Krádeže aut rostou. Je na vině bezklíčové odemykání vozů?
Dnes už jen málokdo spoléhá na mechanické zabezpečení zámku otáčení na volantu nebo externí tyčový zámek na převodovku. V lepším případě někdo jen zámek vypáčil, v horším případě se tato zařízení dala sundat zařazením určitého rychlostního stupně bez odemčení. Dnes už ani po překonání dveřního zámku kolikrát nestačí jednoduše nastartovat auto pomocí drátů pod volantem, jak to vídáme ve filmech.
Nicméně podle zahraničního serveru SkyNews, na Britských ostrovech narostl počet krádeží až o třetinu. Například v České republice ale neustále krádeží osobních vozů ubývá. Jak je to v souvislosti s neustále dokonalejším zabezpečením možné? Nabízí se jednoduché vysvětlení s nejmodernější technologií zabezpečení tzv. key-less entry, neboli bezklíčové odemykání vozu. Zřejmě je toto vybavení auta za příplatek oblíbenější v zahraničí.
V případě moderních zlodějů už jsme scénám z nových filmů daleko blíže. Pokud si odemykáme auto na dálku tlačítkem, tak u starších modelů mohou zloději zkoušet generátory kódů výrobců zabezpečení, které získali nějakou nelegální cestou. V druhém případě stačí, aby zloděj u vyhlédnutého auta zkusil se zachytávačem signálu klíče.
Moderní zabezpečovací mechanismy se stále oblíbenějším key-less entry systémem, jsou postaveny na tom, že auto neustále ve svém okolí vyhledává signál z klíče, a pokud ho nemá, zůstává uzamčeno. Jakmile se ale majitel se svým klíčem přiblíží na dostatečnou vzdálenost, auto ho rozpozná a odemyká se hned, jak vezme za kliku, nebo se dotkne dveří.
Ano, už máme i takové vymoženosti jako auta bez kliky na karoserii. Stejně tak tento signál stačí k nastartování vozu pomocí tlačítka START-STOP. Pokud se zloději zadaří, na jedno nastartování pak dojede do svého doupěte, kde dochází k sofistikovanějšímu nabourání bezpečnostního systému tak, aby mohl s autem nakládat, jak se mu zachce.
Zloděj je vybaven zařízením, které přesměrovává vyhledávací signál z auta a zároveň dokáže zesílit signál z klíče, který máte uložený třeba u vchodu do domu, v šuplíku v kanceláři, či prostě v kapse když se zastavíte na nákup. Tuto sadu na odemykání si mezinárodní gangy zlodějů dokážou obstarat bez větších potíží.
Celá záležitost, že je možno takto hacknout auto je prostě daň za pohodlnost lidí, aneb problémy prvního světa. Čím více budou naše vozy digitalizované, nedej bože online, tím více budou stejně napadnutelné, jako jsou ostatní počítačové systémy.
Německá společnost ADAC testovala na 160 vozů s tímto systém odemykání a ve více než 99 % případů jste mohli auto tímto způsobem otevřít i nastartovat. Zároveň signál klíče mohl být zesílen na desítky, v ideálním případě stovky metrů. Dle interních informací od jednoho výrobce zámků do aut, jsou si majitelé společnosti a inženýři této napadnutelnosti velmi dobře vědomi, nicméně s produkcí těchto systémů se neustává. Snaží se být u nových modelů zamykání pouze krok před kriminálními syndikáty. Zřejmě by měly vývoji a implementaci zabezpečení věnovat automobilky při návrhu více úsilí než tomu, jaký zvuk bude zámek dělat při zabouchnutí dveří (ne, nedělám si legraci, a tyto zvuky testují a ladí pro jednotlivé světové regiony).
Jaké je doporučení, pokud už jste do key-less entry systému investovali? Můžete si pořídit jeden ze „stylových“ obalů, do kterých svůj klíč budete vkládat pokaždé, když opustíte vůz. Čímž jaksi celý systém začne postrádat smysl.