Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Jak dosáhne APU Phoenix výkonu GeForce RTX 3060M?

Poté, co další zdroj potvrdil, že integrovaná grafika APU Phoenix cílí na nižší řady současných samostatných GPU, je na místě položit si otázku, jak toho může dosáhnout…

Pokud vezmeme ohlas na zhruba pětiletý cyklus vývoje hardwaru, pak lze říct, že letos vydané produkty AMD budou vůbec první, jejichž vývoj byl od počátku hrazen financemi pocházejícími z prodejů Zenu. Ještě část vývoje Zen 3 probíhala před vydáním Zenu první generace, takže se na ní společnost nemohla příliš rozšoupnout. Letošní produkty (Zen 4 a RDNA 3) už jsou od počátku podpořené lepšími finančními zdroji, než jaké měla AMD v letech 2015-2016 jako firma nad krachem a dál by se to mělo jen lepšit.

To znamená, že výraznější mezigenerační kroky (než k jakým docházelo doposud) jsou docela možné a zprávy, které o takovém hardwaru mluví, nemusejí být smyšlené ani nadsazené. Právě k nim patří informace z počátku května, kterou přinesl RedGamingTech a podle níž má integrovaná grafika APU Phoenix dosahovat výkonu nad Radeonem RX 6500M, GeForce RTX 3050M nebo GeForce RTX 2060M. RedGamingTech nastínil, že by měla zkomplikovat situaci i GeForce RTX 3060M, ale z formulace vyznívalo, že nepůjde o překonání, ale spíše cosi jako blízký výkon, při kterém si řada zákazníků rozmyslí, zda jim příplatek za samostatnou grafiku za procenta výkonu navíc vlastně stojí.

Takový obraz nastínil i leaker Greymon55, podle nějž by Phoenix měl být graficky zhruba srovnatelný s 60W modelem GeForce RTX 3060M (ta existuje v 60-115W verzi - rozdíly v herním výkonu jednotlivých modelů najdete třeba v tomto YouTube videu).

Výkon různých verzí GeForce RTX 3060M; zdroj: Gen X Reviews

Otázka by tedy spíš než „Je to možné?“ měla znít „Jak toho AMD chce dosáhnout?“. K dosažení tohoto cíle je potřeba zvládnout tři dílčí mety: 1. Výkon grafického jádra sám o sobě. 2. Vyřešit energetické nároky, aby se vešly do obvyklých TDP hladin. 3. Vyřešit paměťové přenosy.

Výkon grafického jádra by sám o sobě nemusel být tím nejzásadnějším problémem. Jednak má dojít k navýšení počtu stream-procesorů ze 768 (Rembrandt) na až 1536 (Phoenix), tj. dvojnásobek. Jednak dojde k navýšení maximálních taktů z 2,4 GHz na 3 GHz+, tj. o čtvrtinu. To jsme v souhrnu na 2,5násobku teoretického aritmetického výkonu.

Energetickou stránku budou zjevně řešit jednak optimalizace návrhu (díky níž bude jádro zvládati ty 3 GHz) a jednak 5nm proces, který sám o sobě přináší asi o 30 % nižší energetické nároky oproti 6nm.

Složitější se to může zdát se zajištěním datových přenosů, ale i zde indicie jsou. V první řadě má být použité GPU hybridem architektur RDNA 2 a RDNA 3, přičemž podle posledních zpráv RedGamingTech tam prvků RDNA 3 nebude až zas tak málo (co se týče 3D jádra, tak možná převaha). O RDNA 3 již víme, že má implementovánu pokročilejší verzi delta-komprese než RDNA 2, díky čemuž není na úrovni jádra nikdy potřeba přistupovat k dekompresi. To je první prvek, který snižuje nároky na datové přenosy. Druhý už dříve naťukl a nyní upřesnil RedGamingTech: Hovořil o tom, že má dojít k navýšení kapacity grafické cache, ale že nepůjde o klasickou Infinity Cache. Nyní v podstatě potvrzuje náš předpoklad, že půjde o zvětšení grafické L2 cache, jejíž objem by měl stoupnout na dvojnásobek. Třetím prvkem bude podpora velmi rychlých pamětí. Phoenix bude zcela jistě podporovat DDR5 a LPDDR5, ale podle jednoho zdroje má být vybaven řadičem schopným práce s LPDDR5X-8500.

APUrokproc.CPUGPUplocha
Llano201132nm4/4× K10,5400 SP VLIW-5226 mm²
Trinity
Richland
2012
2013
32nm4/4× Piledriver384 SP VLIW-4246 mm²
Kaveri201428nm4/4× Steamroller512 SP GCN2245 mm²
Carrizo
Bristol Ridge
2015
2016
28nm4/4× Excavator512 SP GCN3245 mm²
Raven Ridge
Picasso
2017
2019
14nm
12nm
4/8× Zen(+)704 SP Vega210 mm²
Renoir
Lucienne
2020
2021
7nm8/16× Zen 2512 SP Vega+156 mm²
Cezanne
Barcelo
2021
2022
7nm8/16× Zen 3512 SP Vega+180 mm²
Rembrandt20226nm8/16× Zen 3+768 SP RDNA 2208 mm²
Phoenix20235nm8/16× Zen 41536 SP RDNA 2+~210 mm²

Tolik ke grafickému výkonu. Dále se dozvídáme, že samotná plocha APU nijak extrémně nestoupne a měla by zůstat zhruba srovnatelná s plochou Rembrandt - předpokládejme tedy kolem ~210 mm². Zajímavé pak je, že PCIe 5.0 linek bude přítomno podstatně více než 16. Podle některých zdrojů 20, jiné připouštějí až 24. To je však poměrně zvláštní údaj, neboť právě velké integrované GPU bude APU Phoenix předurčovat k použití bez samostatné grafiky (k párování s grafickou kartou bude určena notebooková verze čipletového Zen 4 nazvaná Dragon Range). U takového produktu bude většinou takové množství rychlých PCIe linek nevyužito.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Jak dosáhne APU Phoenix výkonu GeForce RTX 3060M?

Neděle, 15 Květen 2022 - 13:38 | Tom Buri | tak ale ja nemluvim o linkach pro chipset.. kdyz...
Neděle, 15 Květen 2022 - 13:30 | MACHINA | tohle není pravda. iGPU potřebují popohnat...
Sobota, 14 Květen 2022 - 20:18 | TOW | Máte pravdu, kapacita je jen u dynamické RAM,...
Sobota, 14 Květen 2022 - 19:46 | Kutil | Tady buď nevíte a nebo kecáte. Kombinace...
Sobota, 14 Květen 2022 - 19:18 | TOW | Cokoliv paměťového je bohužel problém - je to...
Sobota, 14 Květen 2022 - 17:41 | peliculiar | Kupodivu se najdou lidé, kteří kupují desktop PC...
Sobota, 14 Květen 2022 - 16:11 | johnthelittle | mno jo, APU potrebuji HBM jak koza drbani, zatim...
Sobota, 14 Květen 2022 - 16:00 | MACHINA | to,že to mám, neznamená přece, že to doporučuji....
Sobota, 14 Květen 2022 - 15:51 | MACHINA | Gigabyte B550I ProAX, ITXová Aoruska rev 1.0....
Sobota, 14 Květen 2022 - 14:23 | Kutil | Stále si nejsem jistý, zda ta procenta takto...

Zobrazit diskusi