Dobře vybrané CRM ušetří spoustu času i peněz – co zohlednit při výběru?
Koluje spousta polopravd, ale veskrze má CRM jeden hlavní účel – pomoci organizaci sledovat interakce se stávajícími a budoucími zákazníky.
Na trhu jsou desítky CRM systémů, jež nabízí nepřeberné množství funkcí. Kvantum funkcí je hezká věc na papíře, ale praxe často pokulhává. Nakonec je vždy správnou volbou takové řešení, jaké bude doopravdy využívat celá společnost. Sekretářka, ředitel, marketingový specialista – všichni. Zní to zjednodušeně, ale je tomu přesně tak. I ty nejvíce sofistikované nástroje jsou k ničemu, když je váš tým nepoužívá, nebo tráví příliš času jejich správou.
Roli hraje jednoduché ovládání i propojitelnost se stávajícími systémy
Systém by měl být tedy snadno ovladatelný, jednoduše nastavitelný a samozřejmě rozšiřitelný o nezbytné funkce na míru každé organizaci. To jsou bohužel často parametry, které bez konzultace s odborníkem nezjistíte.
Při výběru CRM by mělo být předem jasné, k čemu jej bude společnost využívat. Je účelem jeho pořízení podpora obchodníků, uživatelský support, nebo marketingové aktivity? Nebo dokonce vše naráz? Všechny tyto informace je nutné uvědomit si předem. Často je k tomu prováděna celá komplexní analýza.
Nutné je také brát v potaz stávající firemní systémy a procesy. Právě napojení ostatních firemních systémů na CRM může být při špatné volbě v budoucnu problémem.
Platit byste měli jen za části, které doopravdy využijete
Pod pojmem CRM si každý představí něco jiného, a to je problém i pro vývojáře. Ti jsou často obětí klientů, kteří po nich chtějí nesmírně rozmanité funkce ihned v základu. Bohužel, málokterý z nástrojů nabízí možnost nepotřebné funkce vypnout či schovat. Snižuje se tím použitelnost a uživatelská přívětivost.
Je pak na klientovi, zda si nechá systém upravit na míru, což může být nákladná záležitost. „Často podobné případy končí tak, že musí celá společnost pracovat s rozhraním, ve kterém překážejí prvky a funkce, které nebude nikdy potřebovat. To všechno zbytečně zpomaluje práci zaměstnanců a zvyšuje náklady.“
„Modularita a fungování v cloudu jsou často důvodem, proč klienti při výběru CRM nakonec sáhnou po řešení od Salesforce. Po zkušenostech s různými systémy jsme začali doporučovat a implementovat převážně jej,“ zmiňuje CEO Enehano Solutions Jiří Mach. „Salesforce má za sebou obrovskou komunitu a vlastní trh s rozšířeními, které lze během chvíle dokoupit. Navíc jsou data bezpečně ukládána a zálohována online, bez nutnosti provozovat vlastní server.“
Trendem je CRM v cloudu, kde se nemusíte bát o data
Dobrou zprávou je, že i CRM může být sestaveno z jednotlivých modulů, jako je tomu např. u zmíněného Salesforce. V kombinaci s provozem v cloudu, kdy se zákazník nemusí o provoz starat, se jedná o nesmírně silný nástroj.
V praxi vše vypadá tak, že si klient sám, nebo s radou od odborníků snadno upraví (doslova nakliká) vše potřebné, co chce při řízení vztahů se zákazníky využívat. Následně, pokud má specifické potřeby, může sáhnout po tisícovkách modulů, jež Salesforce nabízí prostřednictvím obchodu po vzoru Google Play. Žádné složité programování, ani úpravy na míru ze strany drahých programátorů většinou nejsou třeba.
Za zmíněným řešením stojí velká uživatelská komunita, která kolem stávající jedničky na trhu postupem let vznikla. Provoz v cloudu přináší také úsporu nákladů spojenou s provozem CRM na vlastním železe, stejně jako ručí za bezpečnost cenných dat.