Hudební vyzvánění mobilu je prý veřejnou produkcí
Americké sdružení skladatelů, autorů a vydavatelů (ASCAP) názorně ukazuje, jak jsou autorská práva obecně pokroucena narozdíl od práv jiných, tedy alespoň co se týče USA a o co vlastně ochráncům, práv jde. 12. června totiž zažalovala známého mobilního operátora AT&T kvůli ziskům, které má AT&T z prodeje hudebních vyzváněcích tónů do mobilních telefonů. Prý že každé takové vyzvánění mobilu spočívající ve vyluzování autorsky chráněné skladby, je veřejná produkce. A ačkoli AT&T platí z prodeje licenční poplatky, nikdo už neplatí poplatky z oněch „veřejných produkcí“, když telefon zvoní. ASCAP tvrdí, že AT&T platí pouze poplatky „jako za stahování“, ale nikoli „pro účely následné veřejné produkce“.
Další problém spočívá v možnosti náhledu skladby před tím, než si ji zákazník koupí celou. Náhled, který prý AT&T umožňuje zvyšovat zisky, jinak by jej prý nenabízela, je v očích ASCAP také veřejnou produkcí. AT&T si účtuje za každou takovou skladbu $ 2,49, což je víc než např. iTunes a další portály, kde se dají skladby legálně nakupovat. Přesto AT&T neplatí licenci za veřejnou produkci, ale jen za „stahování“ (tedy distribuci), přitom je podle ASCAP přímo zodpovědná za veřejnou produkci v momentě, kdy uživateli zvoní telefon s takovou skladbou, nebo si přehrává náhled skladby, kterou chce zakoupit, tedy jakoby veřejnou produkci prováděla sama firma AT&T.
AT&T pochopitelně soud požádala o zamítnutí žaloby a právě v té souvislosti vyšla tato žaloba na veřejnost náležitě očesaná AT&T o zisky firmy a některá další čísla. Výsledek bude každopádně zajímavý zejména z pohledu, zda se opravdu dá vyzvánění mobilu s autorsky chráněnou skladbou považovat za veřejnou produkci, za níž by měl někdo zaplatit.