Grafiky s výkonem 20 TFLOPs za 6 let
Nový věděcký šéf společnosti Nvidia, profesor Bill Dally, oprášil svoji křišťálovou kouli a pustil se na populární téma odhadů. Stále rostoucí paralelismus, MIMD (Multiple Instruction, Multiple Data) architektura a další významné pokroky v technologiích budou těmi aspekty, které ponesou odpovědnost za to, že v roce 2015 bychom měli na trhu vidět grafické procesory s výkonem 20 TFLOPs, tedy zhruba dvacetinásobkem současného výkonu.
Jakkoli by se to mohlo zdát jako odhad z říše snů, znamená to „pouze“ víceméně poloviční tempo oproti zběsilému závodu, který GPU poslední roky předvádějí. Samozřejmostí je předpoklad nadále neméně stejně rychlého pokroku ve výrobních procesech.
Bill Dally také očekává, že GPU budou stále více efektivní ve svém paralelismu, tedy že budou schopny vykonávat více instrukcí asynchronně v jednom okamžiku, což současná GPU neumí. My k tomu přidejme, že očekáváme i pokračující pokles režie samotných výpočtů, což lze do jisté míry pozorovat už dnes mezi DirectX 10.0, 10.1 a 11.
Nezbývá nám než se zeptat: „k čemu myslíte, že bude tento výkon potřeba?“ Předpokládejme, že v roce 2015 zde nebudeme mít monitory větší než současných 2560×1600, na nichž lze dnes s 1TFLOPsovou grafikou hrát nativně třeba i Crysis Warhead, byť za cenu nižšího nastavení než je maximální dostupné ve hře. Dvacetinásobek výkonu nás i při tomto maximu posune do stovek fps, takže pro hry počítejme reálně s brutálním nárůstem detailů a složitosti modelů, o domácím GPGPU typu H.264 1080p encodingu ani nemluvě. Jaké jsou vaše představy, kterak 20TFLOPs grafiku využít?