Intel Xe / ARC nejspíš rovněž nabídne DisplayPort 2.0
Přesně dva dny poté, co se objevil linuxový patch naznačující, že architektura RDNA 3 nadcházející generace Radeonů od AMD přinese podporu pro DisplayPort 2.0, následoval patch Intelu vztahující se ke grafikám Xe / ARC, který proklamuje více-méně totéž.
Samostatných grafik Intelu (DG2) se sice nedočkáme letos, jak společnost donedávna plánovala, ale přesto se v tuto chvíli jeví jako kandidát na první řešení rozhraním DisplayPort 2.0 vybavené. Zatímco ARC má být vydán začátkem roku 2022, Radeony s RDNA 3 se chystají až na pozdní podzim 2022 a generace Lovelace od Nvidie (u níž zatím podpora DisplayPort 2.0 nebyla přímo ani nepřímo potvrzena, ale lze ji očekávat) se chystá na konec roku 2022 nebo začátek roku 2023.
Oproti hardwaru AMD a Nvidie ale není šance na praktické uplatnění DisplayPort 2.0 s Intel ARC v herním desktopu vysoká. Pokud jde o herní výkon, má top model dosahovat výkonu na úrovni kolem GeForce RTX 3070 a Radeonu RX 6700 XT, takže pro použití ve hrách nebude karta dimenzována výkonnostně (a to ani při využití upscalingu). Pro multimediální využití (více než 8K video zatím není v konzumním segmentu standardizováno) stačí s rezervou HDMI 2.1 / DisplayPort 1.4.
DisplayPort 2.0 výstup by se u hardwaru této výkonnostní úrovně mohl uplatnit v nějaké řadě profesionálních grafických karet, která nestojí na real-time 3D akceleraci. Tam by podpora pro až 16K výstup mohla být žádoucí (takové produkty ale zatím Intel neohlásil). Z herního hlediska lze i s upscalingem (FSR, DLSS, TAA-upscaling ap.) s 16K výstupem počítat u hardwaru, který bude schopný alespoň část her při plynulých FPS vykreslit v 8K rozlišení, které je rozumným minimem pro upscaling na 16K výstup. Což budou GPU jako AMD Navi 31 a Nvidia Lovelace řady 102.