Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

John Romero pracuje na nové 3D střílečce

Slavný herní designér stojící mimo jiné za Wolfensteinem 3D, Doomem či nechvalně proslulou Daikatanou, se znovu po letech pouští do práce na 3D akci.

Tohle jméno netřeba představovat. John Romero se v herním průmysl objevil ještě jako klučina, v dobách prvního pořádného osobního počítače Apple II. Postupem let se dostal k založení iD Software, spolu s dalšími velkými jmény. A pak už se začala psát historie zlatým písmem. Historie herního žánru, který kraluje tomuto průmyslu dodnes. Takže kdykoli se poté John Romero pustil do 3D akce, celý svět zbystřil. S Daikatanou se to však poněkud vymstilo, prodlevy ve vývoji, problémy s technickou stránkou hry a také dosti hloupá reklama (viz obrázek) přispěly k tomu, že se z hry stal víceméně oproti očekávání propadák. I tak si ale připsala několik zajímavých aspektů.

Po Daikataně nabral volnější tempo, byť i tak se podílel na zajímavých hrách jako Red Faction či Anachronox. Jak trefně věc komentuje Rob Williams na HotHardware, při všech těch Battlefieldech a Call of Duty to vypadá, že trh 3D stříleček víceméně stagnuje. Když si to trochu rozšíříme, tak v tomto kontextu připomenu můj poslední zápisek o Skyrimu, který také nikam gameplay v obecném slova smyslu moc neposunul a přesto býval vyzdvihován jako příklad špičkové hry ve svém žánru. O Romerovi šlo říct jednu věc, a sice že se vždy více soustředil na herní design, na návrh úrovní a herní mechanismy, než na eye-candy grafiku, resp. obecně pozlátko. A proto je dobré, že se zase pouští do práce.

Prostoru pro inovace je obrovské množství, díky stále se zlepšujícímu hardwaru, který dává vývojářům do ruky možnosti před 10 či 20 lety nevídané. Je jen na nich, jak je využijí a je jen škoda, že většinou se drží v zajetých kolejích (nebo je tam drží vydavatelé). Jako příklad vybočení z kolejí se dává kupříkladu poslední Bioshock Infinite. Na pomyslném piedestalu z hlediska míry využití nových možností stojí nepochybně Minecraft - jej právě Romero považuje za Wolfensteina žánru tvořivých her, ale jedním dechem dodává, že jsou potřeba další lidé, kteří tuhle ideu posunou dále, kteří nebudou jen tvořit klony. Kteří nebudou jen vytvářet vylepšení verze něčeho staršího, ale přinesou zbrusu nové mechanismy v srdci samotných her.

Největším cílem Johna Romera pro příští hru je navrhnout něco, co dá lidem nový typ zábavy, novou zkušenost. Říká, že v oblasti 3D stříleček jsme sotva začali, vývojáři se ale bojí zkusit něco nového. Má pravdu, to si přiznejme. Možná by bylo dobré, kdyby John Romero následoval příklad Briana Farga, který na Kickstarteru získal dostatek prostředků na Wasteland 2. Protože pokud by mu měla ruce svazovat nějaká vydavatelská firma, zase to nebude 100%, zase to bude tak trochu kopírovat osud Daikatany či jiných her.

Tagy: 
Zdroje: 

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku John Romero pracuje na nové 3D střílečce

Sobota, 20 Září 2014 - 00:08 | dmnc | na rozdil od pana Dalibora to neni uber kkt, ale...
Sobota, 20 Září 2014 - 00:06 | dmnc | asi tak jak rikas (i kdyz o vyvoji v CR jsem...
Sobota, 20 Září 2014 - 00:03 | dmnc | koukam na video a u "NO BULLSHIT" jsem...
Pondělí, 15 Září 2014 - 11:30 | BTJ | DNF mel hlavni problem, ze to byl totalni...
Neděle, 14 Září 2014 - 09:01 | Anonym | DNF mel problem ze si ho studia prehazovali jak...
Neděle, 14 Září 2014 - 07:34 | kat | Si nemohu pomoct, musím si rýpnout, ale na té...
Pátek, 12 Září 2014 - 16:07 | Psycho Mantis | snad z toho nebude další over-hype. Stačí se...

Zobrazit diskusi