Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k John Carmack vysvětluje, proč se id Soft odklonil od Linuxu

Popravdě mu nerozumím. Musí mu být jasné, že stačí aby MS něco málo změnil a bude se řešit, proč nová hra prostě nejede. Nakonec by byl port hotov rychleji, než úprava Wine. Wine zkolabovalo například na Bryce, Ilustrátoru, Indesignu, Fireworks atd. atd. Tím je jeho kompatibilita pro mě dána jako špatná.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Existuje nějaký rozumný důvod proč tyhle programy nepoužíváš v nativním prostředí? U auta když vidíš nápis diesel tak do toho taky leješ benzín?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Existuje možnost abys pochopil, že vzhledem k výše uvedenému nepoužívám a taky, že se jednalo test schopností Wine ?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jistě, že pochopil. Dokážete vy pochopit, že když je na krabici napsáno Windows s DirectX nebo Mac tak to asi pod tuxem nepůjde jako po másle? Navíc testovat programy, které se striktně řídí standardy nebo volají funkce, které jsou silně závislé na ovladačích mi nepřijde jako vhodný test pro Wine. To je jako napsat, že je Wine total shit protože v žádný hře se mi nepovedlo zapnou gpu physx. Otestuju takové hry tři a budu tvrdit, jak je Wine napikaču...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Výborně takže jsme pokročili. Oba se shodnem tedy na tom, že pokud je na hře Windows a Direct X, tak to pod nixem jako po másle nepůjde. Takže jste mi dal oklikou za pravdu a nativní port tyto neduhy mít nebude a proto s Carmackem nesouhlasím.

Mimochodem pod Wine nejede ani hromada her pro děti od Špidly a to nejsou ani 3D hry. Jak by řekla Sedmá z devíti: "Technologie nehodná asimilace". :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ne tak docela - Wine na něco smysl má a a něco ne, nelze říct jednoznačně, že je Wine napikaču jak vám z toho vašeho testu vyšlo.

Nativní a port jsou dvě rozdílné věci - např. Bryce pod Win nativně běží, pod Macem nativně v OpenGL taky jenom přes Wine neběží. Jenomže třeba Doom 3 pod Wine běží, bez problémů. Rozdíl je prostě v tom, že Carmack prostě umí to s čím má jiný problém a proto je to king, který nemá zapotřebí používat "standartní" DX (které měly opravdu za úkol vytlačit OGL jak někde psal Heron). Ne prase jako Valve nebo Špidla, Bryce a já nevím kdo všechno kterým to přes Wine neběží - není to ovšem zásadně vina Wine, ale té druhé, vstupní strany...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Do dieselu se leje benzín, za určitých okolností, např. pokud máte v nádrži letní naftu a začne mrznout, tak je doporučováno přidat 10% benzínu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak si zkus pustit Wine na 10% a otevři okno

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ja mu rozumim. Proste mysli hlavou a ne necim jinym.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ne tak to není, on jen prostě nenašel odvahu říci, že na hry pod Linuxem prostě kašle.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Doporučuju se napřed mrknout jak to vlastně s těma hrama pro Linux je (taky bych se zaměřil na uplynulý čas mezi vydáním PC a Linux verzí - možná tě to hodně překvapí.... narozdíl od zde na diitu stále dokola vychvalovaného Valve ;)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

myslel tim Wine nebo Winex/Cedega ? Ale Cedega byl (je?) komercni .. pokud si clovek nestahl sam zdrojaky a neskompiloval.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Carmack akorat placa nesmysly, zasadni je, ze drive jste mohli hrat pod Windows XP, ale to s prichodem DirectX 10 skoncilo, dnes muzete hrat s DirectX 10 a 11 pod Windows Vista a Windows 7, ale otazka je jak dlouho, staci, aby se Microsoft rozhodl, ze DirectX 12 pujdou jen na Windows 8 a herni PC platformu to zabije uplne, budou jen konzole. No a id Software bude zrovna na tomhle bit jako jeden z prvnich, ale zrovna krachu tyhle firmy skoda nebude. Naopak Valve a linuxovy Steam jsou neco co muze herni PC platformu zachranit!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Carmack mluví jako obchdník. A o těchhle věcech rozhodují obchodníci.
A co se týká mrtvosti herní PC platformy, tak za to si můžou výrobci her sami tím, že odsunuli zábavu a hratelnost na druhou kolej...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Osobně si vážím Carmacka jako programátora a člověka se slušným technickým potenciálem.
Problém, je že je mizerný vizionář.
Sekl se v tomhle už mockrát. Příklad za všechny:
Doom nikdy nepojede na Amize.
Uplynul sotva rok a Amiga měla vlastní 3D FPS technicky i mnohem dál (průhledná vody, a další věci).
Sotva se uvolnili kódy k Doomu. Na Amigu vzniklo hned několik portů. Zcela amatérských, ale také zcela funkčních.

Chci tím říci, že na co Carmac naráží je jen část otázky. A on jako už několikrát pro les nevidí stromy.

Velve se naopak často ukázala jako technicky méně "drava". Ale mnohem lépe uvažující do budoucna.
V této situaci bych věřil víc Velve.
Přesto... uvidíme.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, hry typu Doom na Amigu vznikly - jenze graficky degradovane, aby to 14 MHz procesor v A1200 zvladal - takze omezena barevna paleta, vynechane textury, miniaturni okno s vyhledem a velmi hrube textury. Takze hra pripominala pohybujici se pixely. Hra graficky srovnatelna s Doomem prisla na Amigu az s PowerPC turnokartami, ktere konecne na cas srovnali vykon procesoru. Amiga A1200 se prodavala se svym 14 MHz CPU v dobe, kdy uz bylo na trhu 66 MHz Pentium - coz je procesor cca mnohokrat vykonnejsi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nojo, jenze kolik stalo 66mhz pentium a kolik A1200...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A kolik do ní stála turbokarta? Gloom na A1200 rozhodně nešel plynule, Za Zelezna Brana taky ne a Alien Breed 3D vypadal bez karty katastrofálně

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A1200 stála 1250DM (kurz 1:14). 486/66 asi 150 000,- Pentium na 66 s FPU, které tipuje výsledky tu pomalu koupit nešlo a o ceně se nemá cenu bavit. Když už tu něco bylo tak 286 12-16MHz a 386SX/20 s EGA/VGA.

Jinak problém Amigy byl v tom, že její grafika byla skvělá pro 2D, ale výkon pro 3D byl slabý zejména kvuli organizaci videopameti a taky jejímu sdílení mezi CPU a grafickým čipem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to kecáš - Dooma jsem hrál na 486 DX4/100 plynule a pcčko mě stálo 20k, v tu samou dobu novinka P90 stálo kolem 50k. Dobře, přeženu to a započítám do toho Voodoo nebo AGP Matroxu G400, ale přes kilo to nepřeleze!!!

Problém Amigy byl v tom, že jak viděla poplygony tak šla výkonem do kolen i ve wireframu, ne kvůli vram, ale kvůli tomu, že taky ISA a ne VLBUS/PCI u 486 natožpak AGP u Pentií...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ad u nás "nekoupitelná" Pentia http://bit.ly/WTLTrW (vytaženo z intelácké LX430 desky)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

O jakem čase se tu bavíme?
ISA sběrnice u A1200? Mám pocit že měla slot ZoroIII, což byla buferovaná 32bit. sběrnice procesoru s DMA přenosem, autokonfiguraci a rychlostně odpovídala zhruba PCI té doby. AGA čip byl připojen přímo na sběrnici CPU 68EC20 a dělil se s CPU o tzv. Chip ram. Osadit šlo ještě Fast ram, která sdílená nebyla.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

O těch 1992-95. DMA bylo taktéž poměrně problémový článek. AGA dobrý, ale v základu? Jako na video nebo 2D sprity neporazitelná věc, ale na 3D prostě proti nastupujícím vga v pcčku prostě neměla šanci. A nemysli si, že jsem s Amigou nepřišel do styku - naopak a zrovna ne v nějakým socka konfigu (tower), ostatně když se přes to montovaly účesy snímané kamerou a tisknuté barevně... A fakt to nebylo montovaný v Deluxepaintu. Co si pamatuju tak druhá podobná byla v ČST - ta v tom dělala myslím titulky (Scala).

PS: Tenkrát stálo 150k leda render pcčko s Pentiem Pro, 17" Eizem a brutálama typu 3DLabs/No9/V7/ELSA - to právě byla golden era nejlegendárnějších grafik. Samozřejmě na tom se hrát taky něco "dalo" :D Configy s MGA byly tenkrát třeba v Práglu v Panský (škola dig. kouzel)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tam byl jeden zásadní rozdíl mezi VGA a AGA. On by to v zásadě pro 14 Mhz Motorolu zase takový nářez nebyl.
Tam byl hlavní problém ve formátu uložených dat. VGA měla 8 bitů na jeden pixel. (256 barev) a Amiga měla na 256 barev 8 bitplánů.
Z toho plynulo omezení, kdy pro výpočet musel být použitý jiný formát grafiky a následoval převod takzvaná Chunky to Planar konverze. Což už byl pro A1200 skutečně masakr. Proto Hry jako Alien Breed 3D (1) byly v horší grafice (ona nebyla horší kvůli zobrazení, ale kvůli nutnosti přepočítávat).
I když zrovna Alien Breed 3D, byl co do hratelnosti neskutečná věc. Hra byla chytlavá a zábavná. V tom si s DOOMem nezadala ani na vteřinu.

Jinak skutečně na Stačila obyč MC68030 (50Mhz) a C2P počítané pomocí MMU běhali jak z praku. Doom 1x1, full screen. Jako na 486 DX4 100Mhz.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Grovik: No...S tim Doomem na Amize bych to zas tak neprehanel...Amigy jsem mel vsecky jeste nedavno (krom A1000 a tower verzi).Doom poradne nejel ani na A4000 s 040.C2P rutiny byly ten problem.Jedina Amiga ktera C2P rutiny umela,byla CD32 pres Akiko a to vyuzivaly snad dve hry - Wing Commander a specialni CD32 verze Alien Breed II ale ani tam to moc nepomohlo.Amiga na 3D enginy stavena proste nebyla,parallaxni scrolling a 2D,to bylo super,ale 3D ne.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Doom je pouzitelne hratelny az na 166 MHz PowerPC turbokarte, zadna Motorola ho nezvladla ve stejne podobe jako PC. Coz je ale hardware z roku 1996, kdy uz bylo pozde.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kdyz "dobrá mezivrstva je tak dle Johna optimální řešení", proc to tak nedelaji i na windows? Tj. postavit hru na knihovnach, ktere maji porty pro vic OS? Ze by to s tim dopadem na vykon nebylo az takove zanedbatelne?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Co si budem povídat,Amiga byla nejlepší platforma všech dob,z multitasku ve Workbenchi,Turricana,Banshee,PC-ckari nechapali :))) i když tenkrat po krachu Commodore,jsem kvůli Doomovi dezertoval na PC...486DX4/100a svým zpusobem sem toho litoval.Dnes mam MacMini G4 a na nem neoficialni port AmigaOS4 jen kvůli tomu,ze mi Amiga jako takova proste chybi. :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Anebo to udělat jen pro Windows, ale s OpenGL.
1. lepší kompatibilita s různými verzemi samotných Windows včetně 2K a XP.
2. lepší kompatibilita s Wine na Linuxu a Mac OS X.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.