Naffziger: Koduri je vizionář, posunul ovladače, ale spotřebě RDNA nepomohl
Koduri pracoval jako 3D inženýr v ATi od konce 90. let, zůstal i po sloučení společnosti s AMD v roce 2007. Než společnost opustil, zastával pozici CTO (vedoucí šéfinženýr) grafické divize. Poslední generací, která vznikla a šla na trh za jeho působení, byly Radeony HD 4800. V dubnu 2009, v podstatě po vydání Radeonu HD 4890, se rozhodl společnost opustit a přejít k Applu, který tehdy sháněl grafické a procesorové architekty pro vývoj vlastních mobilních čipů. O čtyři roky později, v dubnu 2013, AMD oznámila, že se jí podařilo získat někdejšího šéfinženýra zpět na místo Corporate Vice President of Visual Computing. Tato pozice jako historicky první ve společnosti zastřešovala vývoj hardwaru a zároveň vývoj softwaru (plus vztahy s vývojáři).
Raja Koduri
Jak později Koduri nastínil, nebyla pozice definovaná jako úloha zastřešující kompletní provoz grafické divize od hardwaru po software a od vývoje po personální záležitosti nejšťastněji koncipovaná, protože se podle jeho slov nedala zvládat. Toto sdělení, které AMD předal v roce 2017, kdy odešel k Intelu, bylo poměrně zásadní a přínosné, neboť se vedení společnosti více zaměřilo na vedení grafické divize, její vedení rozdělilo na vývoj a personální část a přesunulo do ní několik klíčových osob, které do té doby v procesorové divizi stály za vývojem Zenu a přípravou jeho prvních generací. Jednou z těchto osob byl Sam Naffziger (úvodní snímek), kterého nyní o rozhovor požádal VentureBeat.
Celý rozhovor najdete v odkazu níže, z nemalé části obsahuje již vyřčené informace nebo jejich mírně rozšířenou (či z jiného pohledu hodnocenou) verzi. Jedna otázka však mířila jinam a Naffzigerova slova díky ní vysvětlují, jaký vlastně byl přínos Raji Koduriho v grafické divizi:
Raja je vizionář. Dokáže skvěle vykreslit přesvědčivý obraz o herní budoucnosti a funkcích, které posunou hraní na lepší úroveň. V tom je skvělý. Co se týče praktické přípravy křemíku, má zkušenosti se softwarem. Rozhodně pomohl AMD zlepšit herní software a výbavu. S Rajou jsem úzce spolupracoval, ale do grafické divize jsem nastoupil až po jeho odchodu. Měl tehdy dovolenou, a pak odešel do Intelu. Takže co se týče energetické efektivity, nešlo úplně o Rajův přínos. Ale v některých ohledech posunul software a tak. --- Sam Naffziger, AMD |
Můžeme připomenout, že za éry Koduriho skutečně došlo k významnému posunu s ovladači. V roce 2015 byl vydán první Radeon Software přinášející mnohem rychlejší ovládací panel, přišly nástroje pro snížení spotřeby, vylepšení FreeSync a postupně i řada dalších optimalizací. Naffziger však naznačil, že ve vývoji hardwaru a obzvlášť v energetických optimalizacích se Koduri příliš nerealizoval, takže posuny v tomto směru, které přinesla architektura RDNA, nejdou na jeho účet.