Lucid končí s Hydrou, byl to propadák
Cílem technologie Hydra mělo být spojení výkonu grafických čipů nezávisle na jejich architektuře. Lucid (tehdy ještě Lucid Logix a krátce předtím Lucid Information Technology) poprvé svoji technologii představila v létě 2008. Firmu podporoval Intel, a tak se zdálo, že primárním cílem je vytvořit alternativu k SLI, s jejíž pomocí by mohla dvojice grafických karet GeForce používat jako podvozek platformu Intelu. Nvidia dříve nebyla příliš nakloněná aktivaci SLI na jiných než vlastních čipsetech a Intelu se zřejmě nechtělo dávat příliš prostoru konkurenci (musíme vzít v potaz, že roku 2008 byl již čip Hydra 100 zcela hotový, takže samotné strategické rozhodnutí muselo padnout výrazně dříve).
Celá situace se nakonec vyvinula jinak, Lucid mezitím přišla s druhou generací čipu Hydra 200 - přesto se po dlouhou dobu na trh nedostalo jediné řešení, které by jej podporovalo. Nakonec se našel partner v podobě společnosti MSI a rozhodl se na některé ze svých základních desek Hydru 200 osadit, a tak jsme se dočkali i nějakých recenzí. Lidé, překvapení z toho, že to funguje, nějak opomněli tyto produkty kupovat, MSI se rozhodla spolupráci ukončit a Lucid přestal dodávat čipy. Možná bylo pořadí opačné (a první bylo vejce), ale to už na výsledku nic nemění - Lucid bude dál fungovat jako softwarová společnost - již nyní vydělávala víc na svých programových řešeních (Virtu, HyperFormance) než na hardwaru.
Neúspěch ale neměl jedinou příčinu. Z laického pohledu totiž Hydra nenabízela nic, co by uživateli nedalo CrossFire nebo SLI, za které si nemusel připlácet a které jsou podporované na mnohem rozsáhlejším výběru desek. Bonusová možnost použít Radeon a GeForce v jedné sestavě a spojit jejich výkon, je sice hezké téma k diskusi, ale v praxi nepřináší téměř nic. Majitelé high-endových konfigurací zpravidla vědí, proč si kupují daný hardware, a tak pro ně kombinace od obojího
nemá žádný praktický přínos.
Hydra mohla teoreticky nabídnout jeden bonus, na který však marketing zapomněl: Lepší synchronizaci oproti SLI a CrossFire, které zakládají na střídavém vykreslování snímků. Vyšší plynulost daná absencí nepřesné synchronizace by možná uživatele oslovila, kdyby na ní Lucid postavil svůj marketing.
HIS Radeon HD 6970 IceQ MIX - jedno z posledních vtělení Hydry?
I tak by ale přetrvával jeden z nejvýraznějších nedostatků: Extrémní závislost na softwarové podpoře. Pro každou hru totiž musel být výrobcem připraven profil. CrossFire a SLI sice také závisí na profilech, ale ty jsou mnohem jednodušší a ve většině případů jen řeknou ovladači, jaký z přednastavených režimů má pro danou hru použít. Hydra, která fungovala na principu přiřazování jednotlivých 3D objektů mezi přítomná GPU, vyžadovala výrazně složitější přístup. Informovaný uživatel si uvědomoval, že v okamžiku, kdy firma ukončí podporu, bude z hardwaru za několik desítek tisíc ozdoba do vitríny - sběratelská kuriozita. A tak se nakonec stalo.