Hudebníci a vydavatelé žalují Ford, GM a Chrysler za ripování CD v autech
člověk by se až nechápavě tázal, v čem je jako problém. Inu, logika věci je totiž na jeho straně. Průměrný smrtelník není idiot a váží si svého času, který nechce v automobilu trávit žonglováním se 120mm plastovými kotoučky. Kdo kdy viděl začátek filmu Chraň si svůj život, ten už tuplem ne. Ale to by to nebyla hudební mašinérie, ale absurditou sobě vlastní nepopřela zdravý rozum. A tak přišla postupem času žaloba na celkem tři výrobce automobilů, do útrob jejichž audiosystému si lze uložit kopii CD, aby tak, 15 let po příchodu flashových MP3 přehrávačů na trh (a témeř 60 let od prvních hard disků), nebylo nutné s těmi zaostalými CD v autě žonglovat.
Jako poslední schytal žalobu nyní Chrysler, ale bavíme se též o Fordu a General Motors. Žaloba se popírá o Audio Home Recording Act z roku 1992 který vznikl jako reakce na zcela jiný systém ukládání hudby (obligátní audio kazety a pod jehož tvrdou rukou musí importéři a výrobci platit licenční poplatky za digitální audio zařízení (kromě jiného). Zastaralý zákon z doby Krále Klacka je stále v platnosti a právníci hudebních vydavatelství i samotných umělců jej ve svém sporu používají jako hlavní zbraň. Žaloba je totiž typu „class action“, tedy hromadná implicitně za všechny postižené umělce, kteří následně budou odškodněni z vysouzeného balíku peněz.
Vedle Chrysleru směřuje poslední žaloba též na japonskou společnost Mitsubishi Electric, která je technologickým partnerem amerického výrobce. Konkrétně žaluje zábavné systémy MyGIG a Uconnect Media Center, které umožňují ripnout hudební CD na diskové úložiště. Chrysler odmítl platit příslušné licenční poplatky, a tak jej organizace zastupující sama o sobě 300 tisíc umělců, zažalovala, poté co selhala následná vyjednávání.
Ve své žalobě se žalující strana domáhá náhrady škod, které odhaduje ve stovkách miliónů dolarů. A samozřejmě jako patřičnou hrozbu pro Chrysler se také domáhají zákazu prodeje vozů, které jejich práva porušují. Ostatní žalované automobilové společnosti v různých žalobách se již proti návrhu ohradily a podaly odpor s tím, že se na ně platnost zákona AHRA nevztahuje. Chrysler nepochybně udělá totéž.
Na výsledek sporů si samozřejmě nějakou dobu počkáme, ale jistě i zde platí: USA = země neomezených možností.