Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

IFPI - Kopírování zabíjí hudbu! ?? Moje reakce.

diit.cz logo na CD-R serveru 1. dubna 2009
U IFPI (Mezinárodní federace fonografického průmyslu), což je jakási obdoba americké RIAA, se objevila kampaň proti kopírování originálních hudebních nosičů: "Kopírování zabíjí hudbu". Po přečtení této výzvy mi nezbývá, než na ní reagovat a přidat pár vlastních postřehů a snad i řešení.

Kapitoly článků

1.  IFPI - Kopírování zabíjí hudbu! ?? Moje reakce.

Jak se hned v úvodu uvádí, výzva vznikla z důvodu "dramatického poklesu prodejů originálních hudebních nosičů v letech 1998 - 1999 (-35%)". Jak je vidět, ani u nás kameníkům nejde ani tak o práva autorů hudby, jako především o své obrovské zisky. Celý další text pak nutně vyplývá z tohoto předpokladu. Možná by byl trefnější nadpis "Kopírování zabíjí kameníky". V normálně fungujícím tržním prostředí přece vede snížení poptávky ke snížení cen. Ale už jste viděli, že by nějaká CD byla levnější? Myslím, že právě opak je pravdou. A tak nezbývá organizacím jako je RIAA, IFPI a dalším, popřát úspěšnou cestu do pekel. Jak se zdá, ani snad nechtějí pochopit změnu, která se v posledních letech v hudební distribuci udála.

Ale pojďme dál. Ve stati se dále tvrdí:

KOPIE JE VŽDYCKY HORŠÍ NEŽ ORIGINÁL. Co k tomu dodat. To snad platilo v době kazeťáků ,ale ne nyní, když vypalovačka patří téměř do každého PC. MP3 kódování je pravda ztrátové, ale kopie CD určitě není o nic horší než originál, i když na toto téma se vedou plamenné diskuse. Nicméně obyčejný člověk bez uší netopýra asi rozdíl nepozná.

HROMADNÉ VYPALOVÁNÍ HUDEBNÍCH NOSIČŮ NENÍ ANI LEGÁLNÍ, ANI MORÁLNÍ. Tak s tím se dá jen souhlasit. Správně se uvádí, že legální je pouze vypálení kopie na VLASTNÍM zařízení. Co je však zarážející, autor se pozastavuje i nad cenou, za kterou se kopie dělají. Nehodlá snad IFPI bdít nad cenami, jako antimonopolní úřad? Ale když už jsme u toho, pojďme se na věc podívat i z jiné strany. Je morální nabízet CD s hudbou za přemrštěné ceny? Je to vlastně vůbec legální? Jak se zdá i tyto otázky nyní vyvstávají jako velmi závažné. RIAA v USA při poslední žalobě na Napster narazila právě na takovýto problém a některé věci se nyní obrací proti ní. Obdobně jako v případě Microsoftu, se jeví dost pravděpodobné, že velcí vydavatelé hudby, budou čelit obvinění z kartelových dohod a monopolního chování. Pravda ale také je, že v USA se pod tlakem vypalování CD ceny lisovaných CD výrazně snížily. Evropa však reaguje jen jako postřelené zvíře. Začíná kopat a kousat. No uznejte sami, proč byste si nechávali vypálit CD, když byste si ho mohli v krámě kout třeba za stovku? Při cenách kolem 500,- Kč samozřejmě každý zvolí levnější vypálení.

NEDODRŽOVÁNÍ ZÁKLADNÍCH PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ MŮŽE OHROZIT NÁŠ VSTUP DO EU. No tak to je naprosto k smíchu. Předně by měl autor vědět, co to základní právní
předpisy jsou. Co já vím, tak to je ústava. Tato věta se jeví tak, jako kdyby v EU snad nikdo nevypaloval. Ale pravý opak je pravdou a snížení prodeje lisovaných CD na západ od nás, je ještě
markantnější než zde. Vytrženě z kontextu je tato věta určitě pravdivá, ale ve vztahu k tématu je jen výkřikem do tmy.

S POKLESEM TRŽEB GRAMOFONOVÝCH FIREM KLESAJÍ ŠANCE ZNÁMÝCH ČESKÝCH INTERPRETŮ I ZAČÍNAJÍCÍCH UMĚLCŮ NA VYDÁNÍ NOVÝCH DĚL. Toto tvrzení je
určitě také velmi nadnesené, ne-li přímo lživé. Zkušenosti s vydáním vlastního CD by vám mohli nejlépe popsat sami hudebníci. Jediné co vydavatele zajímá je zisk. Proto už z principu takovéto "neperspektivní" kapely vydávat nebudou. Stačí se jen podívat na FreeMusic, kolik je tam kvalitní hudby (nyní již skoro 500 skladeb) a kolik z nich má nebo bude mít šanci vydat vlastní CD. Toto tvrzení je dle mého čistým alibizmem za který se vydavatelé chtějí ukrýt a vznik projektů, jako je FreeMusic svědčí o tom, že je podložené opravdovými zkušenostmi autorů s kameníky. Jak často uvádí pan Zajíček z Bajtu, řešením se jeví mikroplatby, kdy si každý vybere co chce poslouchat a nebude odkázán na nabídku třeba Sony Music, nebo BMG. Kde je koneckonců napsáno, že jejich výběr interpretů je ten nejlepší? Za staženou skladbu zaplatíte třeba 5,- Kč (nebo třeba jen 1,- Kč). Ale budete mít to co jste chtěli a ne, že si budete muset pouštět celé CD z Bontonu, kde se vám líbí jen jedna písnička. Jistě každý víte, jak je to se smlouvami interpretů s vydavateli, kdy jsou nuceni za jisté období prostě album udělat, ber kde ber.

KAMPAŇ PODPOŘÍ I HVĚZDY ČESKÉ HUDBY - LUCIE BÍLÁ, DAN BÁRTA, FRANTIŠEK NEDVĚD A SKUPINA LUNETIC. K tomu není co dodat. Snad jen to, že naopak aktivity Napsteru v poslední době zase třeba podpořil PRINCE. Samozřejmě ne z důvodu okrádání autorů o jejich nezadatelné autorské právo a nárok na odměnu, ale především pro nechutné vykořisťovatelské praktiky kameníků vůči hudebníkům. Zdá se, že stále více hudebníků začíná chápat problém šíření hudby (zde myslím především po Interentu) hlavně jako nástroj, který slouží především jim, a neokrádá je. Prince je zářivým příkladem, MAdonna také vystavila pár skladeb z posledního alba na Interentu. Ale najdeme takové i u nás. Na FreeMusic třeba Jablkoň, Zuzana Navarová nebo Jan Burian. Pevně věříme, že jich bude přibývat. Ale to jsem trošku odbočil.

Dále pak IFPI položila deset otázek odborníkům z Ústavu autorského práva právnické fakulty University Karlovy v Praze:

Kapitoly článků
1.  IFPI - Kopírování zabíjí hudbu! ?? Moje reakce.

Diskuse ke článku IFPI - Kopírování zabíjí hudbu! ?? Moje reakce.

Žádné komentáře.