Jak si zákon o SPAMu vykládá živnostenský úřad.
Kapitoly článků
Článek o zkušenosti českého občana se živnostenským úřadem a nevyžádanou reklamou, jsem zveřejnil pouze ve svém weblogu. Celý případ je prostý a jednoduchý. Pan František Z. vlastní dvě domény, jejichž provoz si hradí z vlastní kapsy. Do e-mailové schránky na jedné z domén mu dorazila nevyžádaná reklama od společnosti Dimar, s. r. o.
Jistě správně namítnete, že můžete nevyžádaný e-mail bez čtení smazat, ale tvůrci českého spamu nebyli žádní nováčkové. Předmět spamu napsali tak, aby adresáta nevyžádané reklamy zaujal. Pan František tedy otevřel nově došlý e-mail a začetl se do textu.
Postupně zjistil, že mu Dimar nabízí možnost zúčastnit se soutěže a vyhrát tablety do myčky. Pan František Z. nepatří mezi tu šťastnou část obyvatel, která myje nádobí stisknutím jednoho knoflíku. Především z tohoto důvodu jej nevyžádaná reklama obtěžovala.
Zákon o regulaci reklamy § 2 odst. 1 písm. e) hovoří jasnou řečí: Zakazuje se šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje. Pan František Z. tedy napsal stížnost adresovanou příslušnému živnostenskému úřadu v Praze.
Ve svém dopise několikrát zopakoval, že ho nevyžádaná reklama obtěžovala a žádal, aby bylo se společností Dimar zahájeno správní řízení pro porušení Zákona o regulaci reklamy. Protože Dimar poslal svoji nevyžádanou reklamu na více adres, podalo na něj stížnost více občanů ČR.
Překvapivý přístup úřadu
Úřednice živnostenského odboru si vyžádala stanovisko společnosti Dimar a na jeho základě stížnost zamítla. Jako důvod zamítnutí uvádí: E-mailové adresy společnost zakoupila pro jednorázové použití z několika zdrojů, a to především od internetových serverů, které mají registrované uživatele se souhlasem k zasílání reklamního sdělení. Vlasní reklamní e-mailové sdělení velikostí, jak uvedl ředitel společnosti DIMAR, s.r.o, nepřesáhlo 4 KB.
Živnostenský odbor ve svém sdělení dále uvádí, že měli všichni adresáti možnost odhlášení a Dimar takové žádosti předal svým dodavatelům k tomu, aby e-mailové adresy vyřadili ze svých databází.
Přestože pan František a další občané poukázali na to, že je nevyžádaná reklama obtěžovala, nebylo se společností Dimar zahájeno správní řízení. Živnostenský odbor Magistrátu hlavního města Prahy tak dal občanům jasně najevo, že zákon nebyl porušen.