Microsoft Socl: kachna, sociální síť nebo virální reklama Bingu?
Společnost Microsoft tak také nemohla zůstat dlouho pozadu. Pokud by některou ze sítí nekoupila (nebo alespoň její část), velmi rychle by tak přišla o komerční potenciál, který tyto sítě do určitě míry svým vlastníkům poskytují. Dosavadní pokusy s Live portálem nepřinášejí mnoho užitku. Na druhou stranu konkurovat s něčím novým a přimět uživatele, aby změnili své dosavadní návyky, není zrovna dvakrát snadné. I současná populace naší planety má určité mezníky/limity, do kterých „škatulek“ se může selektovat.
Zkrátka i trh se sociálními sítěmi má svá pravidla a hranice. Je však možné řídit se pravidlem: „kdo nic nezkusí, nic nezíská“. Již před letními prázdninovými měsíci letošního roku se daly na internetu odchytit zprávy informující o přípravě projektu konkurenční sítě Facebooku, právě z dílen společnosti Microsoft, nesoucí název Tulalip. Velmi rychle však bylo upřesněno, že se jedná o vnitřní komunikační systém výzkumného týmu Microsoft Research a že tyto informace se dostaly na veřejnost zcela omylem.
Tulalip ala Socl.com
Před pár dny však rozvířil znovu vody server Theverge.com, který se tímto projektem začal znovu zaobírat. Záhy uveřejnil řadu přesných technických detailů a dokonce reálných screenshotů z rozhraní webové aplikace, jejíž publikační název je SOCL. Vizuální podobnost s konkurenčními sítěmi ala Facebook a Google+ není náhodná, z každé z nich určitě vzešla nějaká ta inspirace. Velkou zajímavostí je však její funkčnost, která trochu odbočuje od svých konkurentů. Tím se dostáváme do spekulací, potažmo do třech možných scénářů, pod kterými může být SOCL režírován:
Scénář jedna: kachna
Nejjednodušší a pro nedůvěřivé uživatele jistě velmi přijatelné vysvětlení – jedná se o novinářskou kachnu, mystifikaci, která může mít své kořeny jak na straně společnosti Microsoft, tak na straně informačních serverů. Nebylo by to určitě ostatně poprvé…
Scénář dvě: sociální síť
Pokud připustíme, že by skutečně něco takového mohlo existovat, nabízí se nám tu možnost, že SOCL na prvopočátku měl skutečně sloužit pouze pro interní komunikaci mezi zaměstnanci (respektive mezi týmy Research). Postupné vylepšování však ukázalo, že by možná nebylo od věci otevřít tento projekt širší veřejnosti a pokusit se s ním prosadit na současném trhu. Podle uniklých aktuálních informací nabízí SOCL funkce typu videochat, setkání či „tágování“ obsahu pro jeho lepší filtraci.
Scénář tři: virální reklama Bingu
Toto je velmi zajímavá myšlenka, která se při pročítání všech těch informací vnucuje. Ze své podstaty vychází ze scénáře číslo dvě, ale kombinuje ji s jednou zajímavou informací, kterou jsme ještě nezmínili. Vyhledávání na internetu je totiž hlavní myšlenkou tohoto projektu. Místo sdílení statusů, co kdo právě dělá či nedělá, má to být především potřeba určité informace. Tedy sdílení toho, co nyní potřebujete vědět, co právě hledáte. Vše je samozřejmě úzce spjato s vyhledávačem Bing. Ostatní uživatelé tak dostanou možnost komentovat výsledky a samozřejmě je i hodnotit. Vzniká tedy obrovský potenciál, jak informace následně i mimo síť prezentovat, srovnávat a vylepšit jejich relevanci na základě doporučení. Provázanost s Bingem tak dává Microsoftu obrovskou šanci, jak jej ještě více dostat do podvědomí uživatelů.
Klapka, jedem…
Oficiální vyjádření ze strany Microsoftu není doposavad žádné. Nelze tedy jednoznačně určit, který z výše uvedených scénářů se nakonec ukáže jako ten správný. Faktem ovšem je, že nějaký takový interní projekt v rámci společnosti běží a testuje se. Zdali se nakonec otevře široké veřejnosti, zůstane prozatím ve hvězdách…