Konečně: Hasselblad uzavřel italské designové studio
Hasselbladu je mi líto. Tahle firma před desítkami let dělala úžasné středoformátové fotoaparáty (byť z valné většiny díky tomu, že používala objektivy Carl Zeiss). Vybrala si je NASA pro přístroje používané v kosmických programech a to byl dle mého názoru první hřebíček do rakve. Od té doby firma prakticky neinovovala, protože si mohla dovolit žít z podstaty faktu a reklamy, kterou jí zejména program Apollo přinesl.
V digitální éře se vzchopila, ale tak trošku jenom na oko. Její digi středoformáty v podstatě vyrábí Fujifilm a její menší přístroje až dosud Sony.
APS-C bezzrcadlovka Hasselblad Lunar je totiž vlastně Sony NEX-7 s překopaným šasi, Hasselblad Stellar je vlastně jen Sony RX100 s přidaným dřevěným gripem a Hasselblad HV je jen malinko kosmeticky pozměněná Sony a99.
Všechny tři tyto přístroje spojují dvě věci: výrazně (opravdu VÝRAZNĚ) vyšší cena oproti původnímu Sony a za druhé: pozměněný design je nesystémový a pokud vezmu výsledek průzkumu mezi několika lidmi, tak navíc totálně ohavný.
Nevylučuji, že někomu se ty neumětelsky zamaskované Sony foťáky líbí. Ale rozhodně všechny přišly reálně na trh se značným zpožděním po původním přístroji Sony a všechny tři jsou dnes žalostně zastaralé. A osobně jsem nikdy nepochopil, kde se v Hasselbladu brala ta drzost prodávat je za několikanásobně vyšší cenu oproti Sony. V mých očích je takový přístup jen dalším zoufalým pokračováním snahy těžit z kdysi slavné a kvalitní značky.
Nepochopte mě špatně, Hasselblad jen dotáhl tento přístup do extrému. Sama Sony kupříkladu na některé objektivy píše „Carl Zeiss“ a přitom jsou to v podstatě staré dobré objektivy od Minolty někdy z první pětiletky tohoto století. Podobně to má Panasonic s mnohými objektivy Leica a zastavit bychom se museli i u Tamronu či Tokiny. To, že Sony používá některé objektivy pod svou vlastní značkou, by zas tolik nevadilo, vždyť nemalý podíl ve společnosti Tamron vlastní, ale kupříkladu mnohé objektivy Pentax jsou ve skutečnosti Tamrony. Tento přístup prostě spojuje mnoho výrobců fototechniky, jenže často platí, že ti si na rozdíl od Hasselbladu netroufali za pouze kosmetické úpravy účtovat kupříkladu 400% navýšení ceny. Kdysi tohle někdo trefně pojmenoval (v oblasti hi-fi techniky) tak, že to není hi-end, ale snob-end. Takže: snob-endové designové studio Hasselbladu v severní Itálii končí a je to jedině dobře.