Intel pro udržení prodejů přezásobuje distribuční kanály
PC segment hardwarového průmyslu se zhruba od přelomu jara a léta potýká s propady prodeje, které stále pokračují. V segmentu stolních počítačů klesl především zájem o grafické karty v důsledku konce těžby (takže dlouho očekávané karty Arc dorazily v podstatě s křížkem po funusu), zájem o celé sestavy padl na krizovou úroveň konce roku 2018 (tehdy nebylo co prodávat z důvodu podceněných 14nm kapacit Intelu) a velmi špatně je na tom segment notebooků, které zákazníci hromadně nakoupili začátkem covidové éry (práce a výuka z domova), důsledkem čehož je hromadná odmlka v poptávce.
Intel situace trápí o to víc, že krom jmenovaných prvků čelí konkurenci AMD, která obzvlášť zesílila v segmentu serverů. V retailu zafungovala strategie AMD pokrýt low-end a mainstream minulou generací produktů (Zen 3) a se Zen 4 se soustředit na vyšší segment.
V důsledku toho se na zásobení tohoto segmentu podílejí 5nm, 6nm, 7nm i 12nm výrobní linky a výrobní kapacita je prakticky neomezená. V USA (podle Amazon) patří k pěti nejprodávanějším procesorům čtyři modely Zen 3, v Německu (podle Mindfactory, viz žebříček výše) v podstatě také.
Pro Intel, kterému klesá podíl na trhu, objemy prodejů i marže, je situace obtížná, takže hledá řešení. Analytická společnost Bernstein Research nicméně upozornil, že strategie, kterou Intel zvolil, je poměrně riskantní a „poněkud destruktivní“:
V aktuálních měsících vzrůstají naše obavy z možného vývoje dynamiky v PC segmentu, jak z důvodu výhledů trhu, tak i v důsledku poněkud destruktivního chování Intelu, který využívá cen a [výrobních] kapacit jako strategické zbraně, aby pokračoval v přezásobování [distribuce] navzdory úpadku tohoto průmyslového odvětví. Intel se zřejmě rozhodl, že dokud budou distribuční kanály schopné pojmout zboží, pohrne do nich své produkty. --- Bernstein Research |
Bernstein Research popisuje v podstatě tentýž postup, který ve druhém pololetí 2014 zvolilo někdejší vedení AMD pod taktovkou Roryho Reada. Připomeňme, že v roce 2014 klesla poptávka po hardwaru a vypadalo to, že AMD nepomůže ani jinak silný čtvrtý kvartál. Read měl tehdy přesvědčit distributory, že se z několika důvodů chystá strmý nárůst poptávky začátkem roku 2015 a kdo nebude mít dostatečné zásoby, nebude mít co prodávat. Distributoři tedy nakoupili hardware do zásoby, ale již ve čtvrtém kvartálu bylo jasné, že k žádném růstu poptávky nedojde. AMD tak za první kvartál 2015 neprodala jediný procesor a ještě vyplácela distributorům odškodné za ztráty v důsledku poklesu hodnoty hardwaru ležícího na skladech. Roryho Reada tato chyba stála místo šéfa společnost (ještě před koncem roku 2014) a AMD snad až několik set milionů dolarů, což byla při tehdejším ekonomickém stavu společnosti obrovská rána.
Nezbývá tedy doufat, že strategie Intelu zahrnuje také plán, jak se následně vypořádat s narůstajícím množstvím hardwaru na distribučních skladech v době, kdy prodeje koncovým zákazníkům padají.