Intel na CES předvedl DG1, první novodobou diskrétní grafiku, v Destiny 2
Prosincové zprávy, které po předchozích prezentacích Intelu o mj. „exponenciálním nárůstu výkonu samostatných grafik“ působily pro mnohé uživatele překvapivě, se potvrzují.
Intel skutečně uvedl samostatné GPU řady Xe po názvem DG1, objeví se v některých ultraboocích (tzn. tenkých noteboocích s 15W procesory) a bude mít TDP 25 wattů. Na CES jej poprvé předvedla Lisa Pearce (Vice President of Architecture for Graphics and Software), prezentace však spočívala pouze v ukázce z Destiny 2. Cílem bylo ukázat (cituji): „it's running Destiny 2“, ale nebyly zobrazeny FPS, nebyl zobrazen výsledek testu, nebylo zveřejněno, v jakém rozlišení hra běžela a ani v jakém nastavení běžela. Přesnou úroveň detailů nelze z videa, které je rozkostičkované kompresí, spolehlivě odhadnout. Lze však poznat, že jde o některé z nejméně náročných možností nastavení, neboť není použito žádné vyhlazování. Pokud jde o výkon, objevují se v diskuzích odhady, že to vypadá na zhruba 30 FPS s občasnými propady níže.
Destiny 2 na Intel DG1
Tyto odhady můžeme i nemusíme akceptovat, to je na libovůli každého. Protože nám Intel ale nedává žádné konkrétnější údaje, budeme pracovat s odhady. Lze předpokládat, že když se Intel nechlubil nastavením, nebude asi daleko od pravdy, budeme-li předpokládat kombinaci nízkých detailů a nepříliš vysokého rozlišení. V případě 720p by výsledek kolem 30 FPS nebyl příliš lichotivý, neboť takového výkonu v Destiny dosahuje integrovaná grafika loňského 12nm APU Picasso od AMD v podobě 15W Ryzen 7 3700U.
Pravděpodobnější (a ze streamu 1080p zobrazeného 1:1 zřetelné) je, že šlo spíše o rozlišení 1080p. V takovém případě by DG1 musela dosahovat výkonu asi dvojnásobku integrované grafiky APU Picasso. To je možné a v takovém případě by DG1 byla o několik desítek procent výkonnější než integrovaná grafika nového 7nm APU Renoir.
K nastavení hry se na Twitterovém účtu webu LinusTechTips vyjádřil někdo z redakce, podle jehož informací Intel skutečně nastavil rozlišení 1080p (což je vcelku pravděpodobné), ale snímková frekvence byla „uzamčena na 60 FPS“. To samozřejmě nelze chápat jako stabilních 60 FPS (pak by na 30FPS videu nebylo znatelné cukání, ale bylo by plynulé), ale pouze jako omezení FPS shora na tuto hodnotu. O reálných FPS tento údaj nevypovídá.
Přestože může být výkon dvojnásobku integrované grafiky APU Picasso v segmentu Ultrabooků zajímavý, daň v podobě 25 wattů navíc k základním 15 wattům procesoru (tzn. 40 wattů celkem) rovnou předkládá otázku, jaký má takové řešení smysl oproti 35-45W platformě klasických herních notebooků. Intel tedy ještě bude muset objasnit, kam s novým řešením vlastně cílí a proč by uživatelé měli chtít v segmentu nejtenčích notebooků, které Intel zmínil, a které mají obvykle baterii dimenzovanou právě na 15W procesor, chtít něco, na co se specializuje jiný segment, který to umí lépe.
Kdy k bližšímu vyjádření Intelu na téma DG1 dojde, ale nevíme, protože během prezentace nepadlo žádné datum, kvartál ani pololetí, kdy bude novinka vydaná nebo dostupná v noteboocích. Pouze padla zmínka, že o ní ještě letos uslyšíme. Intel si tedy ještě nechává čas na doladění hardwaru nebo ovladačů, což dává jistou naději, že výkon komerčně dostupné verze bude o něco vyšší a tudíž zajímavější než u vzorku prezentovaného na CES.