Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Náhrada Intelu vlastními procesory „do dvou let“ se Applu nezdařila

Nejlevnější Mac Studio s plným M1 Ultra stojí snad 146kKč (cca 5kUS$), takže s touto úrovní cen
patrně Apple problém nemá (čistě teoreticky M1 Extreme tj. 2x M1 Ultra za 10kUS$). Problém může být v tom, co by za těch 10kUS$ ve srovnání s konkurencí Apple poskytoval. Z toho jak řada recenzentů vracela ve lhůtě své plné M1 Ultra Mac Studia(20c/64c) ve prospěch základních M1 Max Studií (10c/24c) by se mohlo zdát, že to patrně nebylo dost.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ano, Apple má 3 problémy:
1. M1/M2 je tak rychlý, že málokdo potřebuje nejvyšší a nejdražší řadu.
2. Výkon zas tak dobře neškáluje, takže čím vyšší řada (více jader), tím více (exponenciálně) roste cena ale výkon jen sub-linerárně.
3. Ačkoli cena 10k US$ by pro Apple nebyla v běžné době problém, v době recese to znamená příliš malé prodeje na to, aby se tím Apple zabýval.

Pro extrémní výkony má smysl použít Windows/Unix server s desetinásobným i větším výkonem CPU a/nebo GPU. Tomu osobní počítač nebude nikdy konkurovat.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Spíš to vypadá, že v Applu nedokázali vyřešit kombinaci čipletové konstrukce se zvýšením počtu jader. O totéž si v současné době rozbíjí hubu Intel - chtít moc novinek najednou se nemusí vyplácet. V AMD to řešili postupně a vyšlo to, aspoň u procesorů. Ostatně to dokázali i u grafických čipů, ale složitost a tím i cena propojení dvou grafických čipletů je tak vysoká, že to použili jen ve výpočetních akcelerátorech.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Mě by zajímalo co na tom hovnu obaleném v cukru za 5K$ lidi tvoří? posouvají talčítko na webu půl dne nebo dělají něco krásneho ve Photoshopu?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Když jim tu práci někdo zaplatí...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dnes nie je dôležité, čo na tom robíš, ale aké máš skóre v benchmarkoch.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Benchmarky jsou zbytečné.
Důležitý je pocit.
-- Intel

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Cece, kdyz se tu vzpomina Intel a benchmarky.. nejak se mu po prichodu AL vytratili "real world" benchmarky a presedlal zpatky na Cinebench :))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V podstate kazdy kus software, ktory sa aspon trocha obtrel o video, animaciu alebo grafiku ma na masoxe vyznamnu pouzivatelsku zakladnu. Niektore tie softy dokonca priamo z macu pochadzaju.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Třeba v muzice, softwarové nástroje.
Bohužel jsou ty plug-iny často dost mizerně napsané.
Zbývá jen hrubá síla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, hraješ vysoko. Jedna věc jsou půtky Intel x AMD nebo AMD x NVidia, ale poštvat na sebe fanoušky Apple, to je odvaha.
Článek ale nenabízí odpověď, kde udělal Apple chybu. Přeci není možné, že by se s tím vývojem ARM aspoň Apple neokotil. A tak jsme na to všichni čekali, až bude x86 na lopatkách. :-D

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nejspíš chyba bude zase v zazmrdované firmě, kde halda dobrých procesorových vývojářů Apple opustila https://www.google.com/search?q=apple+cpu+engineer+depart

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Odkaz mluví jen o jednom.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Předpokládám že tam bylo mnoho vývojářů, kteří křičeli že 2 čipy nedají 2x větší výkon, ale jejich šéfem byl nějaký právník/ekonom, který neměl koule aby to vyššímu mngmntu řekl na rovinu a tak připravil ve spolupráci s PR pěknou prezentaci a zpoždění bylo na světě :-D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

V který architektuře dávaj 2 čipy dvojnásobný výkon? Vždy se počítá s tím, že to bude míň.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To vím já, ty to taky víš, ale ekonom? Ten vidí 2x čip = 2x větší náklady takže to musí dělat dvojnásobek.
Věř mi já takového šéfa mám (už třetí člověk za 5 let) tak vím jak fungují. Lidi si z toho dělají srandu, pro takové lidi je excelová tabulka písmo svaté :-D

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Třeba v té, kdy ty chipy nespojuješ :-)
Nicméně ano, vždycky se počítá, že výkon nebude dvojnásobný (při dvou chipech), ale téměř dvojnásobný. Tedy, že pokles bude v řádu jednotek procent. Pokud je dvouciferný (a netvrdím, že tomu tak je v tomto konkrétním případě), tak je to horší. Tedy pokud bys měl 48 jader a z toho 5 jader bys měl na ozdobu, tak je to blbý ...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Když čipy nespojuješ, tak ztratíš ještě víc výkonu. Tak to bylo, když spolu komunikovaly přes vnější sběrnici.

S tím ztraceným výkonem to není tak, že by sis místo 48jádrového koupil 43jádrový. Ten totiž taky bude mít ztrátu kvůli neefektivitě.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Když chipy nespojuješ a každý použiješ pro něco jiného, tak máš dvojnásobný výkon ;-)
Ohledně počtu jader to netvrdím. Jenom čím víc jader, tím větší absolutní "režie", tím víc je to i vidět, tím hůř se to marketingově obhajuje. A je rozdíl, jestli na 48 jádrech přijdeš o skoro 5 jader nebo o něco přes 2 jádra ... Tedy i čím větší výkon jádra, tím větší absolutní výkon, o který s každým dalším jádrem přijdeš.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když chci mít dvojnásobný* výkon ve zvolené úloze, tak je musím spojit. Bavíme-li se o osobním počítači a ne serveru, kde výkon je počítán nad vícero uživateli. A sice je absolutní rozdíl ve výkonu větší s větším počtem jader, ale reaktivní zas o tolik ne. Ztráta výkonu 5 jader je moc - tak si koupím 24-28jádrový, kde bude ztráta jen 2 jádra?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hehe. Stejně jako u Intel grafiky, tak i u Mx procesorů to vidím na určitou škodolibou radost :-). Faktem je, že Applu se daří v Mx lépe, než Intelu v grafikách, ale ani o jednom se nedá říct, že by byl vzhledem k očekávání (odborné veřejnosti) vyložený propadák (opět více u Apple než u Intelu). Zpoždění ve vývoji HW je "normální". U Apple to je určitě jen otázka času. U Intelu těch otázek bude asi víc, ale ani tam to osobně nevnímám jako neúspěch. Penetrovat zavedený trh je prostě velmi obtížné a drahé ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

je to jednoduché - ARM s akcelerátory má určitě svoje místo, ale mohutný univerzální CPU x86-64 kope vlastní ligu. Bylo by lepší kdyby to v Applu přiznali a aspoň v tichosti udělali upgrade na současného Raptora i5. Ta efektivita by byla proti starému Skylake jinde plus podstatně méně chyb.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mohli by maximálne prejsť na poslednú generáciu bez BigLitte architektúry, inak by museli prepisovať veľkú časť jadra a to sa neoplatí

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Proč, vždyť i Apple Silicon Mx SoC používají BIG.little, jediný rozdíl je ve vzájemných počtech P a E?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

áno je to síce BIG.litte, ale v rámci ARM architektúry. Nie som si istý či je to tak jednoduché premigrovať to aj na fungovanie pre x86. Možno je to jednoduchšie ako si to predstavujem, ale z vlastnej praxe programátora viem, že ak niečo vyzerá na prvý pohľad jednoducho, bude v tom nejaký háčik

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Predpokladame, ze vsetci su take telata ako Microsoft a maju do kamena (eee, schedulera) vtesane 4-jadro na ringbuse?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nie, ale rozdiel medzi prácou s rovnocennými jadrami a klastrami je dosť podstatný. A či je vyhodnocovanie výhodnosti jadier rovnaké pre ARM aj x86 si nie som istý. Možno to je jednoduché a moje obavy sú zbytočné. Len som upozornil na fakt, že takýto technologický problém by tam vzniknúť mohol

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Protože by úplně dávalo smysl, aby firma, co roky klade důraz na spotřebu, osadila produkt procesorem, který se sice tváří, že bude drtit konkurenci při dvouciferném TDP, ale pak klidně žere přes 250W. :-D ... Kdyby Apple nebyl tak tvrdohlavý, tak do dalšího Mac Pro narve Ryzen 9 7950X @65W a své vlastní řešení bude ještě nějakou dobu ladit.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Možná leda tak vybavené nějakým PCIe switchem (expandovat dostupných 20+ PCIe 5.0 linek na například 64+ linek), samotná 7950X má na pracovní stanici značně omezené IO.
https://docs.broadcom.com/doc/PEX89000-Managed-PCI-Express-5.0-Switches

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ono je taky dobre mozne ze cekali na 3nm proces tsmc, ktery ma taky spozdeni

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To je přeci blbost a JirkaK ti hned vysvětlí proč.... pokud mu tedy právě nevybouchla hlava :D

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Zatim se neobjevil..
..asi dovolena
;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Možná teď někomu v Apple šrotuje hlava při prohlížení si nových Ryzenů 7000 a nových lepených RDNA3 Radeonů. Jenže AMD prostě nemá potřebné výrobní kapacity.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na těch pár stovek tisíc MacPro ročně asi ano.

Průzkum mezi společnostmi naznačuje, že se v nich nakupuje cca 1 MacPro na 50 iPadů. I kdyby do firem šla polovina produkce iPadu (25 mil_pct/Y) znamenalo velmi velmi hrubým odhadem cca 500 000 MacPro ročně.
https://www.businessofapps.com/data/apple-statistics/
https://enlyft.com/tech/products/apple-mac-pro

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No nevim, Applu se podarilo prejit na ARM (i kdyz ne kompletne) a to uz je poradny husarsky kousek. Vyzdvihovat v tomoto případě, že se něco nepovedlo chce fakt velkou odvahu.

Osobně jsem W11 už nedal a prostě přešel na M1 PRO a jsem maximalne spokojeny. Firemni Air s M2 a 16GB RAM stačí na běžnou práci s přehledem. Tomu bych vytknul jedině absenci podpory více displayů. 14" M1 Pro bez chyby....

Za mě:
- na práci M1 (Pro) / M2
- na hry Ryzen
- na workstation M1 Max / Ryzen v závislosti na use case

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Chtěl bych se zeptat, jsou v SDK Applu dostupné API pro výpočty na grafice a AI akcelerátoru? Pokud ano, jak si vedou oproti CUDA a případně CPU typu R9 7xxx. Řeším totiž co dál. S notebooky s novým ryzenem a RTX 4080/90 to nevypadá moc dobře. Desktop mít nemohu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

SDK Applu je dvojka za CUDA. To, že známé knihovny maj často jen CUDA nebo CUDA + Metal (Apple), o něčem vypovídá. Koneckonců co má AMD za API pro běžné grafiky, navíc předpokládám že chceš na Windows? Jen připomenu, že jejich OpenCL bylo ve stavu, že sami řekli, ať jej vývojáři přestanou používat. Tvůrce OpenCL - Apple - jej už na svých platformách zrušil. Zůstává jen v dočasném wrapperu na Metal, který je ale přístupný jen v režimu emulace x86 - nativní ARM aplikace už k němu přístup nemají. A o podpoře OpenCL ze strany NVidie každý ví své. Intel má svoje oneAPI a nespolupráci ze strany NVidia vyřešil wrapperem (oneAPI na NVidii interně volá CUDA, ale vývojář je od toho odfiltrován). Výkonem Apple odpovídá NVidii *na stejné spotřebě*. NVidia nabízí ale až 4slotové "žhavé" dedikované grafiky s prokopnutou spotřebou, tj. absolutní výkon hledej tam. Navíc cenově Apple není žádná charita (kromě lowendu), takže proti NVidii bys neušetřil.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Můj hlavní system je Linux - Ubuntu, Windows jen na pár her a nebudu to měnit. Co se týče AMD to je dobrá otázka. nějak se mi nepovedlo najít něco rozumného, na druhou stranu mají grafiky i v superpočítačích, tak si něco je, ale je otázka, zda to lze zprovoznit i na běžných kartách.

"Výkonem Apple odpovídá NVidii *na stejné spotřebě*" ... to znamená, cca 100W, takže bývalý Max-Q.
O šetření nejde, jde o budoucí mizernou dostupnost a provedení NTB s Ryzenem a RTX4080/90.
Díky za info.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problém AMD je, že skutečné výpočetní grafiky jsou jiná jádra než herní. Narozdíl od konkurence nemají obojetné a v notebooku nebudeš mít kvůli tomu 2 GPU. Pár herních grafik je podporováno a vícero neoficiálně komunitou, ale je komplikované instalovat ovladače, a jsou tak různé problémy. Např před pár měsíci rozbili 3D akceleraci, tak to změnili na "won't fix", protože na výpočetní grafice přece nepotřebuješ hrát (a pracovat, např grafický software) :-D

Ok, jestli ti stačí výkon grafik do těch 100 W, tak Apple poslouží taky dobře. A pro některé úlohy může být výhoda obrovské množství paměti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„Vyzdvihovat v tomoto případě, že se něco nepovedlo chce fakt velkou odvahu.“

Argumentum ad hominem. Apple představil nějaký cíl. Není nic nekorektního zhodnotit, zda ho dosáhl, nebo ne. Hodnocení navíc přišlo půl roku po době, kterou si nastavil sám. Pro nějakou nábožnou úctu ke značce, v jejímž důsledku bychom měli přehlížet realitu, není prostor.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.