Chystá Samsung plnohodnotnou herní konzoli?
Samsung byl středoevropany prakticky po celá devadesátá léta vnímaný jako výrobce bílé techniky a to se začalo měnit teprve kolem roku 2000, kdy česká společnost Libra začala do našich končin dovážet firemní paměti, optické či FDD mechaniky a jiné komponenty. Korejská značka se ale hernímu trhu věnovala už o více než deset let dříve. V době, kdy její mateřská země nebyla nakloněná dovozu japonských produktů, totiž vyráběla herní konzole - zpočátku postavené na licencovaných technologiích. Tuto éru, která trvala do konce devadesátých let, ale tentokrát rozebírat nebudeme (bylo by to na hodně dlouho), pouze ji připomínáme pro ilustraci toho, že by případné rozhodnutí vstoupit do herního trhu bylo spíš návratem ke kořenům než krokem do neznáma.
První diskuse na téma Samsungu a herních konzolí rozpoutala letos v květnu zpráva internetového deníku The Korea Times, který zmínil, že „… čipy od AMD najdou uplatnění v Xbox One od Microsoftu a nadcházející herní konzoli od Samsungu“ a dále citoval slova zástupce téže firmy (který si nepřál být jmenován), podle nějž: „AMD jedná s Microsoftem a Samsungem ohledně dodávek čipů vyrobených na míru…“.
Tato zpráva nebyla překvapivá ani tak v samotném sdělení, že by Samsung začal vyrábět herní konzole (to už dělal), ani v tom, že by odebíral čipy na zakázku od AMD (což už nějakou dobu dělá, například low-power x86 SoC s jádry Jaguar), ale hlavně v tom, že by měl postavit konzoli na hardwaru AMD. Samsung totiž má k dispozici své vlastní ARM SoC a jistě by nenakupoval technologii, kterou má na skladě. V praxi by to znamenalo existenci v pořadí třetí x86-kompatibilní konzole této generace.
Spekulace na téma nové konzole utichly až do okamžiku vydání nové generace firemních smartphonů, s níž Samsung odhalil záměr konkurovat mobilním konzolím prostřednictvím rozšířené výbavy k telefonům Galaxy.
Možnost propojení telefonu s herním ovladačem, případně s televizí, prezentovala média jako způsob, kterým chce Samsung konkurovat herním konzolím.
Dostáváme se na obrazné rozcestí: Buďto plány na vývoj plnohodnotné herní konzole padly a skutečně jediný produkt, který Samsung pro tuto sféru přichystal, je hybridní řešení kolem firemních smartphonů - nebo jsou tyto závěry předčasné a Samsung proti Microsoftu, Sony a Nintendu postaví plnohodnotné řešení. Objevily se dokonce spekulace, že oním produktem mohla být verze APU Kaveri doplněná GDDR5 pamětmi, o jejíž existenci či neexistenci už se nejednou debatovalo - její schéma se dokonce dostalo do oficiálních materiálů AMD:
I když tato hypotéza může dávat jistý smysl (paměti GDDR5 by oproti klasické desktopové Kaveri mohly přinést až tři desítky procent herního výkonu navíc), má tato teorie i určitá slabá místa. Jedním je, že Kaveri není SoC a tudíž by musela být konzole koncipována jako klasické PC (složitější základní deska s čipsetem), druhým pak je, že na herní konzoli mohou být čtyři procesorová jádra generace Steamroller zbytečně mnoho; zvlášť když z čipu zabírají téměř polovinu.
Pokud by konzole nebyla postavena na Kaveri, ale něčem jiném, naskýtá se otázka, na čem?. V případě, že by šlo o podobné řešení jako Xbox One nebo Playstation 4, což jsou procesorová jádra Jaguar a grafické bloky GCN (tedy již delší dobu komerčně dostupné prvky), by musel být SoC již hotový, přichystaný k vydání a jistě bychom o něm věděli více. Takže i tuto hypotézu můžeme škrtnout.
Kupodivu existuje ještě třetí alternativa, která dává nejlepší smysl. Pokud skutečně AMD se Samsungem na něčem pracují, jeví se jako pravděpodobný základ procesorový jádra Puma (nástupce Jaguaru), který v podobě APU SoC přijde na trh patrně na jaře příštího roku. Nasazení novější architektury by pro Samsung znamenalo výhodu oproti konzolím Sony a Microsoftu, jejichž hardwarová výbava je pevně daná a nezměnitelná.
Microsoft Xbox One, Sony Playstation 4. Přibude v příštím roce třetí konkurent?
AMD může spolupráce se Samsungem přinášet výhody: Docházelo by k šíření API Mantle, což krom softwarové multiplatformity přináší i multiplatformnost hardwarovou. Pro AMD by to znamenalo, že každá hra vyvíjená pro Samsung, by automaticky získala podporu Mantle, která je bonusem pro desktop segment. Samsung by naopak bez výraznějších investic měl v okamžiku vydání konzole připravenou řadu kompatibilních her (EA ohlásila 14 Mantle-kompatibilních titulů, další studia pak necelou desítku pro rok 2014).
I když není obtížné domyslet, jak by po hardwarové stránce mohla hypotetická konzole pro rok 2014 vypadat, zůstává hlavní otázkou, zda Samsung v jejím vývoji pokračuje, nebo projekt hodil k ledu. Pokud přihlédneme k tomu, že první zmínky o hardwarové výbavě konzolí Xbox One a Playstation 4 přišly teprve 9 měsíců před jejich vydáním (a to šlo o dlouho očekávané a médii pod lupou sledované projekty). Jestli na něčem podobném pracuje Samsung, dozvíme se to spíš později než dříve - s jistotou lze však říct, že vydání konzole pro předvánoční sezónu 2014 by předcházely přípravy, které by její existenci provalily nejpozději v polovině roku. To by už do procesu bylo zapojeno příliš vysoké množství subjektů, aby se cokoli dalo utajit. V případě, že do června-července o ničem neuslyšíme, bude to s největší pravděpodobností znamenat, že je projekt mrtvý.