Konzole nebo high-end PC? Srovnání kvality obrazu ve 4k [video]
Playstation 4 Pro lze chápat jako jakousi konzolovou půlgeneraci. Od svého předchůdce si bere procesor a inovované je grafické jádro, které vychází z lehce upravené architektury Polaris. Hlavní devizou je ale možnost 4k výstupu, kterou herní vývojáři podpořili novými či vylepšenými metodami renderingu, které nabízejí výhodnější poměr výkonnostní nároky / vizuální stránka. V případě Mass Effect Andromeda již světem prolétly ukázky srovnání kvality mezi PS4 a PS4 Pro, které byly tak výrazné, že motivovaly různé autory ke srovnání PS4 Pro s high-endovými PC.
Hned na úvod je třeba říct, že jde o srovnání systémů, z nichž jeden má asi 3× vyšší grafický a 4× vyšší procesorový výkon než druhý. S cenou to nakonec vyjde podobně, nicméně to srovnání jako takovému samozřejmě nebrání. Při zohlednění ceny a dostupného výkonu ale pak může překvapit, jak nízký může být vizuální rozdíl v některých scénách. Asi největší extrém se týká textur v exteriérech při pohledu z blízka. Je znát, že PC má více paměti, kdežto PS4 Pro musí sdílet 8 GB pro potřeby grafiky i procesoru.
Na druhou stranu třeba postavy se liší méně a někdy lze říct, že povrch vypadá spíše trošku jinak, než že by se dalo jednoznačně konstatovat, která z verzí je objektivně realističtější. Přestože si PS4 Pro musí vystačit s menší pamětí, najdou se v ukázce i případy, kdy se některá textura zdá být v případě konzole trochu ostřejší - třeba zadní skála níže. Může jít ovšem o důsledek odlišně nastavené hloubky ostrosti pro oba systémy.
Zatímco PC (v případě těchto ukázek vybavené GeForce GTX 1080) renderuje scény s maximálními detaily, jaké hra umožňuje a při rozlišení 2160p (4k), funguje rendering na PS4 Pro trochu jinak. Scény jsou vykreslovány šachovnicově (tedy každý druhý pixel) do rozlišení 1800p (nejde o překlep 1080p, skutečně 1800p), nevykreslené pixely se následně dopočtou z vykreslených a takto získaný obraz je zvětšen na 2160p (4k).
Díky tomu je možné dosáhnout velmi slušné vizuální stránky při výkonnostních požadavcích, jimž potenciál konzole stačí. Důležitá poznámka na závěr: Zatímco na PS4 Pro je hra ve 4k výstupu podporovaná ve 30 FPS, framerate PC sestavy s detaily, které vidíte v ukázkách, se v průměru držel pod 30 FPS a padal k ~20 FPS. Pro objektivnější srovnání by tedy na straně PC bylo třeba nějaké detaily ubrat, ale to nebylo předmětem situace; zde šlo spíše o maximální možnosti obou systémů co do vizuální stránky bez ohledu na výkon.
Nyní už samotné video - máte-li monitor o vyšším rozlišení, nezapomeňte si přepnout na 4k stream: