) zase nebude, pak nasazení HBM ramek otevírá možnost pokukovat k 4k rozlišením v nějaké přijatelné (30fps, eh, eh) framerare, či alespoň k rozlišení nižšímu + interpolaci na 4k.

A další, kdo podobné "multiůlohové" ramky ocení, budou výrobci APU, když tak jejich produktům stoupnou dost výkony po nasazení HBM do mainstream PC (což si sice zatím dost dobře nedokážu představit ve verzi DIMMů pro enormní šiřky sběrnic, ale např. napájené čipy na mainboardu možné jsou).

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak. Ekonomiku bych v této fázi do diskuse vůbec nezapojoval, zásadní je, nakolik bude "nerestriktivní" HBM implementovatelné a softwarově zvládnuté. Ostatně je známo, že různé OS přistupují k témuž HW různě...

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

You Tube již podporuje až 60fps 60p :-) A přitom ani zmíňka!, od kdy???... Ale!

Abloudnul jsem kousek videa opravdu o 60fps 60p v MPEG4 (H264) a po stažení z YT, světe div se, je zachováno 60p ! :-)

Ale ! - ve Firefoxu se mi obraz trhá :-) Komu ještě to jede v prohlížeči ne-plynule? Po stažení a přehrávané v MPCHC při 60Hz obrazovky mi i to stažené ale jede plynule!
(FireFox i Flash mám aktuální, Win7/64bit, z GTX 980 po HDMI 2.0)

Trhá to i v IE a navíc je v půlce obrazu vodorovný zlom... :-(

Kde je chyba??? Ve Flashu?

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Já mám dojem, že to funguje jen v posledním Chromu, ale nejsem si jistý, chromaka nepoužívám.

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

žeby jen další... agresivní záměr Googlu??? :-( (jakože jen jemu to funguje ostatním ne, přejděte na Chrome!?... A že by tedy další, až nebezpečné!, posilování monopolu?...)

No počkáme na zkušenost dalších, abych nepomlouval velkého bratra.

Chtělo by to možná samostatný článek o vyšším fps na YT a problematice netrhaného přehrávání v prohlížeči. Za případnou aktivitu redaktorů diit.cz, v tomto, dík!

+1
-52
-1
Je komentář přínosný?

Mám dojem že jsem o tom někde četl, ale už nevím kde.
Je to podobné, jako když v G+ galerii chceš upravit fotky, tak to jde taky jen v chrome, v jiném br ne. A kvůli tomu si jej nebudu instalovat.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem nainstalval Chrome s GoogleEart omylem, neodklikl jsem že jej NEchci!... Tak jsem jej už nechal, ale jen chvili, neb stále drze votravovala vnucoval se a asocioval na kde co..., tak letěl!... A nemíním jen pro jden test instalovat znova ani omylem!

Nevadí mi přirozený monopol (když je někdo nejlepší a nemá konkurenci, proč ne), chováli se nadále slušně, ale vadí drzý monopol, monopolního postavení zneužívajíc! :-(

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.