Microsoft prohrál odvolání proti EU pokutě z roku 2004
EU General Court, tedy Vrchní soud Evropské unie, nyní rozhodl, že odvolání Microsoftu nestojí na pevných argumentech a původní rozsudky potvrdil. Pouze mírně snížil výši celkové pokuty. Microsoft je tak definitivně povinen zaplatit místo 899 „jen“ 860 miliónů euro za to, že nepřizpůsobil svůj serverový software tak, aby s ním mohly dobře spolupracovat softwarové produkty konkurence.
Potud tedy rozsudek Evropského soudu týkající se serverové softwaru. Pokud bychom si k tomu přičetli vítězný boj Opery o Ballot Screen a třeba také to, jak Microsoft nakonec dospěl od stavu, kdy balík Office nestojí několikanásobek průměrného platu a nepoužívá uzavřené formáty, ale lze jej pořídit za zlomek platu a s podporou otevřeného standardu MS OOXML, pak si musíme nutně položit následující otázku:
Jak je možné, že Microsoft ještě nebyl dle stejných pravidel pokutován za zneužívání monopolního postavení na poli desktopových OS, kterého se dopouští uzavřeností API DirectX, čímž omezuje hospodářskou soutěž jiných tvůrců desktopových OS, ať již jde o Mac OS X, či všemožné linuxové distribuce (Ubuntu, openSuse, Fedora, Debian, …, …)?
Přiznejme si totiž, že v dnešní době, kdy vykonáváme většinu činností ve webovém prohlížeči, případně aplikacích multiplatformního charakteru (od přehrávání videa ve VLC, přes úpravu fotek v Picasse - kde Google zaplatil její zprovoznění pod Wine, až třeba po hraní multiplatformních otevřených her), je jedním z důvodů, proč se lidé stále drží Windows, právě jen to hraní nejnovějších herních titulů typu Skyrim či Diablo III. Kdyby tvůrci Wine nemuseli vyvíjet svoji implementaci Windowsích API na bázi reverzního inženýrství, ale měli k dispozici kompletní dokumentaci (tak jako je tomu u Microsoftu u spousty jiných subsystémů), pak bychom mohli Skyrim či Diablo III v den uvedení hrát v Ubuntu stejně dobře jako ve Windows.