Komentář
Kapitoly článků
Tolik tedy Jen-Hsun Huang, šéf Nvidie. Dovolte mi se krátce u jeho odpovědí zastavit.
U čipsetů není víceméně o čem diskutovat, Jensen to řekl jasně a je pochopitelné, že když "si Intel syslí DMI pro sebe", pak zde Nvidia těžko bude investovat do vývoje do šuplíku. Jiná věc jsou čipsety pro Atom, mohu osobně říci, že ION je výborná věcička, která utáhne řadu her a také hardwarovou akceleraci i 1080p H.264 videa tak, že ve stroji v tu chvíli ani ten pomalý Atom nijak zvlášť nevadí. Další "čipsetovou" věcičkou je Tegra, u které je též zcela pochopitelné, že ji Nvidia hodlá tlačit do smartphonů a osobně tento trend chválím, konkurence je potřeba.
Zaměření na výpočty a software bylo cítit z GeForce 8800 GTX už při prvních veřejných beta verzí rozhraní CUDA a ač mě asi mnoho lidí označí za nVidiota, už tři roky se na pořádné "výpočetní GPU" těším. Nvidia má momentálně k dispozici přes CUDA jak C, tak OpenCL, DirectCompute, Python a další, s Fermi přibude C++ a vývoj se tak bude moci posunout zase o třídu výš. A je úplně jedno, jestli GPU počítá fyziku (teď nemyslím herní PhysX), efekty v Adobe Premiere, nějakou umělou inteligenci či libovolné simulace, hlavní je, že pokud je možno to napsat paralelně, dá se z GPU parádně těžit.
Nvidia má v tomto dle mého našlápnuto daleko lépe než AMD, a to i právě díky úzké spolupráci s firmami jako Cray, Lucasfilm atd. (ne že by tam AMD též nebyla, její Opterony se v superpočítačích a pracovních stanicích používají velmi často) a též spoluprací s univerzitami (CUDA Center of Excellence, ostatně Prof. Hanspeter Pfister z Harvardu měl také na GTC 2009 svou přednášku). Fermi se svým značným zaměřením na výpočty bude přirozeným vyústěním snah a směřování firmy na výpočetní oblast a ve spojení s prostředím Nexus bude na světě zase "pár programátorů" o hodně šťastnějších.
Jiná věc je ale grafika. Zatím od představení výpočetní stránky Fermi kolují internetem právě dohady na téma, že se Nvidia příliš odklonila od 3D směrem ke GPGPU. Dovolím si tedy zopakovat, že toho o 3D stránce Fermi moc nevíme, můžeme pouze usuzovat z toho (a z jediné fotky die Fermi), kolik z výrobních nákladů a potenciálního rizika z hlediska výtěžnosti výroby čipů, je věnováno právě věcem, pro 3D nedůležitým. Však i ona oslavovaná double-precision floating point, na kterou Fermi hodně zatlačí, je v OpenCL 1.0 stále jen volitelnou součástí (CUDA a DirectCompute teď pomíjím), nikoli pevnou částí specifikace, ale pokud jste se na videa z GTC 2009 podívali, tak jste z mnoha stran museli zaslechnout právě volání po double-precision.
Jaké bude Fermi ve hrách, tedy zatím nechme bez komentáře. Možná bude skvělé, množná podprůměrné, možná "jen" srovnatelné s konkurencí, ale pokud chcete na grafice dělat i jiné věci než jen prohánět hry, třeba zpracovávat video z vaší 1080/25p kamery (zas tak drahé už ty potvory nejsou a opensource Media Coder už obsahuje H.264 CUDA encoder), počítat Folding nebo SETI@home či cokoli jiného, pak tomu dejte pár týdnů/měsíců, než si budete moci "GeForce Fermi" koupit a porovnat si schopnosti obou konkurentů.
Nvidia je skutečně spíše softwarovou společností. Bez tlačení na vývoj věcí jako CUDA a nad ní navěšené OpenCL, C++, DirectCompute, PhysX atd., by byly výpočetní věci přeci jen o něco složitější. Možná jste to mnozí nezažili, ale bývaly doby, kdy běžní smrtelníci kupovali levné grafiky S3 či Trident, protože na tu předraženou (byť skvělou) ATI prostě neměli. Buďme rádi, že jsou na trhu dva tak silní hráči a ceny karet jsou pro nás již dobré dva roky v kuse velmi přijatelné.