Intel Kaby Lake-G s AMD GPU vyfocen. Vega nebo Polaris?
Snímek zveřejněný redakcí Bits'n'Chips ukazuje čip připájený k testovací desce testovacího systému. Pokud jde o čip, křemík v levé části je procesorová část s integrovanou grafikou intelu, větší kousek křemíku ve střední části je grafické jádro AMD a těsně přiléhající menší část vpravo je štůček HBM2 pamětí.
Nad procesorem jsou patrné dva sloty pro DDR4 paměti, v nichž jsou osazené SODIMM moduly od společnosti Micron (popisky nejsou čitelné, ale vypadá to na standardní čtyř- nebo osmigigabajtové moduly). Snímek ilustruje, že Intel pracuje na testování čipu. Oficiální ohlášení tohoto produktu bylo patrně důsledkem potvrzení funkčnosti vzorků, po kterém Intel nabyl dostatečné jistoty, že bude schopen splnit příslib ohledně vydání v prvním kvartálu. To je asi tak vše, co lze s ohledem na zveřejněný snímek říct. Jinak na něm - snad až lehké očouzení (nebo nečistotu?) u pravého dolního QR kódu není nic nečekaného.
V této souvislosti se ještě můžeme v krátkosti zastavit nad spekulacemi ohledně architektury grafického jádra. Uniklé screenshoty z testu GeekBench uvádějí údaj „gfx 804“, z čehož některé zdroje usuzují na použití architektury Polaris (usuzují čistě z toho, že u Polaris bývá uváděno GFX 8, u Vegy GFX 9). Ve skutečnosti je situace výrazně složitější. K této problematice můžeme přistupovat na dvou úrovních. První: o jaké GPU tedy jde. Existují v podstatě tři možnosti:
- údaj „gfx 804“ je chybnou detekcí, takže nelze vyvodit nic
- jádro je hybridem architektury Vega a Polaris
- jádro je Vega 11 s některými deaktivovanými prvky, proto se hlásí jako starší generace
Za druhé je třeba vědět, co to vlastně údaj „GFX číslo“ znamená. Přestože v poslední době existoval mezi diskutéry a některými redakcemi trend stavět rovnítko mezi číselný údaj za zkratkou GFX a architekturou grafického čipu, jde v podstatě o zásadní chybu a nepochopení významu této značky. AMD pro každou část grafického jádra používá zkratku a číselnou hodnotu, která značí softwarovou kompatibilitu.
- GMC - označení pro řadič
- DCE - označení pro výstupy
- VCE - označení pro video-encoder
- GFX - označení pro unifikované jádro
- …
A tak dále. Rozdílné číselné hodnoty nereflektují hardwarovou změnu, ale pouze ty hardwarové změny, které vyžadují úpravu ze strany softwaru. Tak například s příchodem generace Polaris se nezměnila hodnota GFX (zůstala na úrovni 8 stejně jako Tonga a Fiji) a to i přesto, že na úrovni unifikovaného jádra došlo ke změnám v cache. Tyto hardwarové změny ale byly z hlediska softwaru transparentní, nebyla potřeba úprava ISA, takže zůstalo u 8. generace. Polaris ale přinesla také upravený rasterizér, řízení čipu, zpracování geometrie, primitive discard accelerator, řadič pamětí podporující rychlejší GDDR5, vylepšenou delta kompresi plus další změny - ty se ale netýkaly instrukčního setu pro unifikované jádro, tedy nespadaly pod zkratku GFX, tudíž její hodnotu neovlivnily (ovlivnily hodnoty GMC, DCE, SDMA… a další).
Usuzovat tedy z hodnoty „GFX“, o jakou jde generaci, je ošemetrné. I kdyby dané jádro podporovalo HBM2 řadič, HBCC, nejnovější verzi delta-komprese, nový draw-stream binning rasterizér a další prvky Vegy, zůstává hodnota na úrovni „8“. Změnila by se teprve tehdy, pokud by došlo i na unifikované jádro Vegy, jehož hlavní rozdíl co do ISA tkví v podpoře rychlé FP16 akcelerace (FP16:FP32 v poměru 2:1).
Pokud by AMD vzala GPU postavené na architektuře Vega, ale nechtěla, aby nepodporovalo 2× rychlejší FP16 výpočty (tedy aby podpora FP16 na úrovni Polaris a čipů Tonga a Fiji ve standardní rychlosti 1:1), pak by zkrátka důsledkem omezení unifikovaného jádra na úroveň minulé generace bylo, že se unifikované jádro bude hlásit na úrovni minulé generace, tedy jako „GFX 8“. Tato hodnota ale sama o sobě nic neříká o tom, zda je jádro postavené na architektuře Vega (nový rasterizér, struktura cache, nová delta-komprese, sběrnice…), nebo Polaris.
Pokud budeme brát tyto principy v potaz, pak pro jádro osazené na procesoru Kaby Lake-G, které se hlásí jako „GFX 8“, připadají v úvahu tyto teoretické možnosti:
- jde o čip postavený na architektuře čipů Tonga / Fiji (nepravděpodobné, ale ty jsou též GFX 8)
- jde o čip postavený na architektuře Polaris (méně pravděpodobné, ale ten je též GFX 8)
- jde o Vegu, u níž bylo unifik. jádro nahrazené jádrem z generace Polaris (neumí rychlé FP16)
- jde o Vegu (11?), u níž bylo unifik. jádro softw. omezeno na úroveň Polaris (=vypnuto rychlé FP16)
A nakonec je tu vlastně ještě jedna možnost:
- jde o GPU Vegu 11 a Vega 11 hardwarově nepodporuje rychlé FP16, proto se hlásí jako GFX 8
V tuto chvíli můžeme s jistotou říct jen to, že jedna z uvedených pěti možností je pravdivá. Můžeme nanejvýš debatovat nad tím, která je pravděpodobnější. Například s ohledem na to, že toto GPU není produktem pro konzole, které se vyrábějí v desítkách milionů, ale jde o produkt pro poměrně úzký okruh zákazníků. Osobně bych se klonil k možnosti, že pro tento účel by bylo nerentabilní vyvíjet nové GPU. Pak by muselo jít standardní návrh, nanejvýš upravený podle požadavků zákazníka (Intelu) počtem aktivních stream-procesorů a nastavením aktivních/neaktivních funkcí. To by znamenalo buďto čtvrtou nebo pátou možnost, tedy použití GPU Vega 11.