Intel plánuje výrobu obrazovky s celkovou spotřebou o 1 W
Už pár let jsou pryč doby, kdy největším konzumentem elektrické energie v přenosném počítači byl procesor. Během stálého trendu zmenšování výrobního procesu jsme se s mikroprocesorem určeným pro přenosný počítač dostali na úroveň, kdy se jeho spotřeba měří v jednotkách wattů, nikoliv desítkách, což zapříčinilo zajímavý paradox. V současné době tak největším konzumentem baterie je obrazový panel, a to i přes to, že technologie podsvícení dosáhla masivního pokroku a rovněž dosáhla velmi nízké spotřeby.
Intel se nyní zaměřil na problematiku a stanovil si cíl vyrobit obrazový panel s celkovou spotřebou pouhý 1 W. Ve spolupráci s výrobcem Sharp a Innolux se pustil do vývoje panelu technologií nazvanou Low Power Display Technology (LPDT) - kdy za cíl je snížit celkovou spotřebu současných panelů o 50 % ze 2 W na celkový 1 W spotřeby energie potřebnou k zobrazení obrazu a zároveň jeho podsvícení.
Snížení o 1 W se nezdá příliš, ale v celkovém důsledku lze dosáhnout u mobilních zařízení nárustu výdrže na současné baterie o 4 až 8 hodin. Tohle by mohlo znamenat, že laptop s výdrží na baterii 12 hodin by s novým panelem mohl dosáhnout výdrže až 20 hodin na jedno nabití.
Proč se ale snaží Intel dále prodloužit výdrž zařízení v celkovém měřítku? Jak nám ARM v poslední době ukazuje, začíná být konkurenčně silným protivníkem a v kombinaci s moderním procesorem a operačním systémem Windows se tak může jednat o vážnou konkurenci, a to jak v přenositelnosti samotného zařízení, ale i v celkové výdrži zařízení fungujícího s procesorem ARM. Ať už se totiž Intel snaží snížit spotřebu sebevíce, ARM je v současné době stále mnohem dále.
LPDT tak může Intelu razantě pomoci v dosažení velmi nízké spotřeby a zůstat stále konkurence-schopným na trhu s ultra přenosnými zařízeními. Musíme rovněž zmínit, že se do boje o mobilní segment opět připojilo také AMD se svým vskutku povedeným Ryzenem.
Je třeba dále zmínit, že jakmile se LPDT dostane do výroby, bude k dispozici pouze s procesorem a integrovanou grafickou kartou Intel, která v současné době začíná silně zaostávat za konkurencí, co se grafického výkonu týče.
Je pěkné vidět, že se výrobci stále snaží snižovat spotřebu komponent, stále jsme ovšem limitováni bateriemi, které se za poslední dekádu dočkaly jen minoritního vylepšení, a tak jsou v současnosti jednou z největších technologických brzd. Můžeme jen doufat, že se výrobci brzy zaměří také na ně.