Konkurence Intelu pro Strix Halo je stále v přípravě (a ještě dlouho bude)
Asi první (a na dlouho poslední) vlna informací o Arrow Lake Halo (neboli Arrow Lake-P), mobilním procesoru s výkonnou grafikou, pocházela ze slajdu Intelu datovaného přelomem března a dubna 2021 (13. týden). Ještě než se podíváme, jak mělo toto řešení vypadat parametrově, stojí za pozornost to, co vlastně bylo jeho cílem.
- Prémiové notebooky konkurující Applu.
- Grafická dlaždice = první křemík Intelu určený k otestování 3nm procesu TSMC.
- Nasazení ADM (Adamantine) cache (velká systémová cache).
Zajímavé je, že původním plánem Intelu bylo zahájit distribuci hotových čipů v říjnu 2023. Notebooky totiž měly být na trhu před Vánoci 2023. Jak by řekla Philomena Cunk, toto tvrzení bylo nedávno vyvráceno odborníky, kteří se pečlivě rozhlédli kolem sebe a zjistili, že na trhu stále nejsou.
Z prezentace Intelu datované jarem 2021 (Intel via AdoredTV)
Podoba Arrow Lake Halo byla docela prostá: Procesorová dlaždice s 6 velkými jádry (Lunar Cove, tedy mírně ořezaný Lion Cove) a 8 Atomy (Skymont). Procesorová dlaždice překvapivě nebyla plánovaná na proces Intel 20A, ačkoli Intel tehdy v kontextu Arrow Lake hovořil výlučně o výrobě na vlastním procesu Intel 20A, ale už tehdy se počítalo s nasazením 3nm procesu TSMC. Grafická dlaždice, která by měřila asi kolem 80 mm², by nesla GPU kategorie GT3, tedy největší integrované, byla by vybavena 320 EU. Připomeňme, že grafika Meteor Lake nabízí maximálně 128 EU (podle původních plánů měla disponovat 192 EU). Výroba by probíhala rovněž na 3nm procesu TSMC a zahájena by byla o pár týdnů dříve než výroba procesorové dlaždice.
Ze starší roadmapy mobilních procesorů (Intel)
Jak již bylo řečeno, tento plán nevyšel. Adamantine cache, která si v PC segmentu měla odbýt premiéru s Meteor Lake, byla odložena. Grafika Meteor Lake totiž byla ořezána (192 → 128 EU), takže její výkon poklesl, nebyla limitována datovou propustností a velká (patrně i drahá) cache ztratila smysl. Z Arrow Lake Halo by se tak stal pokusný králík nejen po stránce procesů, ale také technologií, což mohlo být pro Intel příliš velké sousto. Možná si vzpomenete také na rozhodnutí Intelu dát v roce 2024 přednost vydání Lunar Lake před mobilními variantami Arrow Lake.
Arrow Lake Halo nejen že nevyšel před Vánoci 2023, ale nevyjde ani před Vánoci 2024. Podle produktového manažera společnosti Lenovo projekt stále běží, ale k vydání v dohledné době nedojde a výsledný produkt bude nejspíš vypadat poněkud odlišně, než se původně plánovalo. Dává to smysl, změnami prošly prakticky všechny plánované procesory Intelu, v mobilním segmentu (viz např. Lunar Lake) už jen z důvodu požadavku Microsoftu na 40TOPS NPU pro Copilot+ PC.
CPU | proces | GPU | proces | pův. plán. vydání | |
---|---|---|---|---|---|
Arrow Lake Halo | 6× Lunar Cove 8× Lion Cove | 3nm TSMC | 320 EU (Alchemist?) | 3nm TSMC | Q4 2023 |
Lunar Lake | 4× Lunar Cove 4× Lion Cove | 3nm TSMC (pův. Intel 18A) | 64 EU Battlemage | 3nm TSMC | léto 2024 |
Nelze vyloučit, že odklad nestojí jen na skluzu příprav. Roli zde může mít i strategické rozhodnutí. Většímu úspěchu integrovaných grafik Intelu stále brání nedostatečná softwarová podpora. Intel nenabízí technologii pro snížení latencí, nenabízí technologii pro zvyšování FPS a nenabízí technologii pro upscaling, kterou by bylo možné prostě zapnout v libovolné hře. Ve výsledku to znamená, že když hra sama o sobě na grafice Intelu neběží na hratelných FPS či s hratelnými latencemi, je to po hráče konečná a znamená to, že si ji prostě nezahraje. V tomto ohledu má Intel co dohánět, aby alespoň dotáhl možnosti, které nabízejí AMD a Nvidia.
Intel dal z neznámých důvodů (snad mimo jiné i proto, že nechtěl zůstat pozadu s Copilot+ PC) přednost Lunar Lake. Ten sice sám o sobě nabídne celkem zajímavou grafiku (nenechte se mýlit počtem EU, architektura Battlemage má EU více než 2× větší / výkonnější než architektura Alchemist), zdaleka však ne na úrovni Arrow Lake Halo, kde měla přinejmenším 2× vyššímu výkonu asistovat Adamantine Cache. Počet velkých jader Arrow Lake Halo by byl o 50 % vyšší oproti Lunar Lake, počet malých jader dokonce dvojnásobný.
Z těchto čísel lze usuzovat, že by Arrow Lake Halo nabízel oproti Lunar Lake zhruba o 2/3 vyšší procesorový výkon a minimálně dvojnásobný grafický výkon, což by v tomto srovnání bylo zajímavé, ale na Strix Halo od AMD by podle parametrů nestačil. 8 velkých + 6 malých jader by se nemohlo vyrovnat 16 velkým a grafika by v případě použití architektury Alchemist (s novější Intel tehdy nemohl počítat, první Battlemage dorazí až s Lunar Lake) s 320 EU dosahovala výkonu o desítky procent nižšího než 2560 stream-procesorů RDNA 3.5.
Podle manažera společnosti Lenovo Intel na svém „Halo“ produktu pracuje, ale vydání je daleko
Pokud Intel svůj „Halo“ produkt stále chystá na bázi Arrow Lake, patrně se na trhu neobjeví dříve než kolem Computexu (před pololetím) 2025. Podle manažera z Lenova to však vypadá, že se plány přehoupnou až do generace Panther Lake. Otázka je, jak vysoko v aktuálním žebříčku priorit nyní Intel Arrow Lake Halo má, neboť při stávající ekonomické situaci ve společnosti by dávalo smysl odložit či zrušit všechny projekty, které se soustředí na okrajové segmenty trhu, kam luxusní mobilní čipy bezesporu patří.