Jen-Hsun Huang, Nvidia: jsme softwarová společnost
Kapitoly článků
Zpovídán byl samotný spoluzakladatel Nvidie a současný CEO, Jen-Hsun Huang (dále jako "Jensen"), a to v půlhodinovém rozhovoru.
Současnost
Hned první otázka směřovala na to, co bude řídit růst Nvidie v budoucnu, zdali software, nebo hardware, Quadro, Tegra či Tesla, oficiálně potvrdila to, co se dalo z chování firmy v minulosti vydedukovat.
Jensen: Nvidia je softwarová společnost, a to bude řídit náš růst. Nepíšeme jen aplikace, ale tvoříme i všechny klíčové technologie, vytváříme více technologií pro visual computing než jakákoli jiná společnost na světě. Ale dáváme je k dispozici, je to jako Google, který dělá vyhledávání, ale dává jej k dispozici, protože prodávají reklamu. Jaký jsi a jak vyděláváš peníze nemusí být to samé. Nvidia je firmou integrující kompletní řešení pro visuální a paralelní počítání.
Jensen dále dodává, že Nvidia vydělává prodejem hardware, přičemž srovnává s Apple, který je také softwarovou společností, ale vydělává si prodejem hardware. V budoucnosti bude dle něj software nejdůležitější částí, čipy může dělat každý, je to sice velice nákladné, ale může to dělat kdokoli. Těžká část je inspirovat lidi k tvorbě úžasných věcí. Nvidia má software, systémy, architekturu, nástroje, kompilátory, jazyky, cokoli to [tvorba úžasných věcí] vyžaduje.
Jak Nvidia chrání svůj podíl na trhu?
Dle Jensena tak, že nabízejí něco navíc. Například když máte Tegru, je váš výkon lepší než u jiného řešení vyrobeného ve stejné továrně v TSMC proto, že Tegra má lepší architekturu. Jiné společnosti jako Texas Instruments, Qualcomm či Freescale si licencují kousky technologií od ARMu a dalších, zatímco Nvidia má schopnost vyvíjet sama vlastní řešení, což ve výsledku pracuje lépe (než někdo Jensena chytnete za slovo, ano v Tegra je ARM jádro, ale o tom tato poznámka nebyla, jde v ní o celkový produkt, kde se prostě bez licencí na patenty ARMu dnes neobejdete).
Recept na to, jak být nejlepší: Jensen má jednoduchou odpověď. Cesta, jak být nejlepší, je nemít žádný záložní plán. Když chodíte po visuté hrazdě je prý lepší mít pod sebou záchrannou síť. Nvidia žádnou nemá, zaměstnanci to vědí a výsledkem je právě to, že se v Nvidii vyvíjejí pořádné věci. Ne vždy se to firmě dařilo a daří, ale za posledních 15 let byli většinou na špici. Kde Nvidia vidí výzvu sama pro sebe, je být více kreativní a pracovat s větší představivostí, která pochopitelně vyžaduje šikovné lidi.
Budoucnost
Jak byste popsali výpočetní svět v době příchodu prvních GPU [GeForce 256, 10 let zpátky] a dnes?
Jensen: před deseti lety se toho většina dělala na CPU, na GPU jen velmi jednoduché věci. Poté přišlo první GPU, další větší evoluci přinesly programovatelné shadery, které daly vývojářům uměleckou volnost. V průběhu 10 let bude každé jedno CPU heterogenní. Ponese několik CPU jader a GPU jader, o tom nepanují pochyby. Otázkou je jestli bude vše na jednom čipu. Absolutně ne. Někdy na jednom, někdy na dvou, někdy jedno CPU a mnoho GPU v serveru, zcela závisle na potřebách. To je budoucnost. Věřím, že tato architektura, kterou jsme vytvořili, vydrží na trhu 30 let, protože i ta poslední zde byla 30 let. Jakmile se vývojáři obsahu začnou učit architekturu, nechtějí slyšet o změně, protože chtějí, aby dnes napsané programy běžely i v budoucnu.
Čipsetové plány
Jensen: naše čipsetová divize se chystá uvést některé velmi zajímavé technologie v budoucnu. Příští rok bude pro ní růstem, ale kvůli Intelu je nemožné vytvářet čipsety s DMI pro novou generaci CPU, takže tento segment trhu opouštíme. Naše čipsetová divize bude nadále pracovat zhruba rok a půl až dva roky, uvedeme některé zajímavé technologie, které nejsou přímo čipsetem ani GPU, pro lepší podporu Atomu a současné generace CPU, ale ohlášeno to ještě nebylo. FSB budeme podporovat tak dlouho, jak dlouho o ně [čipsety] bude na trhu zájem.
Další otázky
Jsou hráči nejziskovější pro Nvidii?
Jensen: Asi bych řekl, že nikoli. Dvě třetiny našich příjmů pocházejí od hráčů, ale dvě třetiny našich zisků jsou z pracovních stanic s Quadro. Jsme největší firmou mezi dodavateli technologií pro pracovní stanice, držíme zde 95% podíl na trhu. Každá společnost, každý stát, země, automobilový, ropný, letecký a jiný průmysl používá naši Quadro technologii, máme nejvyšší podíl na trhu v historii pracovních stanic vůbec a ačkoli tento trh není [co do objemu] tak velký, je velmi důležitý.
Jak je to s chytrými telefony a Tegrou?
Co se týče Tegry, Jensen hovořil o hotových chytrých telefonech, na trh budou různé modely uváděny v průběhu všech čtvrtletí příštího roku. Nemohl [nebo nechtěl] komentovat, s kým na těchto přístrojích spolupracují, ale jde prý o velké hráče na trhu (můj tajný tip: Samsung, LG). Tegru Nvidia nehodlá dalším výrobcům licencovat, nemají k tomu nejmenší důvod.
Kolem ARMu a CPU/GPU, Nvidia je nepovažuje za soupeře, spíše jsou přáteli. Tegra má ostatně GPU jádro a ARM jádro, ale hlavním srdcem Tegry je pochopitelně 8 jader [pozn.: 8 stream procesorů], lidé si nekupují CPU nebo GPU, kupují si zážitek, který Tegra dává. ARM licencuje své technologie soupeřům Nvidie, ale sám nesoupeří s Nvidií přímo.
Je těžké jako herní firma zaujmout vědeckou komunitu?
Jensen: jsme považování za herní společnost, protože značka GeFroce je tak silně zavedená a když něco děláte tak dlouho s takovou vášní, lidé se s vámi sžijí. Ale my ve skutečnosti nejsme herní společnosti, jsme firma dělající "video computing" a samozřejmě je to výzva, když vás vědecká komunita nebere zcela vážně, aniž bychom zapomněli na mnoho zákazníků, kteří vědci jsou.
Co si myslíte o Lucid Hydra 200?
Jensen: nevím, zní to jako hrozný nápad. Je tu tolik software, se kterým musíte pracovat, ovladače, aplikace a optimalizace, takže myslet si, že tento software není třeba, je špatný nápad. Plus, SLI i CrossFire jsou přece dostupné komukoli.
Fermi
Zatím jsem nabyl dojmu, že Fermi nebude až tak dobré na hraní, jako bude na paralelní počítání?
Jensen: Nemusíte se bát, Fermi jsme zatím prezentovali jako paralelní procesor, protože to bylo na GTC, což není herní akce, je to právě paralelně-výpočetní konference. Nové grafické schopnosti nových GeForce [založených na Fermi] jsme ještě neodhalili, máme tam některé skutečně vzrušující technologie, samozřejmě jedněmi z klíčových budou rasterizace a raytracing, nemusíte si vybírat, budete mít k dispozici oboje. Je zde také řada tajemství, o kterých budeme hovořit později. Testování Fermi pro hráče věnujeme stejné množství času jako testování pro vědce.