Kterak e-zine o redaktora přijde
Možná jste si i vy všimli, že v úterý se mezi píšícími autory neobjevil David. Nebylo to proto, že by měl dovolenou, on prostě neměl připojení k internetu, a to je pro e-zine jako by byl mrtvý. No a protože jsme se domnívali, že se jedná jen o nějakou poruchu, nechali jsme to pár hodin být, to se stát může. Jenže nic se nedělo a tak jsme museli firmu poskytující připojení kontaktovat (Karneval). To se sice hezky poví, ale už daleko hůře provádí, a tak po 20 minutách, kdy nám do sluchátka Karel Gott dokola zpíval jak má rád lady Carneval a byl střídán neutrálním hlasem podávajícím informaci, že operátoři prostě nyní řeší problémy jiných, jsme se nakonec i toho živého operátora dočkali.
Pak už to vlastně bylo celkem rychlé. Dozvěděli jsme se, že místo bylo odpojeno, protože jsme nezaplatili. To nás ovšem velmi překvapilo, protože ačkoliv jsme při zřizování připojení sdělili naší firemní adresu, kam se mají faktury posílat, žádná faktura, nebo snad upomínka, do schránky nedoputovala. Nám to sice bylo divné, ale jak už jsem výše uvedl, dovolat se k nějakému živému operátorovi a sdělit, že nechodí žádné vyúčtování telekomunikační služby, je prostě nemožné a jiný kontakt jsme při vší snaze neobjevili. Tak skončil první rozhovor a jali jsme se prověřit, jak to je vlastně ve smlouvě a jestli za humny neleží v příkopě několik měsíců mrtvá poštovní doručovatelka.
Mohu vás uklidnit, žádnou mrtvolu jsme nenašli, naopak jsme ve smlouvě objevili políčko s textem „platba převodem“, bohužel, nikde není uveden účet, kam eventuelně i peníze posílat, natož třeba pod jakým variabilním symbolem. Došlo tedy na druhý telefonát.
Tentokrát jsme Karla poslouchali už celou hodinu a jímal se o nás opravdu infarkt s chutí poslat do OSA fakturu za psychickou újmu, ale museli jsme vydržet, nyní už jiné cesty nebylo. Nakonec na druhé straně zvedla telefon paní (slečna?) Němečková a nastala lekce asertivního chování. My jsme se snažili vysvětlit, že těžko můžeme platit, když jako plátci DPH od společnosti Karneval nedostáváme faktury poštou, mailem, ani jiným způsobem, na což byla konstantní odpověď „my nemáme povinnost nic posílat“. To nás trošku překvapilo, protože jsme se s něčím takovým ještě nesetkali a podívali jsme se pořádně do všeobecných podmínek. Tam jsme se dočetli, že způsob platby je dohodnut při sjednávání smlouvy, což v našem případě bylo jasně uvedeno jako „převodem“, Karneval ale už ve smlouvě neuvádí ani číslo konta, ani variabilní symbol, dokonce ani k jakému datu je třeba platbu provést. V článku 7.12 se ale opravdu uvádí, že plátci DPH Karneval do 15 dnů od data uskutečnění zdanitelného plnění vystaví daňový doklad, ovšem jen když tento požádá.
Věřili jsme, že si záležitost vysvětlíme jako omyl a nedopatření a okamžitou úhradou, kterou jsme provedli ještě v úterý ráno (byl opravdu problém z paní Nemečkové dostat číslo konta a dlužnou částku), nám připojení hned spustí. Chtěli jsme jim nechat i z eBanky poslat potvrzení o zaplacení (považte, šlo o neuvěřitelnou částku 1 317 Kč!). Tento návrh ovšem byl naprosto neakceptovatelný. Opět jsme tu měli konstantu „služba bude zprovozněna až po uhrazení dluhu“. Nebudu už dále zabíhat do podrobností, když jsme se snažili získat kontakt na nějakého nadřízeného, nebo na oddělení, které „odstřižené“ linky zprovozňuje, závěr je jediný. David i dnes nemá připojení a my jsme moc zvědaví, kdy se tomu tak stane. Víme ovšem také naprosto jistě, že po vypršení smlouvy si od firmy Karneval nekoupíme ani konfetu.
Aby to bylo vyvážené, musíme přiznat, že část viny je i na naší straně, protože jsme si řádně neprostudovali všeobecné podmínky, které ke smlouvě nikdo nepřidal a nacházejí se pouze na karneval.cz, a také jsme měli vydržet desítky minut, když jsme se marně snažili dovolat a zjistit, proč se neobjevují faktury za připojení v naší schránce. Dost naivně jsme si mysleli, že při první urgenci se celá záležitost vysvětlí. Karneval urgenece neposílá („to není jeho problém“). Marně jsme ale čekali, že k nám bude vstřícný. Je trošku divné, když v éře reálného kapitalismu takto soukromá firma své zákazníky doslova odhání, zejména když je konkurence na trhu tak velká. No ale třeba to je jak s tou Hospodou na mýtince, hospodský miloval šenk, ale nesnášel hosty.
P.S. Že ve středu dal David dohromady článek o testech nového Radeona, to není proto, že Karneval připojení obnovil, to se prostě spolehnul na rodinu připojenou jiným providerem a pracoval od bratra.
To byl text, který jsme dali přečíst i druhé straně, za kterou na něj reagoval kontakt pro novináře, pan Malina.
K placení jsme se dozvěděli toto:
- Vzhledem k tomu, že byla domluvena platba bankovním převodem, nebyly zasílány složenky k úhradě (Karneval zasílá vyúčtování, pouze klientům, kteří uvedou tento způsob úhrady)
K tomu jen tolik, že pak by Karneval měl ke smlouvě doplnit i platební předpis, pochopitelně i s kontem, ale o tom se dozvídáme dále:
- Při uzavření smlouvy se způsobem platby přes BÚ je číslo účtu sdělováno pouze ústně - zda jste byl informován, nelze bohužel zpětně zjistit
Ano, zpětně se to zjistit nedá, faktem je to, že smlouva je uzavřena na platbu převodem, ale nám číslo (že by bylo tajné?) prostě nikdo neřekl. No a protože i toto se nám zdá nestandardní, zde je číslo konta, kam se Karnevalu platby posílají (variabilním symbolem je číslo zákazníka) 801175062/2700.
- Dne 4/07 byla zaslána upomínka a to na adresu uvedenou ve smlouvě
Tak to bude nejspíš také pravda, bohužel, Karneval si naší firmu do smlouvy poznamenal dost podivně: Jméno: CD-R; příjmení: SERVER S.R.O. Adresa pochopitelně nesedí, protože redaktor sedí jinde, než máme sídlo, to je ta výhoda internetu, ke kterému Karneval připojuje. Nicméně už při druhém telefonátu (na který jsme čekali celou hodinu) jsme se dozvěděli, že fakturační, tedy i komunikační, adresa je správná, protože operátorka nám ji četla z jejich databáze. Otázkou je, proč nepoužili telefon, který je na smlouvě uveden, nebo mailu, který stejně pro zasílání informací a stavu FUP používají a používají správně.
- Čekací doba spojení s Klientským centrem Karnevalu je za poslední týdny průměrně 290 sekund / 5 minut/, ale samozřejmě ve špičce může být delší a mimo špičku kratší (na zlepšení služby se průběžně pracuje).
Ano, statistice, kterou si sám nezfalšuji, nevěřím. My jsme prostě jen měli tu smůlu, že čekání bylo tak dlouhé. Možná by se měli zamyslet na tím, že když je špička, pak by měli zapojit více operátů a ne prodlužovat dobu čekání. Ono i těch 5 minut je vlastně dost. Naštěstí se na lince účtují jen místní poplatky. Když jí nebude obsluhovat více operátorů, měla by jí společnost asi nabídnout bezplatně, to by bylo férové.
- S ohledem vyjít Vám vstříc, bylo připojení obnoveno s tím, - že bude kontrolováno doručení platby (včetně termínů)
Tak to nás opravdu potěšilo, konstatujeme, že připojené již opravdu jede. Jen jsme si povzdechli, proč se tak nezachoval operátor hned na začátku, jak je vidět, jde to.
Možná i vy máte nějakou zajímavost s připojením, a tím nemyslím jen Karneval. Pochlubte se ostatním v diskuzi!
A zde ještě celý text:
Dobrý den,
Nechal jsem celou záležitost prověřit a podle dostupných materiálů se odehrála následovně:
- Vaše smlouva byla uzavřena dne 21/12/06, kdy rovněž proběhla instalace služby internet Turbo 1M (v kampani 6 měsíců sleva 276,- Kč)
- Vzhledem k tomu, že byla domluvena platba bankovním převodem, nebyly zasílány složenky k úhradě (Karneval zasílá vyúčtování, pouze klientům, kteří uvedou tento způsob úhrady)
- k odpojení došlo dne 22.5.07 z důvodu neplacení (platby nebyly zasílány od 21.12.06, tzn. 5 měsíců - jelikož bylo za službu v kampani hrazeno pouze 199,- Kč, činil celkový nedoplatek pouze 1317,- Kč)
- Dne 4/07 byla zaslána upomínka a to na adresu uvedenou ve smlouvě (Server, s.r.o., xxxxxxx, Plzeň)
Co se týče dalších připomínek
- při uzavření smlouvy se způsobem platby přes BÚ je číslo účtu sdělováno pouze ústně - zda byl jste by informován, nelze bohužel zpětně zjistit
- čekací doba spojení s Klientským centrem Karnevalu je za poslední týdny průměrně 290 sekund / 5 minut/, ale samozřejmě ve špičce může být delší a mimo špičku kratší (na zlepšení služby se průběžně pracuje).
- nahrávka hovoru bude prověřena. Personál KC bude opětně proškolen v řešení těchto modelových situací
Tolik skutečnost.
František Malina
tiskový mluvčí skupiny UPC v ČR