Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k DirectStorage: Nesmyslný požadavek 1TB SSD Microsoft opustil, Win 11 chce stále

NVME je z logiky veci, disk je schopem primeho pristupu kamkoliv (v principu jde naprogramovat tak, aby data prenesl autonome do VRAM).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Něco tomu disku musí říct a řídit to. Na disku jsou data běžně komprimovaná a součástí větších souborů. Tohle normálně řeší procesor, musí načíst data do ram, provést dekomprimaci a následný transfer do GPU. Direct access právě tu cestu usnadní a pošle to přímo do grafiky, grafika si s tím ale také musí poradit, musí provést to co dřív prováděl procesor - dekompresi dat.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Už před 20 lety měly AAA hry textury uložené rovnou ve formátu DXTC (technicky S3TC). Kompromis mezi rychlostí načítání a velikostí dat (méně úsporné než JPG, ale i tak 1:4 až 1:6 oproti nekomprimovanému, a není potřeba dekomprimovat - s touto kompresí se rovnou uloží do VRAM). Takže pro DirectStorage potřebuje GPU jen vědět, které soubory načíst (resp. asi které sektory na disku - ať GPU nemusí rozumět filesystému). Od té chvíle už komunikuje GPU s NVMe a nepotřebuje CPU.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Zůstává bohužel požadavek na Windows 11, což je čistě marketingová záležitost, která má zjevně zvýšit zájem uživatelů o tento operační systém."

Co to je za bizarní úvahu? Podle této logiky může být vlastně jakákoliv nová funkčnost součástí minulých verzí. Takže vlastně Windows 11 mohly být Windows 10 22H1. Nebo Windows 7 SP20. Jaký by byl sakra rozdíl, když k tomu přidáme, že MS odvedl na tom práci a stejně by musel najít způsob, jak tyto aktualizace monetizovat?

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

No vzhledem k tomu, ze M$ slibil, ze 10tky budou posledni, tak to kldine mohlo byt v W10 22H1. Ono stejne dnesni verze W10 neni uplne to same W10 jako treba pred dvema lety. Takze v tehle maskarade (meni vzhled + neco malo mrvi uvnitr) mohli v klidu pokracovat. A tohle mohla byt opravdu jen dalsi featura, podobne jako ta predpoved pocasi v liste :)

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Jenže to prohlásil (nevím, jestli to jde brát jako slib) Steve Ballmer. Ten už Microsoft nevede.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

V dobe oznameni Windows 10 uz Microsoft ved vic jak pul roku Nadella.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Microsoft tak pred 15timi rokmi slubil aj to, ze do 10tich rokov pride s Unixom lepsim, nez je samotny Unix. On Microsoft toho naslubuje.

Kazdopadne ale mate dost odvahu strielat od boku a hadat, ze v tom menia nieco malo vovnutri.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Uznavam, ze "neco malo" bylo dost zovialne napsano. Ale cim vic toho zmenili pod kapotou v ramci update pro W10, tim vic je W11 jen marketingova zbytecnost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to způsob značení verzí a ne zbytečnost. Těch změn uvnitř je asi hodně a pro lajky je lepší říct, že určité funkce jsou podporované od Win11 než od Win 10 1809, jako se to dělalo dosud. Taky se tím oznámí větší změna UI nebo ztráta určité zpětné kompatibility.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

> pride s Unixom lepsim, nez je samotny Unix

U Linux kernelu se mu to teď povedlo. Jen Windows 11 a distribuce Deepin mají v sobě integrované patche pro běh Android aplikací (Anbox). Pro ostatní distribuce si musíte jádro patchovat a kompilovat sami.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jestli se to jmenuje W10 22H1 nebo W11 je fakticky jedno, bude to bezplatný update, takže pro uživatele se nic nemění.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No pro uzivatele se meni minimalne to ze to na vetsinu dnes pouzivanyho HW nepujde nainstalovat...
https://www.onmsft.com/news/microsoft-windows-11-block-further-confirmed

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, to je možné a jak by se to změnilo kdyby se to jmenovalo W10 a ne W11?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

keby sa updatoval w10 nemohli by obmedzovat HW.
isli by proti vlastnej zmluve.
Preto prichadza Win11

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak se potřebujou zbavit nějaké koule na noze v podání zpětné kompatibility.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nu což - tak se zbaví té nejhorší koule na noze - uživatelů

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

kterých? těch co pořád nadávají a nadávat budou dál aniž by našli koule odejít? Nikdo nenutí uživatele přejít ani to poiužívat. Hezky to čwkl zástupce Apple, chcete sideload aplikací na telefonu, kupte si Android. Nechceš W11, tak na ně nepřecházej, zůstaň u starších nebo si pořiď alternativní OS.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

mnohe firmy, aj banky, funguju na starsich PC.
v statnej sprave a v skolstve v sr dokonca castto idu na 1C/1T cpu a 2GB ram.
k tomu win 7 a office 2007.
tie pocitace sa menit tak skoro nebudu.
a migracia enterprise z win 7 nie je lacna zalezitost. a do 1/2023 maju cas ak maju SA

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdo příčetný by na takový HW dával něco vyššího než Win 7. Takové PC mají v klidu dožít s tím, co na nich je, nebo rovnou letět do sběru.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A jak to souvisi s tim ze by ms mel prijit o uzivatele vydanim w11. Ty pocitace jak 0ises nemaji ani w10. Velke korporaty budou stejne migrovat az kdyz bude koncit podpora w10 a soucasne pocitace budou zastarale a zadat obmenu nehlede na os.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

> keby sa updatoval w10 nemohli by obmedzovat HW.

I W10 omezuje HW. Např. od určité verze W10 nejde nainstalovat na první generaci Atomů (ty in-order - Win už nemá driver na jeho GPU a na webu Intelu nikdy nebyl).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Realisticky W11 JE W10 22H1 (nebo jiné numero), zas tak moc změn v tom systému není, že to není W10 ale W11 je věc markeťáků, ne technická.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Ano. Napsal jsem to asi nesrozumitelně. ... Kdyby Win 11 byly Win 10 22H1, tak by no-X napsal "Zůstává bohužel požadavek na Windows 10 22H1"? Asi ne. Jaksi se nejde vracet v čase, aby se nějaká vlastnost objevila bez aktualizace. Jak tedy vzniklo ono "bohužel", když prakticky jediný rozdíl je v názvu? Vlastně je ta věta v článku povzdechnutím nad neexistujícím problémem.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Opravdu je jediný rozdíl v názvu? Opravdu upgrade na Win 11 (na rozdíl od instalace novější verze DX) nezmění uživateli nastavení a vzhled, na jehož případném vrácení do původního stavu bude zbytečně ztrácet čas? Opravdu se minimální požadavky na Win 11 nijak neliší od Win 10? Opravdu Win 11 neodstraňují žádnou funkcionalitu Win 10?

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Opravdu má tedy MS backportovat změny do minulých verzí a tedy udržovat paralelně více verzí OS a tedy brutálně fragmentovat prostředí a market share a rozmělňovat zdroje? A pokud ne, tak má navždy nikdy neměnit uživateli nastavení, neměnit vzhled, umožňovat rollback a neodstraňovat žádnou funkcionalitu? :-)

Domnívám se, že většina původních otázek pro drtivou většinu uživatelů OBJEKTIVNĚ nepředstavuje ZÁSADNÍ problém.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Nejvíc paralelních verzí vzniklo právě díky Win10 a jejich půlročním updatům a MS v tom zjevně chce i ve Win11 pokračovat.
A pokud by to dali do Win10 21H2, tak by to žádný backport nebyl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne, největší fragmentaci nezpůsobují aktualizace Win 10 ale uživatelé odmítající aktualizace instalovat, takže je hromada lidí na různých verzích Win 10 místo toho, aby měla drtivá většina nainstalovanou aktuální verzi. Můžete se rozkrájet, můžete mě umínuskovat. Jako vývojář se fakt nestíhám divit, jaké bizarní představy o vývoji sw tady někteří mají.

"A pokud by to dali do Win10 21H2, tak by to žádný backport nebyl." ... Pokud se má sw udržitelně vyvíjet, musí občas přijít verze s breaking changes. Win 11. Pokud ale někdo chce jenom část features a nechce breaking changes, znamená to jejich backport do Win 10 nebo rovnou paralelní vývoj dvou větví jednoho OS.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevymlouvej se na uživatele, to je pitomost. MS musí 2 roky podporovat jednotlivé půlroční buildy, ale pak z některých ještě odvodí LTSC verzi a tu musí podporovat 5-10 let. Takže ten bordel si MS vyrábí sám, proti tomu byl systém SP dokonale přehledný.
A pokud jde o ty tvé breaking changes, tak jaké že Win11 vlastně přinášejí? Kromě osekání podpory starého HW?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A opravdu by nový W10 update nepřinesl to samé co W11? MS nikde neslíbil že požadavky na systém se časem nezmění. Je to irelevantní jak se to jmenuje.

Uživatel má vždy možnost neupdatovat nebo přejít na OS který mu vyhovuje více

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Opravdu nic z tohohle updaty Win 10 nedelaly? ;)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Doporučuji ještě jednou přečíst obsah mého příspěvku. Zvláště druhou větu i s obsahem závorky (nápověda: nikde jsem nenapsal ani slovo o updatech Win 10).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Normálně to mohlo dorazit v updatu Win10. Stejně jako dříve přicházely Service Packy se zásadním vlivem na OS, tak se to mohlo také doinstalovat. Stejně to bude práce nějaké "knihovny" funkcí, nějakého modulu, nebo tak něco. Podobně, jako se instaluje (nebo alespoň dříve instalovávalo) novější DirectX s hrou třeba. Těch možností je hafo.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Windows 11 maji byt "zadarmo" v podobe upgradu pro uzivatele minimalne Windows 10, cili se zadna hruza pro uzivatele nekona, dokonce maji mit poradne propracovany scheduler ktery jiz pocita s vice jadry(ne jenom 4 a ojebavat to prikladem CPPC2 od AMD) a to dokonce jak s ciplety tak jadry s ruznou mirou vybaveni, i pracovni prostredi win11 si testeri pochvaluji, cili kdyz se to povede, dostanete vsechno tohle na podnose, to neni pripad Windows 7 kdy se specialni integraci na nich zprovoznilo api DirectX 12, cili budte v klidu, pro mne osobne nech dou cele Windows 10 do prdele a ze kdyz se povedou Windows 11 tak i pujdou jak v pripade Windows 8.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

"nech dou cele Windows 10 do prdele" ... Uvědomujete si, jak směšná je taková polarizace, když Win 11 jsou přirozenou evolucí Win 10, vychází z jeho codebase a klidně by se dali nazvat jeho aktualizací? :-)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Jasně, je předělané jádro, GUI, je novější model driverů a nové vestavěné aplikace, takže vlastně žádné změny, že? :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kde píšu "žádné změny"? Naučít se číst s porozuměním. A zbytek toho, co jsi napsal, je naivní BFU pohled. Tyhle změny opravdu neznamenají přepsání většinu codebase Windows.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Neviem o jedinej major verzii DX, ktora by kedy bola backportovana do starsej, uz vydanej verzie OS. Nova verzia DX bola jakziv vydana len pre najnovsiu, casto prichadzajucu verziu OS. A jakziv na to ludia nadavali.

Deal with it. Koniec koncov, ked sa niekomu nepaci, nemusi to pouzivat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale nepovídej. Instalačka DX9 byla tedy co?

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Do Windows 98 ktere prisli s DirectX 5.2 sli normalne nahodit DirectX 9.0c, cili vas komentar k tehle veci neni pravdivy, tentyz upgrade pak bylo mozne udelat s verzi 98 SE, Me, 2000 a XP.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

A do Win7 jde nainstalovat DX12. Třeba hry od Blizardu a Cyberpunk 2077 to používají (mají jen jednu codepath - DX12 - proto taky Cyberpunk 2077 nejede na Win8, ale na Win7 ano). Přesněji instalace je jako knihovny přibalené s hrou, není to standalone instalace, jak byli lidi dřív zvyklí (tj. je potřeba spolupráce s autorem aplikace):
https://devblogs.microsoft.com/directx/porting-directx-12-games-to-windo...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"...minulých verzí."
Stačilo by, kdyby se M$ zaměřil třeba i jen na současnou verzi a byl bych spokojen.
Jsou to hovada.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Myslím, že tady pořád osazenstvu nedochází, že touto logikou bychom měli místo Win 11 ... Win 10 22H1 ... nebo vlastně Win 8 SP10 ... nebo vlastně Win 7 SPhafo ... :-)

Co by vlastně bylo jinak, když by ten systém funkčně dospěl do podobného stavu, jaký je dnes? Ve skutečnosti to nepovažuji za boj o to, aby vám někdo vylepšoval současnou verzi ale o konzervativní boj o to, aby se vám co nejmíň měnilo něco, na co jste zvyklí. Na to ovšem změna jména moc vliv nemá.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Řada her si dnes vezme 100GB a s příchodem Unreal 5 to bude ještě horší. Takže požadavek na 1TB NVMe SSD je pro nextgen systém relevantní. Pořídit takový disk lze za 3.000,-.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

1TB může být v doporučené konfiguraci, ale nemá co dělat v minimálních požadavcích

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

V minimalnich by mela byt velikost na funkci DS 512GiB, to je skutecne opravnene.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Zkuste, prosím, trochu rozvést "oprávněné", takhle to stojí dost na vodě :D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Xbox Series S ma 512 GiB NVMe uloziste, logicky tedy predpokladam portaci her z konzoli Series kde se jiz Direct Storage API pouziva.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Marketing UE5 kde vývojáři říkají jak se mají používat neoptimalizované 3D modely a podobně je úplně zcestný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Minimální požadavek 1TB disk, protože byste si třeba mohli chtít nainstalovat více SW, než by se vám mohlo vejít na disk.
To myslíte vážně?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S prichodem Windows 8.1 prislo api DirectX 11.2, pote prislo api Mantle a pozdeji Vulkan od AMD protoze se samotna AMD nemohla na nic nedelani Microsoftu v tehle veci divat, nasledne prislo oslavne DirectX 12(11.3->) ve Windows 10, pote DirectX 12 integroval Microsoft v podobe specialnich licenci, naprogramovani a povoleni do Windows 7, jednalo sa k prikladu o hry od Blizzardu(WoW), pote Microsoft povysil DirectX 12 na provedeni Ultimate plus pridal k tomu technologii VRS cili Variable Rate Shading kterou Playstation 5 doted neumi a podle mne ani umet nebude nakolik jeji RDNA II graficky procesor je osekan vic nez v pripade Microsoftu, ano ma vyssi pracovni frekvenci nez GPU uzite u MS Xbox Series X ale na ukor technologii, zpet k Windows, ted tu mame dalsi technologii a to Direct Storage, osobne to vitam a mela tu byt jiz davno, kolik let mame rychle NVMe uloziste, zas Microsoft zaspal jak obvykle, ja bych jinak klidne vyvedl dalsi nastupni/nove DirectX k prikladu 13 kde by se rovnou seskupovali technologie jako Direct Storage, SAM a FSR, protoze Direct Storage je technologie prenosu dat z jedne rychle pameti do druhe, dale Smart Access Memory cili RAR Resizable byla spolecnosti AMD poskytnuta i NVIDII a tez konkurencni platforme intelu, no a posledni FSR byla znova zprovoznena jak na modernim hardwaru AMD tak NVIDIE, jednoduse DS, SAM a FSR sou moderni mutliplatformni veci, DLSS a TAAU k nim nepatri jelikoz DLSS vyzaduje na svou funkcnost AI plynouci z Tensor Cores a TAAU je zas technologie primo navazana na Unreal Engine 4/5.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nejlepší je, že hry fungují i bez všech těhle kravin a super hurá technologií, který stejně nikdo neimplementuje.

Ani MS hry jako Flight Simulator nepoužívají DX12 :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A nebude to tím že grafický engine pro MSFS vznikl naprosto mimo herní průmysl a pouze ho využili a zřejmě byl v té době DX11? DX12 je pro MSFS plánováno, nicméně v tom simulátoru jsou daleko podstatnější věci než grafický engine. Fyzikální model, simulace pokročilých systémů letadel... to je oč tu běží. jestli DX11 nebo DX12 je jedno když to nelítá jak by mělo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Netuším co tím chceš říct. Grafický engine pro hru vznikl mimo herní průmysl a má DX11?

Flight simulator vyšel 5 let po uvedení DX12. Kdo jiný by měl do her dávat nové vlastní technologie než vlastní vývojářská studia? Jednoduše to je prostě tak, že implementace DX12 se nevyplatí, protože to je to složité a přidaná hodnota těžko měřitelná.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

MS Flight Simulator 1.0 vyšel pro DOS v roce 1982. Tenkrát nebyly žádné DirectX.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

MSFS nevznikl z nuly, vznikl na enginu který sloužil k vizualizaci bing datových podkladů, není to engine který vznikal pro účely her.

Někoho napadlo na tom postavit nový MSFS protože to ušetřilo nemalou energii - scenérie v podobné kvalitě jakou MSFS nabízí v základu jinde člověk musí draze platit.

Přepsat to na DX12 nebyla priorita, prioritu má simulace nebo třeba i VR a zrovna MSFS díky své vizualizaci tenhle typ letců láká nejvíce.

Ta komunita je hodně specifická a náročná, klíč k úspěchu je právě kvalitní simulace a otevřenost - SDK, Jestli to je DX11 nebo 12 je buřt, pokud ale nějaké tlačítko v kokpitu letadla nefunguje přesně jako v tom letadle, je to zásadní problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No jestli DX12 je predeispozice pro Xbix release, tak technická zastaralost je mega fail, protože nás podzim "měl" být MSFS21 system seller nové generace. A stihnou to malém o rok později.... Asi tak. A 7? let stará mapa tanker nebo zrovna výkladní skříň toho projektu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mám 2xnvme SSD v RAID0 na AMD desce, tedy na tom jejich kontroléru.

Nevíte někdo jestli direct storage poběží i na RAIDu?
Jestli ne, pak by mě zajímalo jestli bude rychlejší Direct storage na 1 disku nebo bez direct storage v RAID0, kde můžu mít zase až 2 násobnou propustnost :-). Znáte to, problémy typu že v africe nemají děti co jíst...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro zprovozneni funkce Direct Storage je potreba uloziste typu NVMe a kompatibilni graficka karta s api DirectX 12 Ultimate, cili vam to i v RAID-u jiste pujde, mate RAID typu 0 cili se data prehazuji z polovice na jeden a z polovice na druhy NVMe disk, viditelny je vsak jenom jeden sectely disk a z toho bude technologie Direct Storage primo vychazet, jinak nevim naco je vubec dobre mit NVMe v RAID-u a obzvlast v nulce, kdyz tak 1 nebo kombinace 0 + 1, neco se na jednom disku posere a data dou komplet do ryti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

měl jsem 2 totožné kusy, jsou "jen" pcie3.0, takhle v RAID0 dosáhnou přenosových rychlostí až jako jeden pcie4.0, bez toho abych je musel měnit. Dále se mě elegantně vyřešilo spojení kapacit, jsou to jen 512ky, takhle mám 1TB v kuse (jo mohl jsem udělat i JBOD, proč ale).
Bezpečnost mě netrápí, je to OS disk+na hry
Data na kterých mě záleží jsou na dvou mechanických discích pro změnu v RAID1, takže mám to nejlepší z obou světů - jedno rychlé úložiště a jedno bezpečné

Já právě moc nevím v čem spočívá direct storage, bojím se právě toho "DIRECT". Jde o to, že pro OS RAID direct moc není, vlastně mu nerozumí, "nevidí" ani disky v něm. Je to pro něj úložiště a končí to dodávaným driverem. Pro visibilitu disků v RAIDu a práci s nimi je nutno použít speciální utilitky od výrobce kontroleru (v tomto případě AMD). Pokud je ale direct storage nějaká jakože low level záležitost, která leze k nějakému konkrétnímu fyzickému místu na disku (nikoliv logickému) tak RAID tohle dost zastírá, proto ty obavy

Jinak s rychlostí toho RAID0 ve hrách žádný deficit nepociťuji, nemám problém ani při načítání "zhovadilostí" typu Star Citizen. Spíše by mě zajímalo jestli to na něčem jako pcie4.0 nvme disku vůbec půjde nějak poznat nebo se to projeví jen menším zatížením CPU

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Co je tak nepochopitelneho na tom, ze nove funkce jsou implementovany jen do novych verzi? Vzdyt je to snad jasne jak z marketingoveho, tak i z technickeho hlediska..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

PODEPSAL JSEM PETICI ZA BACKPORT DIRECTX 12 DO WINDOWS 95!!!!

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Já za integraci dlaždicové nabídky Start do Windows 3.1. A ještě tlačím na support, protože mi tam nechodí Teams.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

presne!!!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

já si nejsem jistý že je to killer fičura, kterou každej musí mít jako bylo třeba directx 12
když testoval linus rychlost ssd a načítání her a dělali slepý test, jednoho pomalého sata3, rychlého sata 3, nějaký střední nvme a ještě měli ten nejrychlejší co se dalo sehnat tak v podstatě nebyli lidi schopný říct co je co, samozřejmě poznali pomalý sata ssd a rychlí nvme ale jestli to bylo to nejrychlejší to už neřekli, stejně tak naopak.
Tím chci říct, že ač nevím jak velký přínos to bude mít tak jsem si jistý, že za pár sekund rychlejší načítání to stát nebude.
Jestli kromě vzhledu budou tohle hlavní technologický novinky (direct storage a přepracovaný scheguler) tak to mohli udělat za mě udělat updateme do desítek.
Co mě nejvíc štve je že opět sežerou windows zase víc místa na disku už teď po roce používání se dostávám ke 30gb jenom adresář windows :-/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano ten test LLT dopadl jak dopadl, mimo jiné proto, protože právě při loadingu to nestojí na samotných přenosových rychlostech ale to co se děje okolo, tzn data putují do ram, pak probíhá dekomprimace a teprve pak ty data míří do grafiky. Spousta her navíc načítá věci ze serverů, generuje třeba prostředí/mapy atd. Loading se právě díky tomu direct accessu může zkrátit protože CPUčku odpadnou režije, stejně tak bud emožné používat náročnější assety, které díky tomu mohou lítat do grafiky rychleji s nižšími režijemi

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ve windows existuje funkce "disk cleanup". Možná byste ho mohl použít. Já mám po třech letech zabráno adresářem Windows "jen" 17,7GB.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Windows nejsou jen o adresáři "C:\Windows" :D. Jsou i o dalších, kde mají svá data, jako Program Files, ProgramData, Users a v neposlední době pagefile, který má klidně 16GB i více podle toho, kolik ram máte v PC. suma sumárum, trochu zajetý Win10 s 32GB ram a není problém saturovat 60GB na disku jen pro Win a Office.
Zdar Max

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

To je divný že mě tolik zabraly WIn včetně nemála aplikací a provozních dat, jen emulátor garmin leteckých navigací z těch 60GB dělal cca 10GB, když pak vezmu offline poštu a nějaké dokumenty, jsem na 35GB co zabírají W10 na systému power usera, ne obyčejného uživatele co fakticky jen surfuje po webu.

Ale W11 mile překvapily po instalaci to zabírá o pár GB méně než W10, ael je fakt že tam zatím nejsou všechny featury, ale kupodivu tam bylo několik aplikací v základu které bych stejně instaloval. Dokonce tam jde z office balíku instalovat jen jednotlivé aplikace, takže co člověk nepotřebuje nemusí tahat na disk, byť celé Office 365 mají jen cca 4GB

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro zajímavost jsem „vyčištění disku“ spustil. Po dlouhém skenování mi oznámilo, že může uvolnit 4 GB místa. Po schválení to nějakou dobu pracovalo a výsledkem bylo, že volného místa na disku je o 1,7 GB méně(!) než před spuštěním :-)

//doplnění: Zkusil jsem to spustit ještě jednou, abych vyloučil, že proces nebyl nějak nestandardně ukončen a přišel jsem o další 0,1 GB. Zajímavá utilita.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Teď jsem instaloval W10 a na ně hned W11, po instalaci W11 mi to odstranilo asi 25GB a celí W11 včetně office pár dalších apek z disku ubraly necelých 25GB to je méně než ve stejném stavu W10.

Jinak vyčíštění disku nemusí nic ubrat pokud jsou například zapnuté body obnovení. Občas je fajn to také promazat, když člověk delší dobu používá systém stabilně a je si jistý že se nebude vracet

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a spouštěl jsi "spustit jako správce"? to je docela podstatná věc.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Po „spustit jako správce“ ubylo dalších 0,1 GB volného místa :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono je tam ještě tlačítko "vyčistit systémové soubory" nebo tak cosi, to vyčistí i bordely od aktualizací, různé "mezipaměti" atd... Tam bude klidně dalších 8GB...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mam dva SSD v pocitaci. Jedno je SATA SSD a na nem jsou Windows a druhe je NVMe SSD a na nem mam hry. Co potrebuju rychle, je cist data hry, rozhodne nepotrebuju stejne rychle cist data Windows 10. Takze tomu rozumim tak, ze s Direct Storage mam smulu? Tak at si ty Windows 11 strci Microsoft treba do prdele. :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

NVMe na hry a SATA na systém, no bylo by lepší to udělat přesně obráceně, přecijen NVMe pomůže systému a aplikacím více než hrám. I když fakticky je to celkem buřt jestli Win nastartují o sekundu rychleji, to člověk nezpozoruje stejně tak nezpozoruje že se o sekundu rychleji načetla nějaká úroveň hry,

A ne smůlu nemáš, ale bude záležet na konkrétní hře a implementaci. Někdo bude využívat direct storage. Nějaké úvodní nahrávání to nemusí tolik urychlit, hry dělají spoustu jiných věcí než jen čtení z disku, proto není citelný rozdíl mezi NVMe, SSD nebo NVME 4:0. Někde dokonce není citelný rozdíl s HDD. Hra načte pár GB ale může připravovat spoustu jiných dat které s grafikou nijak nesouvisí.

Kde to bude největší přínos bude v průběhu hry, kdy vývojáři budou moct používat výrazně větší kvalitu assetů, které se tam budou dostávat rychleji s minimální zátěží procesoru, takže ten bude mít víc prostoru dýchat, přispěje to konzistentnější frame rates a případně kvalitě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tady se zapomina se os je jenom program ktery pousti co nejjednoduseji dalsi programy nic jineho by to delat nemelo, sice se ted o win 11 mluvi uplne vsude ale jenom pro to ze minule rekli ze jsou to posledni win a ono ne, az to vyleze a zjisti se ze jsou to preskynovany desitky a po prvnim updatu to uzivatelum zase rozjebou tak zas po tom nestekne ani pes jako po 10kach a na aukru se budou prodavat za 50 jako ted desitky

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nic jiného než spustit program by to nemělo? No fajn, to máš asi problém takové systémy tu na PC byly možná před 30 lety, spouštěče aplikací. Jenže to je přesně to co už dávno neplatí. OS by měl po instalaci svému uživateli plně sloužit, obsahovat řešení pro všechny nejobvyklejší činnosti uživatele aniž by na to musel šáhnout, cokoli instalovat nebo složitě konfigurovat. Win tohle dělají už dlouho a stále se v tomto směru vylepšují.

už jen taková maličkost jako OneNote, pokud potřebuji psát něco jiného než mail, tak to v drtivé většině vzníká právě ve OneNote, ať různé drobné poznámky, tak větščí nápady, články atp.

Podobně OneDrive, i když člověk nepoužívá placenou verzi, tak má k dispozici pár GB cloudového úložiště, které je snadno dustupné v podstatě na každé platformě a na zálohu třeba dokumentů či jejich synchronizaci napříč zařízeními to je dostatek prostoru.

Předinstalovaný office je další plus, sice jen prostředník k webové verzi, ale opět něco co běžný uživatel ocení.

Opravdu nevím nic o "rozjebávání" po updatech, možná nemám k dispozice "rozjebané" počítače.

A na aukru se prodávají W10 za 50? Kde prosím? Rád bych vybavil 100 firemních počítačů za cenu jedné licence. Pokud mluvíš o W10 klíčích... tipni si proč je to tak levné a proč firmy nakupují 100x dráž...

že jsou to poslední win? Co s tím? Pokud nový OS nabízí lepší funkčnost než předchozí, není co řešit, lidé budou využívat to co jim slouží lépe ne to co někdo řekl že je to poslední.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

"Předinstalovaný office je další plus, sice jen prostředník k webové verzi, ale opět něco co běžný uživatel ocení."
.. samozrejme ze to oceni, stejne tak to "oceni" jakkakoliv konkurujici firma, ktera nejaky Office balik bude delat...
Ale jinak proc ne, uz za Hitlera se rikalo "Ein Land, ein Führer", takze na co mit nejake rozliseni na OS a SW tretich stran, jednoduse to cele nechame MS a budeme stastne zit az dokonce..

Ty nepremyslis ani vterinu navic..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kancelářský balík, poznámky, webový prohlížeč, prohlížeč fotek, přehrávač videa a audia dnes beru jako základní výbavu OS který je okamžitě připravený k používání. On Office byl dostupný i ve W10, aspoň od nějaké aktualizace, dříve to ale byl trial nebo readonly. Nevím jak dlouho už tomu tak je, ale Office přes web jsou k dispozici zdarma.

Proč ti vadí že MS si tam dá svůj office a nenadáváš že Apple dává své Office nejen do MacOS, ale i iPadOS a iOS, nebo že v mnoha distribucích Linuxu najdeš v základu Open Office či nějaké jeho klony. Výrobci android telefonů zase na své telefony běžně cpou různá řešení, typicky jejich vlastní

Edge ve Win, Safari v MacOS/iPadOS/iOS, Chrome v Androidu a různé jiné v různých distrech linuxu taky asi "ocení" jakákoli konkurujici firma, že. Je normální že autor svého OS do něj dá i svůj SW.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ty jsi ztraceny pripad :))
Nezlob se, ale delat ti "baby sitting" u tak zakladni veci, jako je rozliseni OS a programu tretich stran a dopadu na monopolni praktiky, ti nehodlam. Pokud tomu stale nerozumis, zajdi si ven na vzduch, treba pomuze, kdyz se ti mozek trochu okyslici..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty pořád nerozumíš tomu že tvorba dokumentů a jejich zobrazování dnes patří mezi nejběžnější činnosti které uživatelé dělají. Uživatel si koupí počítač, vybalí z krabice, zapne, provede nejzákladnější konfiguraci jako vytvoření účtu, nastavení hesla a biometriky, připojení k síti a hotovo. Může okamžitě dělat všechny běžné činnosti.

Pokud se někomu takový přístup nelíbí, má možnost si koupit jiné zařízení s jiným OS který něco takového mít nebude, ale přeji ti hodně štěstí takové najít.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ztraceny pripad..
Nicmene mne aspon uklidnuje, ze nejsem jediny, kdo si to o Tobe mysli :))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"NVMe na hry a SATA na systém, no bylo by lepší to udělat přesně obráceně"

Proč? To první potřebuje v dnešní době gigabajty dat na spuštění a to druhé stovky megabajtů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pozrel som na Ebay a cena ASUS TPM modulov stúpla priemerne z 16€ na 70€ a sú tam aj predajcovia čo napíšu "Windows 11 Ready" a chcú za to 135€.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.