Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Grafy Applu přikrášlily i procesorový výkon M1 Ultra

Hmm, tak to by možná stálo za to zjistit, které z těch podtestů Geekbenche vyšroubovaly celkový výsledek až tak nahoru.

Jinak do tématu "tak AMD nakonec možná není v porovnání s Applem až tak nechopné" by mohlo zapadat i https://www.phoronix.com/vr.php?view=30985 .

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Uživatele Applu nějaké prehistorické počítače nezajímají, Apple je prostě špička a nikdo se jim ani trochu nerovná, nějaký Geekbench je nezajímá. To Apple přidal jen aby pošťouchnul jůtubery co prodávají různé VPNky a RAID SHADOW LEGENDS.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

A co teprve až letos vyjde AMD 5nm GPU a CPU ;)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Apple tlačí na svoj marketing, lebo vie, že čas sa kráti a po vydaní AMD "Zen4" a Intel "Raptor Lake" to už v priamom porovnaní ani v geekbench nezachráni. Jedno sa im musí uznať, majú to dobre naladené na parameter výkon/spotreba, ale takáto "výhoda" žerie veľa extra drahého kremíka, takže si to užívatelia musia adekvátne zaplatiť.

Bude zaujímavé sledovať aké chytré hlavy zostali (po odídencoch do Nuvia/Qualcomm-u) v CPU vývojovom oddelení Applu. Či ešte dokážu priniesť aj niečo výrazne lepšie ako sú výkonné "Firestorm" jadrá. Pat Galsinger možno vie viac, keď neustále omieľa frázu "že donúti Apple, budúcimi procesormi Intel, vrátiť sa späť k nim".

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jako že si někdo koupí PC místo Macu? To si nepomůže když jeho SW běží na Macu a ne na PC. Zda to bude v tak malém form factoru, neslyšné a s porovnatelnou spotřebou.

Výkon není jediné kvůli čemu se kupují konkrétní počítače

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

Chcete naznačit, že si snad někdo koupí Mac Studio M1 Ultra 64c za 4000US$ kvůli něčemu jinému než výkonu (ať již reálně potřebnému či nikoli)? Pokud ano, pak je to se stavem Apple uživatelů horší než jsem si myslel.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Hovoril som o priamom porovnaní a nie o migrovaní zákazníkov medzi platformami (to rozhodnutie musí urobiť človek sám, keď zváži plusy a mínusy). Navyše nieje zase toľko programov/softwaru, ktorý by bol tak jedinečný, že by buď nefungoval na inej platforme, alebo by nebol nahraditeľný za iný (to platí pre všetky platformy).

Ten "small form factor" som vyzdvihoval ako plus, ktoré je ale vykúpené (a to doslova) veľkou spotrebou 5nm kremíku, či ak chceš tranzistorov.

Tie Apple stroje sa mi páčia vyhotovením, rozhraním a aj výkonom, ale za jedno nie som ochotný platiť také peniaze za tie stroje a za druhé nie som odkázaný na programy, ktoré bežia iba na Mac OS. V neposlednom rade mi u nich chýba akási absolútna univerzálnosť, na ktorú som zvyknutý u PC platformy (rozumej Win, Linux, BSD), jednoducho, keď mašina prestane slúžiť účelu, po prestavbe sa s nej stane NAS, tenký klient, alebo kľudne aj router. To je zrejme jeden z dôvodov prečo nemám ani Xbox, ani Playstation či inú konzolu.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Nikdy jsem Apple neměl ani mu nefandím, ale podle mne je jedno co je v testech. Apple k procesoru naflákal akcelerátory, které se hodí pro zpracování videa a vůbec kontentu. A v tom jsou jeho nová čuda rychlá.
Takže pro své zákazníky udělal dost. Nemá smysl se ušklíbat, spíš zamyslet proč AMD a NVIDIA tak pomalu inovují svoje enkodery..
No tak si přimalovali marketing. Dneska je z toho prakticky norma. Byl by šok, kdyby to bylo jinak.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

boze to sou kecy.. amd a nVidie mely ve svejch gpu videoakceleratory v dobe, kdy apple nebyl schopnej navrhnout cpu, gpu ani ten akcelerator a vsechno kupoval hotovy..

no a hajit firmu co mi jako zakaznikovi lze, to je fakt stockholmskej syndrom jak prase..

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

To je asi nějaký syndrom..neumět číst.
1. Nikoho jsem nehájil.. naopak kritizoval AMD a NVIDII. A ty nejsou v editaci videa ani energeticky konkurenceschopné, ani výkonově a ani kvalitativně.
Prostě nejsou. Můžete se třeba rozkrájet. Kvůli tomu, že si Apple nikdy nekoupím, nebudu si lhát do kapsy. AMD a NVIDIA v tomhle segmentu mají co dohánět.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Nejsem si jistý, že by v recenzích někdo porovnával kvalitu a rychlost výstupu videa zpracovaného akcelerátorem M1, VCE a NVENC. Všude se jen píše, jak je to supr dupr rychlé. Jenže pokud se využijí akcelerátory v grafických kartách na PC, tak je to taky rychlé a elektricky úsporné. Jenže na PC se to akcelerátorem dělá jen někdy. Na Apple je to víceméně povinnost.
Výhoda Apple je v tom, že může nadiktovat jaké formáty se budou používat a uživatelé apple produktů jsou naučeni to akceptovat. Pak je jednoduché dát do SoC akcelerátor na těch pár jasně daných formátů, které budou využívat všichni v ekosystému.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Pokud se pouziji akceleratory grafik porad nemaji na Ultru. Nemalo lidi odlozilo sve 12/16 jadrove ryzeny a 3080/3090 a video zacli zpracovavat na Macu jen s M1 Pro ci Max, ktery jim da navic neslysny provoz s mensi spotrebou za stejne penize.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

To je dosti odvážné tvrzení, tedy ve smyslu toho, že uživatelé odložili x86 kvůli výkonu. To spíše díky jiným výhodám, včetně té čistě lidské - pocitu exkluzivity. Neupírám Applu výhodu jeho ekosystému. Střih videa ve správném (Applem podporovaném) formátu bude asi v pohodě. Editace ve 3D SW bude asi taky půjde dobře. Chtěl bych ale vidět (a taky uvidím, hned jak to uživatelé odešlou do databáze https://opendata.blender.org/ ) porovnání skutečného času pro renderování výstupu (data se dají filtrovat podle scény, OS, HW i verze SW).
Práce ve 2D asi nebude zásadní problém, stejně jako cokoliv jiného. Na druhou stranu moc AAA herních titulů na Mackovi není. A nemyslím si, že by to bylo proto, že uživatelé na Macku je nechtějí, nebo nehrají. Spíše vzhledem k potřebnému finančnímu zázemí budou mít na hraní konzole a Mac na práci (což není špatně).
Mě na tom prostě jenom vadí to oblbování uživatelů. Spolu s Intelem v tom Apple hraje 1. ligu. Pak kus za nimi nVidia. Tak nějak můj osobní názor.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Ve srovnání s jinými grafikami je M1 Ultra až na 3 stránce (medián score asi 1081 v 6 měřeních): https://opendata.blender.org/benchmarks/query/?compute_type=METAL&comput...

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Netvrdil jsem vsichni. Ano jsou veci co tomu nejdou. programatori ci videotvurci casto benefituji prave z toho prechodu z pc

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Programátoři určitě ne-e, na to tu kolega u Macka pláče dost často :DDD
Kreativci naopak ano. Tam tomu pomáhá jak vzhled, tak vyladění a provázání OS (včetně satelitních zařízení). Jinak běžná "práce" (dokumenty, web...) je také rozhodně v pohodě (ale na to je Mac Studio ultramegahustokrutopřísný overkill).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

VCE je nekvalitní, pomalý a špatný. Je to kostičkovaný zlo.
Zdroje jsou.. je třeba hledat.. i testy na výkonové škálování.. VCE AMD je Bulshit. NVENC NVIDIE má umělá výkonová omezení.
Osobní zkušenost.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jak přesně je to "na Apple ... víceméně povinnost"? Apple zakazuje zpracovávat video na Macích softwarově? Jak to dělají?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD ani NVIDIA nemaji treba akceleratory ktere maji i UHD intelu 11 generace. Napriklad 4:4:4 neakceleruje ani 3090 nebo 6900XT. 4:2:0 take nezvladaji vsechny karty. AMD treba vubec neumi HEVC v 12 bitech. Na tomto poli musi dohanet i Intel

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

12bpc u videa je hipstersko-frikulinskej nesmysl.. na kvalitu to nema a nemuze mit vliv.. ze adc na dnesnich snimacich chipech umoznujou 12bpc vystup neznamena ze to ma v realu nakej prinos.. nemuze kdyz analog neda vic nez co odpovida tak 5-7bpc.. takze i 10bpc jako rezerva pro hdr je skoro overkill..

fakt bych rad nekdy poznal applistu co jenom nehazi hausnumera nauceny od ostatnich applistu, o kterejch ani nevi co znamenaj nebo jaky je za nima technicky pozadi..

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Ještě nedávno někteří tvrdili, že 10bit je zbytečný... HDR taky...8K už vůbec..
Ale jen do té doby dokud neviděli 2m Oled TV nebo pořádný laserový projektor.
To, že na to nemám, nebo protože jsem částečně barvoslepej neznamená, že mne to opravňuje tvrdit, že je to k prdu. Pro někoho to je důležité.
Jsem sice napůl slepej, ale 4K v HDR teda na laserový projekci vnímám..to nemluvím o OLED.
Kdo není slepej jako patrona může klidně vidět rozdíl i v 12bit. Stejně jako jiní slyšet za roh.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pro někoho to je důležité.

Asi tak pre 0,001 % populácie?
Kecám. To som prehnal. To bude skôr 0,0001 %.

Koľko ľudí VLASTNÍ 2m OLED TV?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Možná tolik, kolik dá 3000 USD za grafiku? Bavíme se o technice nebo o tom, jak hluboko je do kapsy?

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

No, ona 8k 2m OLED aby na ní bylo vidět to co se tu diskutuje vyjde tak na 20000USD, takže těch lidí bude podstatně míň než těch co mají 3000USD grafiku

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Pýtal som sa, koľko vlastní, nie koľko si to môže dovoliť. Pretože aj ľudia s priemernými príjmami si to môžu dovoliť. Stačí neísť na dovolenku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Což o to. Prašule na tu hračku be se našly.

Ale rozmísntění oke, dveří, radiátorů a dalších vymožeností, kterými nelze hnout mi neposkytuje moc možností, kam to umístnit. Co se v 50. letech považovalo za prostorné dnes padá do kategori "krcálek" nebo "králíkárna".

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ja jednu zrovna mam a chlapec ma pravdu. :) https://imgur.com/a/DhlI0vd

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi je treba to brat trochu s rozumem. Treba barevnou hloubku 8b vs 10b na patricnem zarizeni mozna nekde za dobreho pocasi a vetru, nejaky rozdil uvidis. 12b ma podle smysl maximalne pro uchovavani nejakeho mastru pro dalsi zpracovani, stejne jako 4:4:4 nebo 4:2:2. V konzumni sfere a klidne si do toho zapocti i tu 2m televizi uvidis krome mozna zminovaneho 8b vs 10b prd rozdil. Stejne tak 8k nema pro konzumni sferu zadny vyznam. Uz rozdily "2k" vs 4k jsou v hlavne ostrosti, ale samozrejme pri dostatecne 'kratke vzdalenosti' od zdroje. Jinak to vsechno splyva, atd. CO se tyce zminovaneho HDR, tak je to vylozene na uzivateli. Ja napriklad HDR mam vsude vypnute, protoze nemam zajem si "vypalovat" sitnice.
Dobry je si i uvedomit, coz treba Jiricek pravidelne vynechava, ze kamery, ktere snimaji 4:2:2 stoji tak od 250+k a vyse. Pro 4:4:4 tak min. pul mega a nema to horni hranici. To znamena to jsou opravdu profesionalni zarizeni.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tohle ale neni konzum ale prave zpracovani toho obsahu. 10bit hdr je na kdejakem levnem mobilu nebo v tabletech. televize ani nemluvit. pointa ale byla v tom ze jak AMD tak Nvidia nema akceleratory v grafikach takove jake ma Intel

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Decodovani a encodovani je relativne nenarocnou operaci v ramci NLE(postprocesingu). Zatimco vykony decodingu i silou pouheho CPU jsou dnes (pro 4K) ve stovkach fps, encodingu ve vyssich desitkach fps, samotny rendering se pri narocnejsich upravach timeline klidne plazi v jednotkach fps. Vyznamne zrychleni decodingu/encodingu v takovych pripadech neprinasi prakticky nic.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K tomu mohu dodat, že manipulace s 4K HDR streamem, jeho barevné přemapování, překodování a streaming prostřednictvím CPU Ryzen 5950X ho vytíží na 50 procent. Streamováno z Emby.
VCE nefunguje vůbec a schůdná je NVIDIA. Takže nemáte pravdu. Pro náročnější operace HW akcelerátory i dnes mají co říct.
Většina lidí tu FANDÍ nějakému nazoru, ale bez praktické zkušenosti. Pokud jim něco z praxe namítnu dostanu desítky mínus. To celkem odpovídá nemocné české společnosti, kde se objektivní diskuse založená na faktech dávno nevede. Vedou pouze emoce.
Společnosti Apple gratujiji k produktu, ačkoli si ho nikdy nekoupím. Už jen proto, že mám stanici založenou na AMD 5950X.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Akorat tady se michaji jabka hrusky a pomerance s bananama. Chroma subsampling 4:2:0 vs 4:2:2 vs 4:4:4 rozdil ve finalnim obrazku patrne neuvidis. Do toho si pridrj, ze cim vetsi rozliseni, tim mene prinasi subsampling pro lidske oko. Uplne stehne neuvidis rozdil mezi 10b a 12b na finalnim konzumnim zarizeni.8b vs 10b jen ve velmi specifickych scenach. Atd. Tohle se jednoduse pouziva jen pro image processing a vysledek jde klasicky do 8b nebo v lepsim pripade 10b 4:2:0.
Rovnez HDR neni vazano na 10b, protoze pracuje s intenzitou bile. Je ale predpoklad, ze se aspon pouzije.
Encoding a jeho narocnost je pak dalsi vec a ano, SW encoder je oproti HW casove narocny. A ano Nvenc je lepsi nez VCE. A ano SW encoder bude pri specifickych nastavenich lepsi vysledky nez Nvenc.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To co tu popisujete není náročným zpracováním videa. To jsou pouze základní úpravy/korekce a encoding/streaming, kteréžto pravda v takovém případě činí významnou položku na celkovém zpracování. Pokud Vám rendering timeline beží díky náročnosti aplikovaných úprav v jednotkách fps, výkon decodingu/encodingu vskutku není úzkým hrdlem, nemluvě o tom, že v řadě případů vstupem a výstupem nejsou HEVC/H.264, ale například .R3D, .arriraw, B-Raw, Avid DNxHR, ProRes. Další otázkou je kvalita streamu produkovaného HW encodéry ve srovnání se SW encodingem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

že drtivá většina populace má max. 6bit TN panel a zbytek něco lepší max něco 8bit, tak bych to opravdu nehrotil :D Samozřejmě vždy tvrdím, že více je lépe ... a lepší má pár profíků a "pracháčů" :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proc se tedy dela HDR, 10/12 bit video? 10bit HDR ma clovek dneska v kdejakem cinskem mobilu. TV to taky maji bezne. obsah se v techto formatech bezne dela

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

K tomu bych řekl asi taktohle : 10bit HDR má papírově kde co, ale jenom malá část zařízení ho umí opravdu korektně zobrazit, v levnějších zobrazovadlech prostě panel nemá dynamický rozsah pro HDR potřebný.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

a jak to meni tvrzeni ze takove akceleratory ma i grafika v cpu intelu? pokud si zada zakaznik nejaky format tak ho dodas. proc se budes ptat k cemu to potrebuje. Intel tak vyjde zajimaveji pokud pracujes s formaty ktere jini neakceleruji. samozrejme to nepopira ze v tom nebudes mit treba tu rtx ktera zvladne lepe to co podporuje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dá se někde stáhnou nějaké sample video v 12bit 4:4:4? Zatím jsem nic nenašel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

o.O Kde? Není tam ani zmíňka o tom, že by video bylo 12bit 4:4:4. Jsou tam je nějaké hrůzy s bitrate kolem 20mbits.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

JE tam odkaz original video plus níž popis.
přímý link
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/2160p_Demo_-_3840x21...

Using this production technology, we're producing 2160p material in 12 Bit / RGB 4:4:4. This video has 23,97 fps but can be adopted to other frame rates as well.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže to není link na zdrojové video ale na nějakou hrůzu co jsem psal předtím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podľa VLC je to 4:2:0 YUV, ale počet bitov neuvedené.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

B-raw od BlackMagicDesign by měl být 12-bit, akorát je nutné se připravit na bitrate v řádu stovek MB/s.
https://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicraw

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

12-bit je určený na spracovanie, color grading. Von do komercie 12-bit video nejde. To by ani nikto nemal ako prehrať.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nejde asi jen o postprocessing, ale i vlastní záznam. Jemnější kvantizace (10/12 bit atd.) je asi nezbytností ruku v ruce s nelinearitou záznamu pro scény s vyšším DR, u kterých by omezená bitová hloubka (případně lineární škály!) asi spolehlivě zahubila detaily v odstínech.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ono jde ale porad o to stejny. 12b, 4:2:2, 4:4:4, atd se uchovavaji jako mastry a slouzi pro ruzny postprocesing. V konzumni oblastu nemaji smysl

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Myslym, ze AMD a nVidia v konzumerskom segmente cielia hlavne na hracov a pridane video akceleratory su orientovane hlavne na streaming. Ich cielom nie je profesionalny video editing. To, ze ich vie vyuzit nejaky soft na urychlenie previewu alebo exportu je fajn, ale nie je to hlavny ucel.

Zato Apple je tymto chipom plne orienotvane na profi video editing, takze ma aj patricnu podporu kodekov. V MacPro na to pouziva speci FPGA kartu.
Osadenie podobnej karty do PC by umoznilo akceleraciu patricnych kodekov aj na PC.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

https://streamershaven.blog/software/best-obs-encoders-ranked/
A pojednání o tom proč je VCE shit. Kostičky a kostičky v nízkém datovém toku. Tj i to co může zajímat hráče..
"The biggest reason why you might not use the AVC encoder is that it is pretty bad at encoding video at low bitrates. This makes it a poor choice for live streaming encoders. However, with that said, as I stated earlier in the article, once it has enough bitrate to do what it needs to do, it will perform just as well as the rest of them when it comes to encoding quality."

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak tuhle zkusenost udelal kazdy, kdo zkousel nejakym nizsim bitratem pouzit at uz NV, AMD nebo Intel HW encoder. Ty jsou staveny na vyssich bitratech, bez toho jsou to vysledky hrozny.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Napriklad 4:4:4 neakceleruje ani 3090 nebo 6900XT."

A načo by to bolo užívateľom PC? Však k takému videu s takým kódovaním sa ani nedostanú.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Decoding HEVC 4:4:4 12-bit snad NVIDIA zvládá již od dob Pascalu.
https://docs.nvidia.com/video-technologies/video-codec-sdk/nvdec-video-d...

Při alokaci pouhych 4-core (z 1950X/1080Ti/Linux/FFmpeg) se mi FullHD HEVC 4:4:4 12-bit decodovalo rychlosti 427fps.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Oprava: Tak podle tohoto zdroje decoding HEVC 4:4:4 12-bit je až od Turingu, Pascal ma zvladnout 4:2:0 12-bit.
https://videocardz.com/newz/nvidia-updates-nvdec-video-decoding-and-nven...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Apple sa nesnaží vyrobiť lacný produkt, ale čo najlepší a tak nemal problém použiť 5nm proces už pred vyše rokom. AMD a nVidia si to nemôžu dovoliť. Ich GPU by stáli o „kúsok” viac. Plus Apple urobil defakto GPU s integrovaným CPU ako napísal no-x, to v x86 svete by šlo ťažšie (pre mňa je výhoda mať možnosť vymeniť zvlášť CPU, zvlášť GPU). Takže AMD a nVidia majú čo doháňať, ale ak nechceme GPU za 2000+ USD (a ešte k tomu bez CPU), tak radšej nech sú o niečo pozadu, ale za rozumnú cenu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Súhlas...Ja soom ochotný oželieť 20-25% výkonu ak to ušetrí viac ako 50% ceny oproti konkurencii (hovorme rovno o platforme), ak taká možnosť nastane. A tiež mám radšej samostatné CPU a GPU. A myslím, že Apple týmto smerom nechce ísť, tým pádom sa naše cesty asi nikdy neskrížia.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

> A myslím, že Apple týmto smerom nechce ísť

Bingo. Tyhle pohadky kterymi nas Apple a Applisti krmi uz leta, jak je jejich nejnovejsi vyrobek "game changing", a x86 skoncilo, zapominaji na dulezitou vec: Apple nema zajem byt "game changing". Apple nema zajem prodavat 5nm hracky plebsu za 300$, Apple ma zajem prodavat hracky za 1000+$ z kterych 50% je cisty zisk. M1 Ultra muze byt skvela vec pro jistou skupinu zakazniku, ale v "big picture" se nic nemeni.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Máte chybný už předpoklad.
Apple se nesnaží vyrobit co nejlepší produkt.
Apple se snaží vydělat co nejvíc peněz.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

První odstavec dobrý, v druhém odstavci první náznak a ve třetím čisté vyvrchtrolení :D
A musím řiznat, že mě šokuje, když někdo považuje lhaní za normu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

podle informací z testu Apple Mac Studio Ultra:
https://www.youtube.com/watch?v=pJ7WN3yome4
je CPU M1 Ultra limitováno (patrně za podmínky nepřekročení celkového příkonu pouzdra ~120W) ~75W a GPU ~85W

recenze a rozborka:
Apple Mac Studio Ultra - https://www.youtube.com/watch?v=IY0gRMpT4AY
Apple Mac Studio Max (vs Ultra) - https://www.youtube.com/watch?v=uI3iJFPQca0

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.