Původní Battlemage (BMG-X3/X4) měl nést 512MB Adamantine Cache a 40 Xe jader
Pokud jde o generaci Battlemage, vydal Intel dosud jediný samostatný čip a to BMG-G21, který známe z Arc B580 a Arc B570. Existuje ještě i výkonnější BMG-G31, ale ten dosud není vydaný a začíná poněkud připomínat Schrödingerovu kočku: Nikdo jistě neví, zda je živý či mrtvý a Intel se nějak nemá k otevření krabice.
PCB pro zrušený Intel BMG-G10 (GOK)
Ani BMG-G31 však neměl být oním původně avizovaným high-endem. Intel původně plánoval dva dávno zrušené čipy, pracovně označované BMG-X3 a X4 (X3 by odpovídal značení BMG-G10). Ty měly mít nejen více funkčních bloků než finální verze (X4 40 Xe namísto 32 Xe u BMG-G31 a X3 28 Xe namísto 20 Xe u BMG-G21), ale také Adamantine Cache.
BMG G10(X3) was a 3D stacked die with: 
 — Bionic_Squash (@SquashBionic)  | 
Adamantine Cache byl projekt Intelu, o kterém se veřejně začalo mluvit začátkem jara 2023, tedy před 2,5 roky. Mělo jít o velkokapacitní cache navrženou Intelem a využitou na procesorech Meteor Lake a grafických kartách Battlemage. Technologie měla umožňovat rozpětí kapacity 128-512 MB, přičemž na Meteor Lake měl Intel nakonec nasadit 128MB kapacitu, ale z plánu sešlo. Výkon Meteor Lake totiž nedosahoval úrovně, při které by byl omezován paměťovou propustností, takže přínos 128MB Adamantine Cache dosahoval 5-9 %, což bylo z konkurenčního hlediska zanedbatelné, ovšem z hlediska výrobních nákladů neopodstatněné. Procesory Meteor Lake (ani jeho nástupce Lunar Lake) tak Adamantine Cache nakonec nedostaly (zkrachovaly i plány s Arrow Lake-Halo, reakcí na APU Strix Halo od AMD).
Již v době, kdy se objevily první zvěsti o takto velké cache, jsme vyjádřili pochyby o jejím smyslu v tomto segmentu:
Nebylo by překvapivé, pokud by Intel procesorům s výkonnější integrovanou grafikou doplnil nějaké desítky MB cache. Nicméně kapacity ve stovkách MB (tedy i násobně více než mají top modely velkých GPU jako Lovelace AD102 nebo Navi 31) přinášejí otázku, co s nimi vlastně bude čip dělat a k čemu by mu v praxi mohly pomoci. Nároky SRAM na křemík totiž opravňují vznik obavy, zda takové řešení produkt neprodraží více než o kolik navýší jeho výkon (což byl i problém Broadwellu nehledě na použití levnější eDRAM). […] Zůstává otázka, čemu by v mobilním prostoru mohla pomoci takto velká cache. Procesorová jádra mají zůstat v konfiguraci maximálně 6 + 8, takže se (oproti současným až 8 + 16) rozhodně nečeká velký nárůst procesorového výkonu, kterému by nestačila rychlost systémové paměti. Grafické jádro sice Intel plánuje mezigeneračně zrychlit cca 2×, ale i kdyby se tím v kombinaci s použití velké cache dostal na výkon o pár procent vyšší než AMD Phoenix, bude to s ohledem na výrobní náklady takového řešení spíše vítězství Pyrrhovo (viz Broadwell). --- DIIT, duben 2023  | 
Nakonec se Adamantine Cache neobjevila ani na procesorech, ani na grafikách. Na Arc B580 si můžeme si ilustrovat, k čemu vlastně došlo. Arc B580 nese GPU BMG-G21 s 20 Xe. Jak jsme zmínili výše, původní plán bylo GPU BMG-G10 s 28 Xe. To navíc mělo obsahovat 8 MB L2 cache a 512 MB L3 (Adamantine) Cache. Intel (asi když zjistil, že by 512MB cache na produktu této výkonnostní kategorie neměla co dělat) změnil plány a BMG-G10 nahradil za BMG-G21, které snížil počet Xe na 20, odstranil L3 (Adamantine) Cache a zvýšil kapacitu L2 cache z plánovaných 8 MB na 18 MB. Jak je patrné z recenzí, tato kapacita kartě se 192bit sběrnicí více než stačila - herní výkon je omezen výkonem jádra, nikoli datovou propustností.
S ohledem na zrušení plánů s Adamantine Cache na Meteor Lake, Lunar Lake i Battlemage se zdá, že tato technologie je mrtvá. Celestial, který v segmentu samostatných grafických vyjde nanejvýš v podobě jednoho čipu, prakticky jistě žádnou 128-512 MB Adamantine Cache vybaven nebude, protože by mu byla na stejné dvě věci, jako Battlemage. Očekává se, že velká cache se může objevit na procesorech Nova Lake, ale v tomto případě by nemělo jít o jeden velký blok cache sdílený pro celý čip (jako to bylo plánované s Adamantine Cache u Meteor Lake a Lunar Lake), ale 144MB L3 exkluzivní pro procesorovou dlaždici s x86 jádry, tedy jiné řešení.
U dalších produktů již nelze Adamantine Cache očekávat. Jednak proto, že její koncept, který nejspíš pochází z roku 2022 (není-li ještě starší) by z jejich hlediska byl zastaralý (pokud tedy Intel v konzumním produktu výhledově použije nějakou velkou sdílenou cache, půjde o novější technologii) a jednak proto, že v segmentu výkonnějších grafik hodlá nasadit křemík od Nvidie postavený na vlastních technologiích této společnosti.
Diskuse ke článku Původní Battlemage (BMG-X3/X4) měl nést 512MB Adamantine Cache a 40 Xe jader

            

        
        
        
        
        
















