Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Microsoft o budoucnosti hraní na počítači

DirectX logo
Kupodivu nejde ani o to, že by se Microsoft snažil všechny kolem sebe přesvědčit, že na hraní je to pravé ořechové Xbox, ale mohu vám nabídnout, jak si tato firma představuje hraní her na běžných počítačích. Zástupce Microsoftu o tom pohovořil na Game Developers Conference. Dokonce nastínil pět bodů, které by měly pomoci hraní her na počítačích. A mimochodem, díky tomuto vystoupení se dozvídáme, kdy můžeme čekat další větší verzi DirectX, pravděpodobně s čislovkou 10.

Jako základní problém hraní her na běžných počítačích vidí Microsoft v jejich obtížném používání. Nejde ani tak o hry samotné, jako spíše o to, jak se spouštějí a instalují, na čem běží atd. Pojďme se tedy spolu podívat na to, co by podle Microsoftu zpříjemnilo a zjednodušilo hraní her na počítačích:

  • Microsoft by se rád spolu se zbytkem herního průmyslu dohodl na standardech, které by označovaly náročnost her. Jinak řečeno, hráč by věděl, že má doma počítač řekněme úrovně 3, takže bude vědět, že si s klidem může koupit hry úrovně 1, 2 i 3. Na jednu stranu by takovéto zaškatulkování bylo naprosto ideální, ale na druhou stranu si to dost dobře nedovedu představit. Buď by těch úrovní muselo být velmi mnoho, nebo by musely být natolik obecné, že spousta hardware i her bude zasahovat někam mezi.
  • Stejně jako už Microsoft ve svých Windows vyčlenil složky pro dokumenty a pro obrázky, bude chtít vyčlenit podobné místo pro hry. V anglických Windows by tedy k „My Documents“ a „My Pictures“ přibylo i „My Games“. V této složce by navíc v postranním panelu mohl být seznam hardwaru, který se k hraní her nejvíce vztahuje (asi především grafická a zvuková karta) s verzemi jejich ovladačů. Možná dokonce by se v něm mohly objevovat informace o updatech k hrám, které jsou na daném počítači nainstalovány.
  • Zcela nepochybně velmi kladně lze hodnotit snahu o zlepšení kvality ovladačů, kterou si Microsoft pro snížení problémů s hrami naordinoval.
  • Mělo by být mnohem běžnější, aby se do počítače CD jen vložilo a mohlo se hrát, bez nutnosti kopírovat celý obsah CD na disk. Sem tam nějaká hra to sice umožňuje, ale Microsoft by rád, aby to nebyly výjimky, ale spíše pravidlo.
  • Vyvinout univerzální specifikaci herních ovladačů, který by šel až za DirectInput, prostě by definoval, jak funguje samotný hardware. Jde především o to, aby se ve hrách daly jednoduše používat různé volanty, gamepady a joysticky. Mělo by to jít tak daleko, že některé klávesy by na všech ovladačích měly stejný význam, podobně jako například na konzolích je tlačítko start. Dokonce bylo naznačeno, že Microsoft vyvíjí i speciální klávesnici pro hraní her.

Jako další pozitivní krok byl prezentován fakt, že DirectX 9 tu s námi vydrží delší dobu (maximálně s menšími updaty, očekává se verze 9.1). Podle Microsoftu to zjednoduší práci vývojářům, kteří se nebudou muset za devět měsíců učit novou verzi a tak budou moci více a lépe využít možnosti této verze. A kdy tedy přijde další velká verze DirectX? Prý až s příchodem nových Windows, zatím známých pod označením Longhorn. Ten by měl být hotov na konci tohoto roku a na trh se dostat na začátku příštího. Ale jak známe Microsoft, může se stát, že se nový operační systém nemálo opozdí.

Dalším velkým plusem je implementace HLSL (high level shading language), který umožní více programátorům používat lepší efekty s běžným procedurálním programováním. Již tedy nebude programování grafických efektů připomínat programování v asembleru.

Všechno to zní hrozně krásně, ale něco podobného už Microsoft tvrdil i dříve. V době, kdy byly vydány Windows 95 Microsoft také navrhoval, aby hry byly spouštěny přímo z CD, ale nějak se to příliš neuchytilo. Později, při uvedení DirectX 5, jsme mohli slyšet, že jakýsi „game manager“ bude součástí Windows XP. Měl se starat o instalaci a systémovou správu her, takže uživatelé by prostě jen hráli. Sami jistě víte, jak to s těmito věcmi dopadlo. Na druhou stranu nebudu už nyní zatracovat tuto iniciativu, budeme si prostě muset počkat, jak to nakonec dopadne.

PS: Pokud vás tento článek zaujal a rádi byste věděli, co dalšího pro nás Microsoft chystá, doporučuji se podívat na první dva články ze souvisejích.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Microsoft o budoucnosti hraní na počítači

Žádné komentáře.