Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Jak používá Sigma SD1 pixel binning?

Sigma SD1
Duke Nukem Forever nakonec vyšel, Intel zřejmě Larrabee uvede a server DPReview vydal recenzi zrcadlovky od Sigmy. Ne, nebudeme se věnovat věřte-nevěřte tématům, ale jedné konkrétní technologii…

Web DPReview dlouhá léta ignoroval digitální zrcadlovky společnosti Sigma: Ano, jde částečně o okrajovou záležitost, ale rozhodně ne méně běžnou, než jsou třeba aparáty firem jako Ricoh nebo Leica (co se rozšíření mezi lidmi týká, samozřejmě). Určitý punc zákulisních podivností tomu přidávala sama redakce, která nejednou test konkrétního produktu slíbila (mnohdy i ohlásila, že testování probíhá), ale recenze se na web nikdy nedostala. Tak to bylo se zrcadlovkami SD10, SD14 i SD15. Tolik k úvodu do děje.

Nyní proč tuto situaci vůbec řešíme: Řada webů, která dosud produkty postavené na snímači Foveon X3 testovala, se zpravidla nechala ovlivnit řadou fám a „babských tlachů“, které kolují po internetu a namísto toho, aby vynášela závěry na základě technologických principů a vlastních zjištění, pouze přeposílala do světa tyto povídačky. DPReview se podařilo od velké části těchto nesmyslů oprostit a i když je recenze nepostrádá zcela, je v porovnání s ostatními sepsaná velice rozumně - což chválíme.

V jednom bodu přesto článek přináší poněkud zajímavé zjištění, ale přechází ho bez jakéhokoli vysvětlení. Tím jsou režimy Medium a Small. O co jde: Nativní rozlišení snímače Foveon X3 Merrill je 4704 × 3136.* Kromě 4704 × 3136 ale je možné do RAWu snímat i v rozlišení 3264 × 2176 (zvaném Medium) a 2336 × 1568 (označovaném jako Low).

* Tentokrát nebudeme řešit, že na rozdíl od aparátů se snímači postavenými na bayerově masce jde o rozlišení 4704 × 3136 pro červený, 4704 × 3136 pro zelený a 4704 × 3136 pro modrý kanál; řešme pouze kompletní (RGB) pixely.

Redakce DPReview si všimla, že v testech rozlišení se při použití formátu Medium objevuje aliasing či jasové moaré, doporučila použít raději plné rozlišení nebo formát Low a více situaci neřešila.

Sigma SD1 DPR medium
test diagonálního rozlišení v režimu Medium (vlevo, jasové moaré) a Low (vpravo, čistý výstup)

My si ale vysvětlíme, proč tomu tak je. Snímač Foveon X3 podporuje technologii pixel binning. V praxi to znamená, že je schopný fungovat nejen v jednom nativním rozlišení (tzn. 1 fotodioda = 1 pixel), ale dokáže načíst signál například ze 4 (2×2) fotodiod a z toho vytvořit (digitalizovat) jeden pixel. Výstupní rozlišení je pak adekvátně nižší, ale odstup signál-šum se zlepší.

Právě technologií pixel binning je v případě zrcadlovky SD1 podpora nižších rozlišení implementována. Pro formát Low se používá binning 2×2, tedy signál ze 4 fotodiod dá vzniknout jednomu pixelu (rozlišení z 4704 × 3136 klesá na 2336 × 1568, tzn. horizontálně i vertikálně na polovinu). S formátem Medium je to ale složitější: Protože je třeba pracovat s celými násobky (binning 1,5×1,5 je nerealizovatelný, fotodiodu nerozpůlíte), je nutné použít jiný způsob - konkrétně binning 2×1, kdy je nativní výstup snímače 2336 × 3136. Tím je ale porušen poměr stran - obraz snímaný v poměru 3:2 je interpretován jako 3:4. To je řešeno automatickou interpolací na správný poměr 3:2, konkrétně na výstupní rozlišení 3264 × 2176.

Sigma SD1 binning
schematické znázornění zpracování obrazu v režimech High, Medium a Low

Protože obraz prošel interpolací, je jeho kvalita omezena, v tomto případě utrpělo vertikální rozlišení: Ačkoli je výstup 3264 pixelů vysoký, nese pouze detaily pořízené v rozlišení 2336.

Rozlišení ve vertikálním směru je proto stejné jako při režimu Low, detailů je více pouze v horizontálním směru. Z toho důvodu je vhodné preferovat buďto plné rozlišení High nebo režim Low (2×2 bez interpolace). Přesto i střední rozlišení své výhody má: Tím je právě nižší šum a nižší datový objem. Pokud nejde o fotografování scén, ve kterých by se mohly neduhy projevit (například pravidelná kresba jako tkaniny, prvky v architektuře a podobně), najde si i tento formát uplatnění.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Jak používá Sigma SD1 pixel binning?

Sobota, 14 Duben 2012 - 09:33 | petr ib | mno, když jsem si potřeboval vyfotit jízdní řád (...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 16:13 | Marcus Byrtus | Jaj prijmi omluvu, nevypsal jsem si diskusi...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 16:04 | Fešák Salónový | to byla reakce na příspěvek výš a bayerovu masku...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 15:56 | Marcus Byrtus | Vyslovene interpolace tam nebude. Spis se bude na...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 15:44 | Fešák Salónový | Ono to s tou jasovým rozlišením bude stejný jako...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 15:31 | Marcus Byrtus | Jen te chci poopravit, ze Sigma nic 3x...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 13:33 | ANDREW | ne nestalo :-) hold kazdej foti neco jineho a...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 13:26 | Jirka88 | nikdy se ti nestalo, že došels domů po focení a...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 13:09 | John Nagger | Stejné nejsou ani dvojčata, že ? Princip je...
Čtvrtek, 12 Duben 2012 - 12:59 | Izak | Je a neni, je to RGGB a dokonce z RAW snimace...

Zobrazit diskusi