Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Na palubě letadel se už brzy připojíte k vysokorychlostnímu internetu

Na palubě letadel Fly Emirates je možno se připojit k internetu během letu již nejméně jeden rok.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podobně u nízkonákladové Norwegian (https://www.norwegian.com/en/travel-info/on-board/free-wifi/). Služba je poskytována zdarma.

Novinka asi spočívá v tom, že teď to bude rychlejší (https://en.wikipedia.org/wiki/European_Aviation_Network).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Přesně to jsem chtěl napsat, letěli jsme s Norwegian do/z Osla (Bodo) asi před 3 lety a už tehda byla WiFi na palubě, což jsem fakt nechápal, takže článek o tom, že to půjde až nyní je trošku zavádějící ne?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Toto ja vacsia sranda, ze IBM System 390(ktoru pouziva aj rezervacny system, turkish Airlines a teda asi aj ine aerolinky) je zranitelna Specte. To nas posuva z roku 1995 (Meltdown a mozno aj Spectre na x86) do semptembra/zari 1990 ako prvemu datumu potencialnemu vyskytu chyby tohto typu

9 February 2018
Even IBM System/390 "Linux on z" systems are prone to the Spectre security vulnerability. But with Linux 4.16, s390 is getting its initial Spectre Variant One and Two mitigation.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=S390-Expoline-Linux-...

minimalne Turkish airlines pouzivaju rezervacny system na System 390
ftp://ftp.software.ibm.com/software/solutions/pdfs/ida0771f.pdf

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ako vzdy pises uplne k veci:) Tvl, ja by som zrusil vsetky davky, takto ti co sockuju s uradom prace alebo socialnou poistovnou maju cas aj na totalne nezmysly:)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nie vzdy, ale obcas pouzijem diskusiu ako namioesto formulara tip na clanok, ktory tu chyba. A a ste si nevsimli je ta nadvaznost zranitelneho systemu na letecky priemysel, o ktorom sa pise v clanku...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono to asi bude ještě chvíli trvat, než pochopíš, že občas je mlčeti zlato...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Není na to se odvolávat na 20 let starý dokument. Jde vidět, že tvůj příspěvek je aktuální jako ostatní tvé podněty.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

napr. PDP-cka, z tej iste kategorie pocitacov, restarovali za ucelom opravy prvy raz 22 rokov po zapnuti..

PD z roku 1975 fugovalov roku 2008 a potom ho zacali opravovat.
https://www.youtube.com/watch?v=SmgO7MfBafY

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A jaký to má vztah k tomu, že vycházíte ze zastaralých zdrojů v předešlém příspěvku?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A je ten systém skutečně zranitelný? Na mainframech obvykle nepouštějí normální uživatelé programy, takže přístup potenciálního útočníka bude omezený nebo nulový.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jasne, ze je to menej pravdepodobne, ale taky stroj je dnes spravovany aj externe a vtedy je rizkom admin,,

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Admin je riziko i u teoreticky bezchybnyho systemu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

maximálně se prodá o pár letenek méně, větší vazbu tam nevidím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V ČR vám TS už dokonce ani při letu do Egypta nedají najíst tak třeba budou přes internet ukazovat jídlo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dají, ale musíte si to zaplatit. Což většina lidí neudělá a raději remcá že jsou o hladu. :-)
Najíst vám nedá ani ČSA nebo Lufthansa. Tam jen na dlouhých letech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Oni si zaplatili, cena jídla je stále v ceně letenky . Jidlo se zrušilo , ale ceny neklesly.
Ad dvě, uměle nesmyslnými předpisy omezují cestující, kterým aktivně brání vzít si například vlastní pití , dalo se to chápat, pokud adekvátně tomu poskytli pití zdarma, pokud ho začnou prodávat za naprosto ujeté a nesmyslné ceny chápat se to nedá. Celé to je naprosto flagrantní zneužití monopolního postavení a do nebe volající nerovnost zákazníka v daném způsobu dopravy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Po bezpečnostní kontrole si můžete do letadla koupit co chcete. Nikdo vám tašku při nástupu na palubu kontrolovat nebude a jídlo ani pití vám nevyhodí.

Bezpečnostní kontrola je čistě v kompetenci letiště, nikoli aerolinky a letiště se zase řídí nařízením leteckých úřadů.

Tzn. netuším proč se čertíte na aerolinky. Jídlo a pití na palubě letadla je pozůstatek z dávných dob, kdy přeprava letadlem patřila k něčemu luxusnímu, dnes je to prostý vlak/autobus. Nevím kdy jste kupoval letenku a co vám slibovali. Dříve skutečně nějaké to jídlo člověk dostal a bylo to v ceně, pak jsem měl několik let pauzu a letěl loni. Jídlo nebylo v ceně ale při koupi to také nikdo nesliboval. A zda ceny klesly nebo neklesly... Ceny letenek jsou tak pružné a nízké že to fakt nemá cenu řešit. Až se divím jak to ty aerolinky vůbec mohou provozovat za takové ceny.

A monopolní postavení? zvolte aerolinku, která vám nabídne jídlo a pokud takovou nenajdete, objednejte si let přesně dle svého přání. Na Ruzyni funguje hned několik společností poskytující leteckou přepravu. Můžete si pronajmout malé letadlo, biz jet nebo i 737. Minimálně u těch menších letadel zavoláte a za hodinu můžete sedět v letadle na dráze a startovat. Počítám že catering vám na přání zajistí takový jaký si budete přát.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chce se na to podívat širším úhlem, ne jen ze svého ublíženého pohledu. Jsem si jist, že byste aerolinky provozovat nechtěl, kdybyste zjistil co je za tím za náklady (třeba že ta sedmtřisedma přijde na 1,5 miliardy Kč jen na nákupní cenu).

1. bezpečnostní kontroly nejsou výmysl dopravce, jsou na to mezinárodní (a bohužel pochopitelné) mezinárodní standardy. Provádí je letiště (i pro vstup zaměstnanců a kohokoliv jiného).

2. žádné jídlo v ceně letenky není. Dopravce musí z letenky zaplatit jak svůj přímý náklad (palivo, odpisy ceny letadla, posádky, ale též neskutečné množství poplatků (na obou letištích přistávací poplatky, za handling a jen toto bývá 2/3 ceny letenky, po cestě za ŘLP ve všech zemích) a za to vám nabídne nějakou službu, která je specifikována v době nákupu letenky.

3. co létám v posledních 15 letech, tak ceny letenek stále klesají nebo stagnují, náklady s inflací pochopitelně stoupají, takže to prostě někde osekat musí, pokud nechtějí zkrachovat (jak v poslední době aerolinky činí poměrně hodně). Dají na letadlo jiné winglety, aby ušetřili 2 % paliva, řeší délku tratí, délky prostojů, kupují nové typy s úspornějšími motory... nabízet levné letenky je boj.

4. problém není nic moc bageta, problém je celá logistika potravin, zajištění nezávadnosti, cateringu na letišti, všechny ty tance kolem stojí mnohem více než ta pitomá bageta.

5. problém je přetrvávající dojem některých, že na jídlo "mají právo", což není pravda. Jídlo byla služba co na krátkých letech víceméně zanikla. Cestující sice ztratil kus komfortu, ale zase cestuje levně i když všechno pomalu zdražuje. Jídlo si lze za nějaký obolus koupit na palubě, takže cena služby se přenese jen na ty co ji opravdu chtějí. Je to vlastně spravdedlivější.

6. Já osobně vodu i jídlo na palubu běžně nosím, nevím kde je problém. Voda se dá koupit buď za bezpečnostní kontrolou balená a nebo se dá bez problému pronést kontrolou prázdná PET lahev a vodu si natočit z kohoutku před nástupem do letadla. Vídám to docela běžně. Někdo problémy hledá, někdo je řeší.

7. v letectví opravdu není monopl. Je to vůbec nejdrsnější konkurenční prostředí jaké ve veřejné dopravě vůbec existuje. Do Egypta můžete letět na mnoho způsobů a s mnoha dopravci s různými službami. Nebo si zaplatit bussines nebo jiný nadstandard. Ne nadarmo se ta základní třída jmenuje ECONOMY class. :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Teď jen záleží na tom, jestli to aerolinky nezabijou cenou. Mně úplně stačila nabídka Emirates - 10 MB zdarma a 500 MB za dolar.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

hm, tak koukám, že to pěkně do... :(.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Po dlouhém testování a několika zkušebních letech poskytne cestujícím jako první internetové pokrytí letecká společnost International Airlines Group."
Nevím, nevím... Během posledních dvou letů (květen 2016 a listopad 2017) do Japonska s Finnair jsem vesele využíval WiFi on board. Připadá mi, že někdo s tímto článkem trošku zaspal.
"Signál bude prozatím dostupný pouze v Evropě"
A vše fungovalo i mimo Evropu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Systémů poskytování internetu na palubě je mnoho a žádný není ideální a .... žádný není vysokorychlostní (z hlediska jednoho připojeného uživatele). Obecně se jedná o kanály se stovkami kbps a letadlo dostane jeden. Třeba zmíněný Finnair na A330 požívá systém SITAOnAir. Nově by snad downstream mohl být až 50 Mbps... ale zase je to na celé letadlo, upstream je mnohem tenčí.

Instalace probíhají pomalu, protože je třeba na vrch trupu zabudovat otočnou anténu (pod krytem), což jednak zvyšuje aerodynamický odpor a druhak to vyžaduje značný zásah do instalací.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro upřesnění, jednalo se o A350 nikoli A330. Nicméně předpokládám, že systém bude stejný. Neprováděl jsem žádná měření. Na druhou stranu nejsem bláhový a neočekával jsem v letadle 11.000m nad zemí při rychlosti 880km/h streamování 4k nebo i HD videa. Při běžném používání v podobě e-mailů a běžného procházení webu jsem nepozoroval žádné brutální latence. Pokud bude zájem, na konci dubna letíme opět a rád provedu nějaké testování. Ono 9,5 hodin v letadle mi opravdu nedělá dobře, tak bych se alespoň zabavil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A350 jsou fungl nová éra, tam nevím co mají za systém, ale asi to bude podobné. Já to jinak nepomlovám, spíše že při větším rozšíření tomu asi rychle dojde dech (asi jako Edge ve stanicích pražského metra :-D).

Jinak, když odbočím, s Finnairem mám problém, že nelétají na Hanedu, docela bych je zkusil. Navíc 9,5 h tím že je to na severu je docela dobrý čas, z Německa či Rakouska je to ještě o hoďku a půl déle, což je fakticky hrozné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele He3lix

Vysokovýškový internet :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono tedy 75 Mbit/s na celé letadlo... V případě widebody s +-300 pax = 250 kbit/s na cestujícího, tedy při značném rozšíření a využívání to ani tak rychlý kanál nebude. Ale tak lepší než drátem do oka. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele John Doe

Dhyk more a kdy se k němu připojíme v zapadlých uličkách bytů na Pražském Žižkově(=pupek světa) by mě zajímalo lépe. VHDSL od O2 je 20MBit za 800kč a kabelovka nikde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.