Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Microsoft prohrál odvolání proti EU pokutě z roku 2004

Bill Gates a Steve Ballmer na D:All Things Digital conference (2
Před 8 lety dostal Microsoft za své monopolní chování od EU pokutu ve výši téměř půl miliardy euro. O čtyři roky později byla navýšena na téměř 0.9 miliardy za nesplnění Unií stanovených podmínek. Microsoft tehdy podal žalobu na anulování těchto pokut a dnes se můžeme podívat na výsledek…

EU General Court, tedy Vrchní soud Evropské unie, nyní rozhodl, že odvolání Microsoftu nestojí na pevných argumentech a původní rozsudky potvrdil. Pouze mírně snížil výši celkové pokuty. Microsoft je tak definitivně povinen zaplatit místo 899 „jen“ 860 miliónů euro za to, že nepřizpůsobil svůj serverový software tak, aby s ním mohly dobře spolupracovat softwarové produkty konkurence.

Potud tedy rozsudek Evropského soudu týkající se serverové softwaru. Pokud bychom si k tomu přičetli vítězný boj Opery o Ballot Screen a třeba také to, jak Microsoft nakonec dospěl od stavu, kdy balík Office nestojí několikanásobek průměrného platu a nepoužívá uzavřené formáty, ale lze jej pořídit za zlomek platu a s podporou otevřeného standardu MS OOXML, pak si musíme nutně položit následující otázku:

03_ballot_screen

Jak je možné, že Microsoft ještě nebyl dle stejných pravidel pokutován za zneužívání monopolního postavení na poli desktopových OS, kterého se dopouští uzavřeností API DirectX, čímž omezuje hospodářskou soutěž jiných tvůrců desktopových OS, ať již jde o Mac OS X, či všemožné linuxové distribuce (Ubuntu, openSuse, Fedora, Debian, …, …)?

Přiznejme si totiž, že v dnešní době, kdy vykonáváme většinu činností ve webovém prohlížeči, případně aplikacích multiplatformního charakteru (od přehrávání videa ve VLC, přes úpravu fotek v Picasse - kde Google zaplatil její zprovoznění pod Wine, až třeba po hraní multiplatformních otevřených her), je jedním z důvodů, proč se lidé stále drží Windows, právě jen to hraní nejnovějších herních titulů typu Skyrim či Diablo III. Kdyby tvůrci Wine nemuseli vyvíjet svoji implementaci Windowsích API na bázi reverzního inženýrství, ale měli k dispozici kompletní dokumentaci (tak jako je tomu u Microsoftu u spousty jiných subsystémů), pak bychom mohli Skyrim či Diablo III v den uvedení hrát v Ubuntu stejně dobře jako ve Windows.

Ubuntu Skyrim
Tagy: 
Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Microsoft prohrál odvolání proti EU pokutě z roku 2004

Pondělí, 2 Červenec 2012 - 16:34 | Izak | to je tim, ze to neumis ;-)) musus stahnout...
Pondělí, 2 Červenec 2012 - 10:48 | Rudolf Dvořáček | ...je jedním z důvodů, proč se lidé stále drží...
Pondělí, 2 Červenec 2012 - 04:47 | r23 | Já nejsem zrovna z těch, kteří by často chodili s...
Pondělí, 2 Červenec 2012 - 04:39 | r23 | nevím, proč stále někdo řeší os a notebooky....
Neděle, 1 Červenec 2012 - 01:12 | gurulix | Neviděl bych to s OpenGL tak černě, vývoj sice...
Neděle, 1 Červenec 2012 - 01:00 | gurulix | Applisti jakous-takous podporu mají třeba ve...
Neděle, 1 Červenec 2012 - 00:37 | gurulix | Nepochopil jste podstatu věci a bez delší...
Sobota, 30 Červen 2012 - 12:06 | Fake Name | - eliminácia konkurencie ako som písal DX je...
Pátek, 29 Červen 2012 - 23:45 | r23 | Co by z toho MS měl, proč by pomáhal konkurenci...
Pátek, 29 Červen 2012 - 22:12 | Fake Name | Je to implementovateľné ale vzhľadom že sa to...

Zobrazit diskusi