Integrovaná grafika Broadwellu přinese řadu novinek
Vylepšení grafického jádra lze rozlišit na kvantitativní (nárůst počtu jednotek) a kvalitativní (jejich vylepšení a podpora nových technologií). Obojí se dotýká jak 3D jádra, tak akcelerace videa. Začněme u něj.
Podle informací, které získal CPU World, dozná v (nejvyšší) řadě grafik vylepšení Quick Sync. Zdroj hovoří přímo o „obvodu navíc pro zrychlení [převodu videa]“. Troufáme si říct, že nejde o nic jiného, než zdvojnásobení videodekodéru, jak jsme popisovali v dubnu:
Další možnost může souviset s technologií Quick Sync pro převod videoformátů. Na tom se podílí dva obvody: videodekodér a videoenkodér. Pokud je jejich výkon vyvážený, může při modelové situaci, která nás čeká v nejbližších letech, nastat drobný zádrhel: Uživatel si stáhne k video a aby jej mohl přehrávat v mobilu a nezabíralo mu tam příliš mnoho místa, převede si jej například do 720p. Taková situace klade několikanásobně vyšší nároky po stránce datového toku na dekompresi 4k formátu než na následnou kompresi do 720p. Posílení dekodéru tak může vést k významnému urychlení Quick Sync a dát uživateli další důvod ke koupi dražšího procesoru s grafikou GT3. (více ve článku Intel vybavil high-endový Broadwell duálním videodekodérem)
Po kvalitativní stránce by mělo dojít k rozšíření kompatibility - enkodér i dekodér budou podporovat formát VP8 (podle dostupných informací plně hardwarově). Obvody pro preprocessing a postprocessing videa by se měnit neměly, zůstanou vybavené stejně jako na Haswellu. SVC (scaleable video codec) nyní upouští od některých omezení a nabízí širší flexibilitu, která umožňuje čipu pracovat s širším spektrem rozlišení videa a ořezáváním.
3D jádro bude posíleno jak po stránce výkonu („lepší“ modely zvyšují množství výpočetních bloků o 20 % - z 20 na 24 pro řadu GT2 a ze 40 na 48 pro řadu GT3), tak technologicky. Vylepšení se dočká podpora teselace a především hardwarový MSAA 2× (ten v současnosti není podporován na hardwarové úrovni, takže zapnutí MSAA 2× působí zhruba stejné výkonnostní propady jako MSAA 4×, který je obvykle z důvodu výkonnostní nedostatečnosti nepoužitelný).
Nakonec se určitých zlepšení dočkaly i obrazové výstupy - hlavně v souvislosti s šířením 4k. Konkrétní podpora ale bude záležet na produktové řadě. Řada H například nabídne rozlišení až 4096×2304 při 60 Hz na eDP 1.3 i DisplayPort 1.2. Řada U bude končit na 3840×2160. Totéž rozlišení platí i pro řadu Y (při 60 Hz), ale v tomto případě platí omezení pouze pro jeden displej a zvýšení energetických nároků čipu při použití k rozlišení. Výstupy typu LVDS a VGA již Broadwell nedisponuje.
Po stránce standardů zůstává podpora DirectX 11.1 a OpenCL 1.2. Výhledově bude na vybraných modelech nabízeno OpenCL 2.0 a OpenGL 4.2.