Může být originál CD-DA horší, než kopie?
Kapitoly článků
Pokud jsem porovnával rozdíly v souborech, tak stolní přístroje Sony a Marantz a PC mechanika Plextor UltraPlex40 byly sobě hodně blízko, rozdíly byly většinou pouze v nejnižším bitu, i když jsem našel i rozdíly hodnot vzorků v řádu několika set. Konečně se tedy povedlo, záměrným přetížením opravných obvodů, dosáhnout i u CD systému výrazného vlivu kvality nosiče na kvalitu zvuku.
Jak bych seřadil kvalitu různých mechanik při čtení této nádhery:
- Plextor UltraPlex 40 max
- Sony CDP-XE 530, SCD-XB 770 QS
- Marantz CD6000SE
- Plextor 4824A
- LiteOn 48125S
- Yamaha CRW-F1
První čtyři místa obsadily mechaniky a přehrávače, kde byly rozdíly malé a těžko šlo poznat nějaké rozdíly ve zvuku. Pořadí na těchto čtyřech místech jsem určil podle množství rozdílů při čtení dvou originálů. LiteOn mechanika již měla rozdíly slyšitelné, většinou velice slabé prasknutí na asi 60ti místech celé desky. Yamaha bohužel měla 14 velice silných lupanců a asi 20 lupanců na úrovni LiteOn.
Kdo toto ACD koupí, měl by si co nejrychleji udělat kopii, protože zřejmě i malé poškození, které se na CD standardní kvality ještě vůbec neprojeví, na tomto ACD může nadělat pořádnou paseku. Ale jakou kopii si udělat? Každý přístroj přečte z těchto ACD něco trochu jiného, co tedy vzít za nejsprávnější? Určitě ne Yamahu CRW-F1, ta má 14 velkých lupanců a asi 20 menších. Poslouchal jsem Sony i Marantz i kopii z UltraPlex40. Rozdíly v datech evidentně jsou, ale já jsem nemohl rozhodnout, co je správně. Rozdíly ve zvuku jsou zřejmě spíše dány rozdílným provedením jednotlivých přehrávačů, než rozdílem dat pokud je na desce 9000 malých rozdílů na 118 milionech vzorcích, těžko se dá něco postřehnout.
A proto je skoro jedno, ze kterého souboru, který zní slušně, udělat kopii. Naštěstí nejsem netopýr a tyto minimální rozdíly asi nemohu slyšet. (Podle auditorií k tématu kopie versus originál si samozřejmě netroufnu tvrdit, že by to neslyšel nikdo.) Principielně mi to však velice vadí. Desky obsahují chybové vzorky, které zatěžují opravné obvody natolik, aby se kopírování i tehdy, když se na audio data dostanu, co nejvíce komplikovalo. Jenže ono to kopírovat jde docela dobře, takže poškozená je zase jen ta většina zákazníků, která si to kopírovat nechce a je spokojená, že má originál. Tentokrát skutečný co deska, to originál.
Diskuse ke článku Může být originál CD-DA horší, než kopie?