Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

40 % spotřeby nových konzolí jde na vrub standby režimu

Pokud bychom sečetli celkovou reálnou spotřebu herních konzolí jako Playstation 4, Wii U a Xbox One, pak 40 % této hodnoty vzniklo v režimu standby…

Zatímco v PC segmentu hledí zákazníci na spotřebu a podporu úsporných režimů často i více než na samotný výkon, energetické nároky konzolí zatím zůstaly prakticky nepovšimnuté. Čísla, která zjistila americká NRDC (Natural Resources Defense Council), tak mohou překvapit.

Pouze americké uživatele vychází provoz současné (nové) řady konzolí na $1 miliardu ročně. Z toho $400 milionů zaplatí za „nepoužívání“, respektive za spotřebu, kterou systém vykazuje v režimu standby. Jak je to možné? Inu, konzole většiny uživatelů tráví ve standby nejvíce času a při spotřebě, kterou NRDC zjistila, se snadno podepíšou na účtech za elektřinu. Budeme-li hodnotit konfiguraci, ve které je zařízení nastaveno výrobcem (to znamená stav, v němž konzoli vybalíte z krabice - bez jakýchkoli přenastavení), pak je jednoznačně „nejzelenější“ Wii U od Nintenda - ve standby si řekne jen o 0,4 wattu.

Černými ovcemi jsou Playstation 4 (8,5 wattu) a Xbox One (15,7 wattu). Většina těchto nároků navíc souvisí s funkcemi, které ne každý uživatel potřebuje. V případě Playstation 4 jde 5,5 wattu na vrub funkce USB nabíjení - pokud ji vypnete, klesně spotřeba na mnohem sympatičtější 3 watty.

Slabinou Xbox One je pak Kinect - ten je i v režimu standby stále aktivní, aby mohl zpracovat slovní příkaz „Xbox on!“. 44 % plateb za energii jde na pokrytí stavu, ve kterém konzole aktivně čeká na spuštění.

NRDC dále spočítala, že v okamžiku, kdy stávajících 110 milionů konzolí (= počet konzolí předchozí generace prodaných na půdě USA) nahradí generace současná, dosáhne jejich celková spotřeba 10 miliard kWh ročně, což je množství energie odpovídající spotřebě Houstonu (se dvěma miliony obyvateli jde o čtvrté největší město USA).

I když hardware všech tří novinek pro různé úsporné režimy optimalizovaný je, některá rozhodnutí výrobců (často marketingová) neumožňují tohoto potenciálu využít. Zmínili jsme například čekající Kinect nebo defaultně aktivní USB dobíjení PS4 - i  Wii U má ale určitou slabinu. Sice si můžete nastavit automatické vypnutí konzole po uplynutí určitého času, ale konzole vás bude neustále obtěžovat vyskakující hláškou, že tato funkce byla zapnuta, což většinu uživatelů patrně přiměje k jejímu opětovnému vypnutí.

Xbox One sice vyšel ze srovnání spotřeby ve standby jako černá ovce, v zátěži je na tom ale naopak výrazně lépe než Playstation 4. Ve 3D si Xbox řekne o 112 wattů oproti 137 W v případě PS4 a streamované video zvládne se 74 watty (oproti 89 W PS4). Podobně to ale vypadá, pokud dojde k použití Xboxu jakožto televizního přijímače: spotřeba 72 wattů (navíc k televizní obrazovce) je i na lepší HTPC přecijen trochu dost.

Diskuse ke článku 40 % spotřeby nových konzolí jde na vrub standby režimu

Středa, 11 Červen 2014 - 14:13 | lto | Tomuto nerozumiem .. je sice fakt, ze USB2 dava...
Středa, 21 Květen 2014 - 10:19 | Tomas A | IR snímač potrebuje procesor, ktorý dekóduje IR...
Úterý, 20 Květen 2014 - 15:53 | Gath G | A jak to vypadá po odečtení grafik, když už se...
Úterý, 20 Květen 2014 - 13:36 | JP01 | Ne, já nejsem troll, já jsem flamer a ten je...
Úterý, 20 Květen 2014 - 09:15 | Fotobob | http://cs.wikipedia.org/wiki/Troll_%28internet%29...
Pondělí, 19 Květen 2014 - 22:29 | JP01 | Hezky umíš převracet všechno, co řeknu. Jsi troll...
Pondělí, 19 Květen 2014 - 22:10 | aa bb | nuz podobne nariadenia, mam pocit, ze su len...
Pondělí, 19 Květen 2014 - 22:06 | aa bb | Tak televizor potrebuje mat aktivny akurat tak ir...
Pondělí, 19 Květen 2014 - 19:49 | Fotobob | No, tak za to máš bod. :-D
Pondělí, 19 Květen 2014 - 19:47 | Fotobob | O GPU v konzoli není řeč, hmmm. No. Co ti na to...

Zobrazit diskusi