Intel zaspal, mluví o nedostatcích a kompromisech X3D, které jsou pasé
Intel se poprvé od vydání procesoru Ryzen 7 9800X3D vyjádřil k této konkurenci. AMD jej vydala 7. listopadu, přes to se již stal nejprodávanějším produktem retailových žebříčků v Evropě i v USA. Prodává se v několikanásobně vyšších objemech než Ryzen 7 7800X3D, který je vedl doposud.
Overclocker der8auer ve spolupráci s Bens Hardware (největší německojazyčný hardwarový kanál na TikToku a jeden z největších německojazyčných hardwarových kanálů na YouTube) připravil rozhovor se zástupcem Intelu o Arrow Lake, konkurenční pozici a budoucnosti Intelu. Došlo i na téma V-cache / X3D, o kterém se vyjádřil docela zvláštně:
Procesory AMD jsou přizpůsobeny pro velmi specifickou cílovou skupinu, kterou jsou hráči. Jsme si vědomi toho, že tato technologie může hráčům nabídnout mnoho, ale jde o něco za něco a přináší také nevýhody a kompromisy, které je potřeba akceptovat. V takovém případě je v pořádku, pokud mám procesor X3D, který nemusí být tak silný v aplikacích. Jde o záměr a technologicky to máme stále pod kontrolou. Což znamená, že příští rok se objeví procesor [od Intelu], který bude mít dlaždici s cache, ale nebude určen pro stolní počítače. --- Florian Maislinger, Intel PR & Communication |
V první řadě Maislinger hovoří o hráčích jako o „velmi specifické cílové skupině“, což je v kontextu desktopu poněkud zvláštní. Pokud si uvědomíme, že konzumenti online obsahu dávno z většiny přešli na mobily, tablety a notebooky a pracovní stanice tvoří samostatný segment, pak zkrátka vychází, že hráči jsou v rámci desktopu jádrovou skupinou uživatelů, která (ať se nám to líbí nebo ne) drží tento segment nad vodou a platí jeho vývoj. Použití těchto slov tak ze strany Intelu působí jako bagatelizace. Navíc poněkud nemístná, zvlášť když si uvědomíme, že Intel prakticky od vydání Zenu cílil svůj marketing převážně na hráče (s generacemi jako Rocket Lake a Raptor Lake /-refresh jej stavěl již prakticky jen na herním výkonu). Grafické karty Arc pak neměly jiné ambice než oslovit hráče a stejně tak jejich marketing byl postaven jako snaha o záchranu herního desktopu před drahou konkurencí. Nyní nejspíš marketing přehazuje výhybku - když to nevyšlo s Arc a Arrow Lake v herním výkonu těžce ztrácí, stává se z hráčů „velmi specifická cílová skupina“.
Ryzen 7 9800X3D (AMD)
Druhým překvapením je hodnocení X3D / V-cache slovy „něco za něco“, „nevýhoda“ a „kompromis“. O první generaci V-cache se dalo mluvit jako o kompromisu, který sice zvýšil herní výkon, ale v průměru snižoval vícejádrový (aplikační) výkon. S druhou generací to již není pravda, Ryzen 7 9800X3D oproti Ryzen 7 9700X zvyšuje jako herní, tak i aplikační výkon a to velmi citelně. Dá se říct že víc, než přinesly dvě předchozí generace procesorů Intelu. Situace s vícejádrovým výkonem si všimly všechny recenze, a tak nelze očekávat, že si nevšiml Intel. Z marketingového hlediska je ale asi výhodnější tvářit se, že si nevšiml, aby mohl mluvit o „kompromisním“ řešení.
Třetím překvapením je závěr citace. Intel tvrdí, že větší cache má pozitivní dopad na hry, ale mimo ně přináší nevýhody a kompromisy. Obratem ale uvede, že na příští rok chystá produkt s velkou cache, který se však nebude týkat desktopu. Znamená to, že cílí na segment, kterému přinese jen ty nevýhody a kompromisy?
Core Ultra 9 285K (Intel)
Celá situace působí, jakoby Intel byl stále situací z vydání Arrow Lake zaskočený a oddělení PR / marketingu se dosud nestihly vzpamatovat a nastavit nějakou smysluplnou strategii. Stávající vyjádření tak působí jako značná improvizace, navíc nepříliš vydařená, která v podstatě popírá sama sebe.
Stávající způsob argumentace je navíc poměrně krátkozraký. Intel zajisté ví (podstatně déle než široká veřejnost), že AMD v prvním pololetí vydá Ryzen 9 9950X3D a Ryzen 9 9900X3D pro standardní desktopový socket a dále že chystá Threadripper rovněž vybavený V-cache, který zjevně nebude zaměřen na hráče, ale segment výkonných pracovních stanic.
V segmentu serverů již V-cache zastoupená je (dvě generace produktů) a třetí lze očekávat rovněž v roce 2025. Snaha o prezentaci V-cache jako něco v podstatě okrajového, z čeho profitují jen desktopoví hráči a co vlastně přináší víc problémů než užitku, vystřídaná ohlášením vlastního nedesktopového produktu s velkou cache, navíc v souvislostech vydaných i chystaných produktů, působí zmatečně.