Hledáme viníky, Závěr
Kapitoly článků
Kdo za to může?
Pokud vám nyní stoupá adrenalin v krvi, zkusme se na to podívat z pohledu výrobců grafik. Ti zkrátka neimplementují dnes zbytečnou HDCP ochranu z jednoho prostého důvodu: nemusejí tak z ní odvádět licenční poplatky. Ano, vás to snad překvapuje, že i z HDCP se odvádí licenční poplatky? No ... tak zkrátka vítejte v realitě ovládané tržní ekonomikou.
Ony poplatky pak vypadají následovně: za to, že vůbec chcete používat HDCP ochranu, budete platit roční poplatek 15 000 dolarů a za každé vyrobené zařízení (tedy každý jednotlivý kus), do něhož ji implementujete pak v rozmezí 0,005 až 0,1 dolarů podle počtu kusů (od 1 miliónu do 10 tisíc). Řekněme, že až na těch 15 000 dolarů (které však pro velké firmy představují takové „plivnutí do oceánu“) jsou polatky velice nízké (cca 10 haléřů až 2 Kč za grafiku, to bych si osobně s chutí připlatil). Tak kde je sakra ten problém, že to výrobci grafik neimplementují již dnes? Mrkněme se na jednotlivé zainteresované subjekty.
ATI
Bohužel ani nebude možné to, co vás asi jako první napadne: upgrade BIOSu grafiky zapínající HDCP, i kdyby za nějaký malinký poplatek v servisu. Sama ATI toto popřela, dle svých slov pak ještě nemá hotovy obchodní plány pro maloobchodní trh, takže ani nemohla sama dát jednoznačnou odpověď, jak se celý problém bude v budoucnu z její strany vyvíjet. Z jiných zdrojů také nic zajímavého nevypadlo, vše je zahalenou rouškou obchodního tajemství. Nikdo vám tedy dnes ohledně grafik od ATI nedá odpověď.
Situace je tedy velmi nepříjemná. Vše vypadá tak, že výrobci grafik chtějí do poslední chvíle šetřit a tak ochuzují své zákazníky o možnost v budoucnu si přehrát HD filmy na PC. Můžeme kromě výrobců karet samotných vinit i kanadskou ATI, která pod hlavičkou „Built by ATI“ sama zastřešuje výrobu svých karet a tudíž zodpovědnost za návrh PCB padá na její hlavu, stejně jako na všechny ostatní výrobce grafik s GPU od ní. Dokonce i ATI pod tíhou této „aféry“ stáhla ze specifikací nových Radeonů položku „HDCP ready“, což samozřejmě v porovnání s Google cache vyšlo najevo (viz. obrázek). Dnes už ale znovu tyto položku ve specifikacích Radeonů X1900 nacházíme, takže babo raď co tím ATI myslí. Její reputaci v tomto ohledu zachraňuje snad jen před časem představený Radeon X1600 Pro s HDMI výstupem (který by měl mít HDCP ochranu vyřešenu), na jeho dostupnost se možná raději neptejte.
nVidia
U nVidie je to jinak, ta si „pusu na špacír“ přeci jen pustila. Na jejích kartách se v designu PCB počítá s místem pro osazení extra čipu, který bude obstarávat chybějící část celku zvaného HDCP ochrana. Ten bude právě obsahovat šifrovací klíč a dnešní grafiky bude zcela nemožné jím dovybavit (asi neznají zlaté české ručičky s pájkou v ruce, ehm ... pardon, nechal jsem se unést :-).
nVidia je z hlediska HDCP méně vinna, vlastně nevinna. Sama grafiky nevyrábí a v návrhu GPU z hlediska HDCP chyba není, opět pouze šetří výrobci karet, aby nemuseli platit licenční poplatky. Navíc sama nVidia dodává Sony do jejích Media Center PC (VAIO VGX-XL1) grafiky GeForce 6200 a 6600, které HDCP ochranu implementují v plné míře. Bohužel tyto karty nejsou v maloobchodním prodeji (věřím že bych nebyl sám, kdo by si pro jednu takovou 6600 běžel). Z tohoto pohledu tak nVidia udělala vše potřebné, chyba opravdu leží na bedrech výrobců karet a to rovnou všech, protože ani jeden jediný z nich HDCP neimplementuje. Z našeho pohledu tak jediné droboulinké smítko na jinak čistém štítu nVidie je to, že sama na svých stránkách uvádí „tu a tam“ (například u ovladačů ForceWare) cosi jako „HDCP support“. Ono to pak logicky svádí k tomu, že si běžný člověk myslí, že nVidia grafiky HDCP umějí, byť tomu tak není. A stačí přitom přidat kouzelné slovíčko „optional“ nebo „depends on card manufacturer“ nebo něco v podobném duchu.
Intel
Stejně tak vyslovme tichý předpoklad, že výrobci grafických karet jsou chudí lidé, kteří doslova zápasí o přežití a nemohou si dovolit být ždímáni na licenčních poplatcích velkým zlým vlkem v podobě Intelu, tvůrce HDCP. Jak by to bylo krásné, kdyby licenční poplatky za HDCP byly například desetinové nebo dokonce vůbec žádné. Možná by pak všechny dnešní moderní grafiky neměly s HDCP ani sebemenší problém. Ale bohužel, licenční poplatky za HDCP zkrátka nejsou nikterak vysoké, 10 haléřů za každou prodanou grafiku není vůbec nic, to klidně můžete promítnout do ceny zákazníkovi a ten se nad tím akorát pousměje. Roční poplatek v přepočtu 360 tisíc Kč je také „zanedbatelný“ pro všechny aspoň trochu významnější výrobce, jejich obraty se pohybují řádově mnohonásobně výše. Takže i kdyby opět tento roční poplatek rozpočetli do ceny všech karet, které za daný rok prodají, opět by se nad tím zákazník jen lehce pousmál a vytáhl z peněženky těch pár haléřů/korun navíc.
Hollywood
Nu dobrá, zkusme si ukázat prstem na někoho dalšího: Hollywood. Ano, Hollywoodská studia se svými zástupy právníků, MPAA a podobnými organizacemi jsou přece také tím zlým vlkem, když si doslova vynutila „naroubování“ HDCP ochrany do zařízení přehrávající jejich filmy. Ona jsou tím subjektem, který „nutí“ výrobce všech zainteresovaných přístrojů i jednotlivých komponent prodražovat výrobu svých produktů a logicky tak i nutit uživatele do nákupu nových zařízení. Stejně tak je Hollywood příčinou všech restrikcí, které v tomto směru zabudoval do Visty Redmondský gigant. Ano potud se s tím dá i souhlasit. Nicméně na druhou stranu chápeme, že je jejich právem chránit své intelektuální vlastnictví a autorská díla, přeci jen natáčení filmů není zrovna levná záležitost a pirátství se s rozvojem vysokorychlostního internetu a P2P aplikací jako BitTorrent stává doslova masivní záležitostí (zejména třeba ve srovnání se situací před 15 lety, kdy si lidé doma „pokoutně“ kopírovali VHS). Ale je Hollywood zodpovědný za to, že výrobci grafik prostě dnes HDCP neimplementují? Rozhodně jednoznačně ne.
Ptáme se tedy znovu, kde je sakra ten problém? ATI i nVidia z plných plic hlásají do světa, jak jsou jejich grafické čipy schopné akcelerovat MPEG2, MPEG4, WMV HD i H.264 i v 1920×1080, stejně tak hlásají, že takovéto rozlišení umí poslat na výstup. Lidé tak logicky předpokládají, že když umí akcelerovat i poslat na výstup video ve formátu, v jakém bude na HD DVD i Blu-ray discích, neměl by být s přehráváním problém, zejména díky zmínkám o HDCP podpoře. Bohužel je potřeba rozlišit, co je grafická karta a co je grafický procesor. Ten je totiž jen jednou částí ze skládačky a bohužel výrobci karet v dnešní době stále skládají karty bez jednoho podstatného dílu. A přitom by je to vlastně nestálo nic navíc. Takový velký výrobce jistě prodá za rok mnohonásobně více grafik než 360 tisíc, ale pro jednoduchost výpočtu řekněme, že právě tolik. Pak by ho na jednu tuto kartu vyšel licenční poplatek za HDCP na zmiňovaných 10 haléřů plus 1 Kč za podíl na ročním poplatku. A přestože by to výrobu karty prodražilo o 1,10 Kč (pozor! realita bude jiná, karet se prodává opravdu MNOHEM více), tak na grafikách kompletní HDCP zatím nenaleznete.
Microsoft
Microsoft do toho netřeba tahat, ten je z hlediska HDCP stejnou obětí licenčních poplatků jako všichni další a ve Vistě hodlá implementovat vše, co bude pro přehrávání chráněných HD videí potřeba.
Celé je to pak o to horší, že výrobci o HDCP ochranách a implementaci všeho dalšího ve Windows Vista vědí již minimálně jeden rok. Navíc v HD televizorech nalézáme kompletní implementaci HDCP ochran (míněno hlavně na HDMI rozhraní) už od roku 2002, takže o tom, že prozatím není potřeba HDCP implementovat nemůže být ani řeč. Navíc když se podíváte na seznam firem, které mají licenci na HDCP, tak tam naleznete nejen významné výrobce grafik jako Asustek, ale také ATI i nVidii!
A co S3?
O S3 Graphics bohužel nic nevíme. Nemůžeme říci, zda mají na svých kartách Chrome S20 plnou implementaci HDCP, nicméně alespoň víme, že také figurují mezi společnostmi, majícími licenci na HDCP.
Závěr
Šokováni, naštváni? Nedivíme se, nás tato zpráva také nenechala klidnými. Nicméně status quo je zrovna nyní takový, jaký je a nějakou dobu se to podle všeho nezmění. Uvidíme, jaká bude situace po příchodu Visty na trh, ale rozhodně i touto formou apelujeme na výrobce grafik, aby s tím do té doby něco udělali. Momentálním důsledkem totiž je to, že bit bude opět zákazník, který za nic nemůže. Ten zákazník, který naplnil pokladničku výrobci své grafiky, ten, který naplnil pokladničku Microsoftu koupí jeho Visty, ten který naplnil pokladničku Hollywoodskému studiu koupí jeho filmu na Blu-ray či HD DVD médiu. Tento člověk má právo si za svoji nemalou investici vychutnat film v takové kvalitě, za kterou zaplatil a nějaké restrikce či pochybení výrobců jej vůbec nemají zajímat. Je mu naprosto jedno, kdo v řetězci technologických smyček selhal a něco opomenul (ať již úmyslně nebo omylem). A na závěr malý dotaz. Jak to vidíte vy? Poběžíte si hned zítra koupit novou grafiku, když jistě víte, že si s chráněnými HD filmy prostě neporadí?
Možná tak v tomto kontextu leží veškeré naděje všech nešťastných majitelů non-HDCP grafik na bedrech moderních Jánošíků jako je DVD Jon, který jistě najde nějakou tu skulinku v systému a umožní lidem přehrávat nejen nelegálně sosnuté ale i poctivě koupené HD filmy na nechráněných výstupech. V tuto chvíli se mně osobně až chce říci, držím mu palce.