Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nedostupnost $1 čipů pro LCD působí stamiliardové ztráty celosvětové ekonomice

nestala 60 miliard, ked si chcem kupit auto a nemozem si ho kupit dnes, tak si ho kupim zajtra. Tych 60 miliard im pride tak ci tak.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

A co s milionmi zamestnancov v auto priemysle? Ked nedostanu vyplatu dnes tak zacnu zase platit ucty o pol roka?

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Co fixní náklady? Zaměstnanci? Po skončení krize se jim zázrakem zdvojnásobí výrobní kapacity, že budou schopni vyrábět a prodávat o tolik více, aby se jim to vrátilo?

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Ja by som ich zase tak neľutoval. Dobre vedia, že prepustením zamestnancov by mali problém zase rozbiehať automobilku. A tiež majú brutálne zisky. Nechcite vedieť, koľko stojí výrobná cena auta. Taký VW platil nenormálne pokuty za podvody s emisiami a čo, položilo ho to?
Tak isto väčší a zabehnutí podnikatelia. Teraz plačú, že nemajú peniaze? Hlavne, že majú nové domy, autá, pravidelne dovolenka v exotike a zamestnanci minimálnu mzdu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Nechcite vedieť, koľko stojí výrobná cena auta.

Podle toho co jsem slysel, temer presne to, za co se prodava; zisky ze samotneho prodeje jsou minimalni. Brutalni zisk maji ne z prodeje aut, ale ze servisu a z prodeje nahradnich soucastek.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zisk z náhradních dílů je cca polovina. Zisk ze servisu jde servisu a náhradní díly jdou z části sehnat z druhovýroby. Např. kupovat si xenonovou výbojku ve značkovém servisu s 300% marží může jen.....malé procento neználků.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Hahaha, jak si někdo muze myslet ze je marze na nove vyrobeném aute 0 to je totální kravina, jasně automobilky dělají charitu... Marze na 1 nove prodanem aute bude hodně vysoka...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A co takhle si otevřít nějaké finanční výsledky nějaké automobilky. Třeba Ford. Hrubá marže vloni 11,3 %, předloni 13,6 %. Ale to je hrubá marže, tedy nejsou v tom započítány třeba investice nebo zdanění. Čistý zisk za loňský rok nebyl žádný (ztráta cca 1,3 miliardy dolarů), předloni skončili na nule.
Ale vy si stejně budete myslet, jak to sype. Ale to se vám jen sypou piliny z hlavy.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

tobe se sypou piliny z hlavy, budes se tady ohanet Fordem ktere je pekne vime kde aspon v evrope, co třeba tesla ta taky dotuje vyrobu aut vid... proste mě vytači kecy ze automobilky delaji charitu, je to picovina marze na autech jsou vysoke

http://www.hybrid.cz/tesla-financni-vysledky-vytrela-analytikum-zrak-nav...

https://byznys.ihned.cz/c1-66052040-automobilka-renault-zaznamenala-reko...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aha, tak Teslu uvádíte jako příklad té automobilky, co má velkou marži na každém autě. Tak to jste pobavil. Tesla se vloni poprvé od svého založení (tedy po 17 letech) dostala do plusu, kdy ten zisk tvořil 2,6 % příjmů. Ještě 7 dalších let s takovýmhle ziskem a podaří se jí odmazat tu ztrátu, co nahrabala v letech minulých. A raději taktně pomlčíme, že ten zisk není tvořen prodejem aut, ale prodejem "emisních povolenek".
Ten odkaz na Renault, to má být zkouška? Opravdu řešíme finanční výsledky za rok 2017? V roce 2019 skončil na nule a v roce 2020 se propadl do celkem velké ztráty.
Ale klidně si dál nalhávejte, jak je výroba automobilů lukrativní byznys, když vám to udělá radost. Jen s tím svým lhaním neotravujte okolí, když ta vaše lež je tak snadno dokazatelná.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kde je Ford v Europe? V UK a par dalsich europskych krajinach bez "vlastnych" automobiliek je Ford #1 alebo #2 v predajnosti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejde len o zamestnancov, ale o cele pozadie. To, ze si je mozne ist dnes kupit cestvo faceliftovany model Octavie 2021 znamena, ze sa koliecka dali do pohybu tak 5+ rokov dozadu (5 rokov je skor optimisticky dolny odhad). Rozne fazy procesu boli naplanovane na rozny cas pred spustenim predaja, niektore uz prebehli, su v nich umorene prostriedky a ak sa model zrusi / odlozi, je treba riesit, co napr. so zakupenou a plne vybavenou vyrobnou linkou, nakupenymi strojmi a zaskolenymi zamestnancami.

Zaskolovanie ludi a testy vyrobnej linky neprebiehaju 2 tyzdne pred zaciatkom vyroby. Kym sa preda prvy kus, uz z vyrobnej linky schadzaju seriove vozy nejaky ten cas (niekde radovo aj mesiace, ak sa jedna o globalne predavane modely, kde je celosvetova dostupnost v rozmedzi par tyzdnov sa auta lokalne naskladnuju). Predtym z nej zisli tzv. non-salables. Overovacia seria, ktora je sice plne zhodna so seriovymi vozmi, ale nie je homologovana.

Co sa tyka vyrobnych nakladov na vyrobu auta, tak ta je sice len zlomkom (nie zas tak malym) predajnej ceny, lenze prakticky cela marza sa spotrebuje na beh systemu. Mnoho dealerstiev (aj v nasich koncinach) ma business model postaveny na tom, ze predaju v priemere jedno auto mesacne a funguju ako autorizovany zarucny servis. Tym padom z toho jedneho auta idu vyssie desiatky % ako provizia dealera, zvysok sa pouzije na pokrytie nakladov na dopravu a "sluzby zdarma". Ak sa nieco zvysi, pouziva sa to ako buffer na hradenie zarucnych servisnych ukonov dealerstvu zo strany automobilky. V priemere zo zakladnych modelov bud nic nezvysi, alebo sa este predavaju pod predpokladane naklady za dobu planovanej zivostnosti auta.

Potial OK, ale treba si uvedomit, ze ten 5+ rocny proces treba z niecoho zaplatit. Hrubym odhadom stoji vyvoj jedneho modelu auta niekde na urovni mensich jednotiek miliard EUR/dolarov, aj ak sa pouzije zdielana elektricka platforma (vtedy su to naklady na jednu generaciu platformy, co casto znamena jeden modelovy rok). To sa bavime cisto iba o nakladoch na vyvoj, za ktory tak maximalne dostaneme testovacie exemplare, ale ziadnu vyrobnu linku. Tu cca miliardu eur (1 000 000 000 Eur) treba z niecoho zaplatit. Plati sa to z ceny originalnych nahradnych dielov. Cena roznych zaujimavych dielov, ktoru plati automobilka svojim dodavatelom je radovo na urovni desiatok centov az jednotiek, maximalne desiatok EUR / kus. Drahe su velke mechanicke celky, pretoze... je drahe ich vyrobit. Elektronika stoji smiesne peniaze.

Preco teda, ak vyrobca vie zaobstarat napriklad riadiacu jednotku motora za 15 eur ju preda ako OEM nahradny diel za 1500? Pretoze jej vyvoj stal napr. 15 milionov eur. Maju spocitane, ze za planovanu zivotnost auta (t.j. po dobu, kym sa bude vyrabat + kym v priemere tie auta najazdia planovany pocet km a OEM bude ten diel drzat) bude treba dodat X nahradnych ECU. Rozdiel medzi obstaravacimi a distribucnymi nakladmi ide scasti na sanovanie vyvojovych nakladov a scasti sa podiela na marzi automobilky. To je napr. dovod, preco Octavia 1 Tour na sklonku svojej existencie bola taka lacna. Scasti preto, ze to bol zastaralejsi model a plnu palku by za nu nikto nezaplatil, ale scasti preto, ze aj ked sa predavala lacnejsie, jej vyvoj a naklady spojene s rozbehnutim vyroby uz boli davno zaplatene a je mozne, ze na O1 Tour mala automobilka vacsiu marzu aj pri nizsej cene, nez na novom modeli.

Presne z tohto dovodu existuje v EU tzv. blokova vynimka, ktora zarucuje OEM exkluzivitu pri dostupnosti nahradnych dielov nejaku dobu po uvedeni noveho celku na trh. Priamo sa zakazuje 3rd party vyrobcom nahradnych dielov uviest diel na trh ako genericku nahradu. Dava to automobilke obmedzeny casovy ramec, kedy ma garantovany prisun penazi z predaja ND. To je relevantne hlavne pre mechanicke komponenty bez procesorov, tam je casto nahrada tretou stranou bud nerentabilna, alebo priamo nemozna. Generici teda dodavaju len diely, kde vedia obist nutnost robit vlastny vyvoj pomocou reverzneho inzinierstva OEM dielu, alebo nakupom planov, pripadne su dodavatelmi generik samotni povodni dodavatelia dielu do prvovyroby po tom, co vyprsi blokova vynimka a pripadne nejake tie dohody s automobilkami.

V kontexte nakladov na vyvoj v radoch miliard je aj jedna - dve miliardove pokuty... zanedbatelna. Dalsia vec je, ze niektore automobilky su spoluvlastnene statom. VW, PSA, snad aj Renault. Tam je smiesne predpokladat, ze **cokolvek** taky moloch polozi. Nepolozi, vladna podpora je v tomto svetle mensie zlo, nez krach giganta zamestnavajuceho desiatky tisic ludi (statisice nepriamo).

Co sa stalo s tymi LCD cipmi je v kontexte automotive este okorenene jednym detailom. Automotive vo svojej skostnatelosti dokumentuje kazdu somarinu. Este nez Renesasu zhorela vyrobna linka zacal byt z hore uvedenych dovodov nedostatok strednej triedy automotive cipov. Renesas to vyriesil v podstate tym, ze niekde nakupil predrazene vyrobne kapacity a aby to cele bolo aspon trocha rentabilne, tak dal do vyroby nie celu rodinu procesorov, ktore kde-komu dodaval, ale iba velmi obmedzenu rodinu procesorov, ktore boli "najmensim cipom pokryvajucim vsetko". Bol to teda dost plnotucny cip, ktory obsahoval vsetky periferie, ktore sucasni zakaznici vyuzivali a bol spatne kompatibilny. Lenze to pre vsetkych dodavatelov znamenalo prekreslit schemy, zmenit objednavky, otestovat SW a HW s novym cipom a vsetko nanovo pracne certifikovat (A to vsetko len v tom pripade, ze bol cip pinovo kompatibilny a nemuseli prekreslovat plosak na vacsie puzdro). Vsetko v pre automotive hrdelnom termine cca 2-3 mesiace. To su dalsie naklady navyse, ktore asi v konecnom dosledku budu znasat OEM, pretoze OEM v prvom rade obmedzili odber dielov a potom ho chceli pomaly az nasobne vyssi. Za danej situacie su jednak vyssie ceny suciastok (u niektorych nie automotive exklusive dokonca az 10-nasobne) a jednak vznikaju dalsie naklady na prisposobenie navrhov. Z toho kludne moze odkvapnut dalsia miliarda len na nadpracach takym velmi hrubym odhadom. Na kazdy model / generaciu platformy.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Vecny prispevok, diky. ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Uplne vsechno se jim nevrati, ale nejaka cast bude koupena pozdeji, jak rika roob.

Tech 60 miliard mi prijde jako totalni hausnumero, jakym se obvykle strasi. Ztraty nejake budou, jen zdaleka ne takove.

Ad fixni naklady a vyrobni linky: Brani jim neco vyrobit (temer) kompletni auto krome toho LCD panelu a hodit ho na sklad ? ano chce to ponekud prekonfigurovat linky, ale nemam pocit ze je to nemozne.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Brání jim to stejné, co brání pekařovi osolit chleba až po upečení - přišlo by to velmi draho. Nemožné to jistě není, jen neprakticky drahé.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

To vite ze jde vyrobit auto bez svetel, jen pak musite pulku rozebrat, aby jste tam to svetlo namontovali. Stejny problem se servem do klimatizace.. Bohuzel auto neni optimalizovano na jednoduchost servisu, ale na maximalizaci servisnich hodin.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pekny nezmysel..

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Skraja mi napada neuskutocnitelny end-of-line test. Ten infotainment dost dobre nie je navrhovany na to, aby bol funkcny s odpojenym displejom. To nie je use-case, ktory ktokolvek zvazoval. A vzhladom k takej takmer ustrednej funkcii infotainmentu v elektronike auta je mozne, ze auto EOL testom proste neprejde a vacsej nez malej casti.

Dalej nikto nebude do auta montovat elektricky celok infotainmentu (ktory je povacsinou samostatny montazny celok) na to, aby potom z auta vyberal sedacky, pristrojovu dosku, rozobral skrinu infotainmentu a potom donho primontoval (nebodaj pripajkovaval) LCD. To je nonsens. Automobilka na to nie je vybavena a posielat tie diely hore-dole je nie len ekonomicky, ale hlavne ekologicky nezmysel. Tier1 sa dielu nedotkne v momente, ked ho OEM prebere a OEM nie je vybaveny, vyskoleny ani opravneny na to, aby s tymi vecami cokolvek robil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Už psali kolegové. Do auta se v podstatě zabuduje kompletní palubní deska, která se buď osadí jinde v té fabrice nebo přijde už osazená.

Ale i kdyby nebyl nijak velký problém tu elektroniku osadit dodatečně, tak to samozřejmě bude problém poříd.

Auta se vyrábí de facto pásově. Z karosárny vyjde svařená kostra, na ní se dá další plechařina, pak se tam dají elektro svazky a další mechanické součástky, začne osazovat interiér, motor, skla, palubka, takhle to proste projíždí halou a na konci to nastartují a převezou na parkoviště, kde se to pak naloží a odjede to do krámu.

V té lince se pak sestavují auta v různých konfiguracích, dělníkovi přijede na jeho flek rozpracované auto a on už má informaci co to má za výbavu a krásně mu pod ruku jde i správný díl. Ty díly se často vyrábí až ve chvíli kdy jsou potřeba, takže ve svařovně začne robot stavět auto a v tu chvíli třeba ve fabrice vedle ve městě vyjede lísteček že pro to auto potřebují specifickou barvu a provedení sedaček, oni to vyrobí a třeba za 3-4 hodiny dorazí do fabriky na auta a akorát se stihne vyložit a poslat pod ruky dělníkovi, kterému záhy přijede to konkrétní auto do kterého tu sedačku dá.

Tzn,. ve fabrice není žádný velký sklad dílů, jen nějaký menší buffer, vše tam dorazí těsně před montáží. To samé pak hotová auta, ta záhy odjíždějí do krámů které si je objednaly.

Představme si že nedostatek čipů znamená že se na nějaký díl bude čekat měsíc. Když to auto ještě neexistuje, nikde jic nepřekáží, díly na něj nejsou potřeba. Kdyby ho sestavili bez té elektroniky a bylo možné ji snadno přidat, tak by pořád řešili problém s prostorem. Na konci linky bude komplet auto, ale bez řídící jednotky asi nenastartuje, nebude možné provést test všech systémů atd. Takže už na to parkoviště ho budou muset odtáhnout nebo odtlačit. Tam bude stát měsíc, pak až budou díly, tak to auto musí najít, dotlačit zpět na halu a zabudovat chybějící části... Spousta dřiny když fabrika chrlí jedno auto za řekněme 3 minuty. Což také znamená třeba 500 aut denně. Za měsíc je to 15 tisíc aut, které se neztratí a musí někde stát, takový prostor ta fabrika nemá, běžně mají parkoviště max pro pár tisícovek kousků než si to převezme přepravce.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A ted mi vysvetlete, proc se pri takovem postupu lisi dodaci doba podle konfigurace - neco muzete mit za 3 mesice, ale na neco si pockate mesicu 6.

Vas popis je velice idealni - pocita s tim, ze kazde auto je individual. V praxi to tak neni - a skladaj se jenom stejna auta (i dele, nez jenom jednu smenu). A vite proc? Protoze ruzny pocet operaci a casova narocnost skladby urcuje tempo vyroby. Prakticky prikladem - tedy vyrabite bud 550 jednodussich aut, nebo 450 slozitejsich konfiguraci. Fabrika si prece nebude platit dead-time na cele lince, kdyz se ceka nez probubla specialni model.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No JIRKAK má pravdu, byl jsem přímo několikrát u linky pro octavii. Chlap, který nás provázel tak říkal, že výrobu palubní desky zadávají cca 6 hodin předem. A na vlastní oči jsem viděl, že každé auto bylo individuální. Na kapotě mají seznam výbavy co mají přidělat atd... Přímo nám ukazoval palety výbav. První auto v plné výbavě a hned další auto na lince totální základ. Říkal, že se občas stane, že se něco zapomene přidělat do auta a dělají to tak, že když se to zjistí na konci linky tak se auto znovu pošle na začátek linky a jenom na tom stanovišti, kde se montuje ta příslušná výbava se přidělá chybějící prvek.

To, že něco trvá 3 nebo 6 měsíců je dáno více proměnných. Třeba mají vypočítáno, že poptávka po pohonu 4x4 bude třeba 30% z celkové produkce a když najednou zákazníci objednávají této položky 50% tak ty dodavatelé nemají bud kapacitu nebo automobilka má dlouhodobě nasmlouvanou kapacitu výroby.

Omlouvám se za pravopis.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

„Tych 60 miliard im pride tak ci tak.“

Vás musí být fajn zaměstnávat.
„Heleďte, tenhle měsíc to nějak nevyšlo, ale však to je fuk, ty peníze tak jako tak dostanete v květnu nebo v srpnu, no nejpozději příští rok…“

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

ale ked taky vw ma mat v 2019 15miliard zisk, tak sa nepytali zamestnancov, ze viete co, dame vam po 1000 dolarov odmeny ale zhrabli to a odlozili do trezora. Tak nech to teraz vytiahnu a platia
edit: ked uz o tom, tak prvy polrok 2020 mali vraj 1,4mld stratu, takze kludne mozeme pokracovat este 10 polrokov a stratia iba to, co zarobili v roku 2019. Hm?

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

„ked taky vw ma mat v 2019 15miliard zisk, tak sa nepytali zamestnancov, ze viete co, dame vam po 1000 dolarov odmeny ale zhrabli to a odlozili do trezora.“

Tak jednak to je dost naivní představa a jednak to není pravda.
Zaměstnanci VW, stejně jako u nás Škody a řady dalších firem, dostávají prémie mj. i podle zisku firmy (např. ve Škodě to letos je 40 000 Kč).
Krom toho se od zisku samozřejmě odvíjí kolektivní vyjednávání a následně mzdy zaměstnanců (tj. jestli dostanou přidáno a kolik).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ty ztráty jsou vyčíslené jen pro tu jednu automobilku nebo jsou to celkové dopady. Jedna věc je těch "pár" lidí ve fabrice automobilky, ale na to je navázaná práce dalších lidí v jiných fabrikách, jiných firem kteří dodávají díly té automobilce, a i oni často nakupují výrobky/materiál dalších firem. Je to ve finále obří řetězec výrobců a dodavatelů, který se sejde v automobilce a hotovém autě.

Když začínal covid a začaly restrikce, viděl jsem rozhovor s nějakým generálním ředitelem plavební společnosti co má asi deset zaoceánských lodí, takové ty obří plovoucí hotely. Na těch lodích pracuje přes 10 tisíc lidí, ale ty lodě dávají práci bezmála 100 tisícům lidí na souši po celé zemi.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Takže na jednej strane sa nevyrábajú lacné chipy za 1USD, na druhej strane vyrábajú drahé chipy do notebookov, PC, smartphonov a LCD panely, ktoré nebudú môcť skompletizovať. To vyzerá ako nerovnováha na trhu, ktorá keď pominie, tak všetkého bude dosť. Očakávam, že keď prevýši ponuka nad dopytom, tak zrazu všetkého bude dosť a výrobcovia chipov budú nariekať, že ich treba zachrániť. Môže to nastať už o pol roka, keď bude dostatočné množstvo ľudí zaočkovaných.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Aj panelov do notebookov je nedostatok. Kvoli nemoznosti zohnat IPS panely bola odlozena dostupnost dalsej varky Pinebookov a nakoniec musela byt o 10% zvysena cena, pretoze B-class panely (s mrtvymi pixelmi a pod.) ktore sa kvoli nizkej cene brali neboli. Vsetci zobrali vsetko, co bolo na sklade a Pine nemalo inu moznost len si priplatit a zobrat "vyberove" panely.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

do roka a do dne Lomikare ... ;-)

jiz vyse nekdo zminoval, vyresi to i nizsi poptavka. ted se min. pul roku budou lidi cpat ven co to pujde, zadne sezeni pred monitorem, toho uz maji plne zuby.
ockovani ... do konce roku snad i pomala Evropa naockuje vetsinu dospele populace, o zbytku rozv. sveta ani nemluve
home office ... vsude plno clanku, jak je to ta future 4.0, naproti tomu takovy sefko GS jasne rika, ze to povazuje za docasny ulet a chce bankere zpatky v kanclu. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jeste jsem zapomel.. INFLACE! a tim nemyslim tu vycucanou z prstu od CB. :-)
ve svete zmizelo 1/4 miliardy prac. mist a lidi nebudou chtit platit premrsteny peniz za cokoliv. nejen IT.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

" ... do konce roku snad i pomala Evropa naockuje vetsinu dospele populace"

Evropa možná.
Možná dokonce i v průměru se zepočítáním ČR.
Ale ČR ... ?

Podle té srandovní "kalkulačky" vychází termín prvního očkování někde mezi XI.2021 - VIII.2022

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vesmír se nezhroutí, pokud si XY lidí nekoupí nový auto nebo nový procesor. Tak holt trochu ten konzum teď zpomalíme. Protože jedině vůl kupuje třeba Radeon 6900 XT za 50 tisíc Kč.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Já ho stihnul koupit ještě za 25 :) Ale prodávat ho nebudu ani za 50!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Prostým výpočtem jsi poloviční vůl :oP

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

"Ale prodávat ho nebudu ani za 50!"

No tak to já bych to za 30414093201713378043612608166064768844377641568960512000000000000 klidně prodal, kdyby mi to někdo nabídl.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

„Tak holt trochu ten konzum teď zpomalíme.“

Akorát pro některé lidi tahle věta znamená, že budou mít problém zaplatit jídlo, bydlení a podobně.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Jo, to je pravda. Pokud někoho živí přeprodávání PC komponent, nebo kadeřnické služby, nebo rodinné focení apod., tak ten má už řadu měsíců problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Měl jsem spíš na mysli lidi, které výroba těch „konzumních“ věcí živí.

Ten výrok „tak holt ten konzum teď trochu zpomalíme“ v případě firmy znamená „tak si teď holt nemůžeme dovolit tolik zaměstnanců a tak vysoké mzdy jako doposud“, což u těch zaměstnanců asi nevyvolá zrovna nadšení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To by mohla být výzva pro Intel, takové čipy by mohli zvládnout. :-)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Mohol. Ale určite za dvojnásobnú cenu. Akcionári by nedopustili, aby z toho nemali poriadnu maržu, na ktorú si za posledné roky zvykli.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

> za dvojnásobnú cenu

Jakoze 2 tolary misto 1$ ? dvounasobne ceny u intelu jsou mozne, kdyz samotnej produkt je za tricifernou castku.... tady tyhle by Intel prodaval, ale tak za 20 tolaru...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Proč tedy intel nabízí cenově velice zajímavé kousky? Třeba 11. generace. O co víc pohořela vlajková 11900K, o to víc se daří midrange 11600K a 11400F je ještě více value volba, proti které konkurence neobstojí hlavně tou cenou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty zase zvanis..
Se podivej aspon na nejaka cisla, nez si zacnes cucat neco o tom, ze se necemu dari.
Ani jeden z 11generace Intelu (a ani z 10te) se za ten tyden nedostal ani do TOP 10 CPU (top clicks) na midfactory. Nejlip je na tom 10850 na 11 miste, nasledovany 11700k na 12tem. To je pro nove uvedena CPU nezvykle a signalizuje to prozatim minimalni zajem. Ty tvoje udajne "povedene" i5ky nejsou ani v top 20.
https://www.mindfactory.de/Hardware/Prozessoren+(CPU).html/listing_sort/3

Ty jeden "fabulovaci experte" :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Co se dostane do TOP10 prodejů nějaké prodejce, je jedna věc. Co si chce koupit konkrétní uživatel, zcela jiná. Někdo preferuje 3800X+GT710, někdo preferuje 11600K. Ani jedna volba není v dnešní době vysloveně blbá.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To nema s tematem nic spolecneho. Zkus treba odpovidat na to, o cem se bavi ve vlakne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ok, napsal jsem to blbě: co se dostane do TOP10 (obecně jakéhokoli), nemá nic společného se zájmem konkrétního uživatele. Spokojen?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Hmm a to sdelujes nejakou novinku?
JirkaK tvrdil, ze je i5 11te generace uspesna, coz je lez. Zatim neni, kdyby byla, objevila by se v zebriccich. Az bude nekde mezi top 5 lepe top 3, da se bavit o uspechu.
Nema to nic spolecneho s konkretnimi uzivazeli.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ako sa pisalo v clanku, vela tych veci bezi na 28nm a vacsich procesoch. Neviem, ci Intel este nieco take ma. Asi ano, ale vsetka volna kapacita bude alokovana na "vylepsene" chipsety, ktore "anti-shrinkli" zo 14 na 28nm.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

B365 backportovali z 14nm na 22nm, 28nm proces Intel neměl, to mělo TSMC. Intel měl předtím 32nm.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nemozu na tych 32nm robit flashky, alebo nejaku inu bizuteriu (wifi napriklad)? Tam sa tusim najnovsie procesy nepouzivaju, lebo jednak pre pamate nemaju taky pozitivny efekt a druhak ich nie je treba. Ale tak diviziu NAND Intel predal, tipujem ze ak na nu boli viazane nejake zvysne vyrobne kapacity, tak aj s nimi.

A backportom by som to asi nenazyval. Backport je obvykle vylepsenie starsej generacie produktu ficurami z novsej generacie. Ze by sa prechod z 14 na 28 dal v akomkolvek zmysle nazvat vylepsenim, to sa mi nezda.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Cekalo se na tebe az poradis :D

Stare procesy jsou uplne stejne vytizene jako ty nove, neni volna kapacita u niceho. Spis je snaha zmensovat nez zvetsovat, protoze se na jeden wafer pak vejde vic cipu, a produkce waferu je taky uzke hrdlo.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kvak kvak.

Nikomu neradim. To je legitimna otazka. FLASH a RAM nemaju z mensieho procesu take benefity ako logika, RAM sa zahustuje horsie a nebeha bezne ani na takych frekvenciach. Co viem, tak sa FLASH a RAM bezne robia na starsich procesoch. RAM tusim 28nm.

Toto je len mentalna masturbacia nad tym, ci vobec Intel ma co automotive/embedded ponuknut. Vacsina tych veci sa robi na starych az prahistorickych procesoch. Ak Intel uz nic take v baraku nema, tak za nim nepojdu ani teoreticky. Ono by asi vacsiu strukturu hustejsim procesom vyrobit slo, ale je to plytvanie.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

1. RAM i FLASH samozrejme benefity z mensich procesu ma.
2. Jak jsem psal uzkym hrdlem je i vyroba waferu, tj. i z tohoto pohledu je vhodne co nejvic vyuzivat mensi procesy.
3. Je velka poptava i po starych procesech, volne kapacity nejsou ani u nich.
4. Neni problem jen vyroba cipu, ale i vseho okolo.
5. Nedostatek vstupnich surovin. U TSMC mezi nedostatkove suroviny patri i voda.
6. V nedavne dobe byly/jsou vypadky nekterych tovaren, treba tech v Texasu a obnova provozu je na mesice.

Jak rikam, vsichi cekaji na tvou radu.
Kdo muze, ten se zasobi, nebo omezuje spotrebu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

RAM se dneska dělají na 12nm nebo 14nm - u RAM je ale se zmenšováním jiný problém - DRAM paměťová buňka je 1x tranzistor a 1x kondenzátor. A ty kondenzátory potvory se zmenšují strašně blbě. U flash je jiný problém - u malých procesů je malá tloušťka izolace, takže flash buňky pak mají krátkou dobu udržení náboje bez napájení (pokud se nemýlím, 840 EVO mělo 14nm buňky a byly s tím problémy, tak u další generace šli na horší proces a kapacitu zvedají masivním vrstvením). Jinak RAM a flash linky jsou specifické, jsou na tyto struktury mohutně modifikované a běžné obecné obvody se na těch linkách nedají vyrábět bez toho, že by se půl fabriky radikálně překopalo (a kapacity RAM a flash fabrik jsou v porovnání s obecnými fabrikami o dost vyšší)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Díval jsem se na vodní chlazení od Alphacoolu pro Vegu Frontier Edition. 180 USD není zrovna málo, ale asi to bude jediný rozumný upgrade.. Hrozny, takova volba. A to jsem si myslel, že je to zbytečný? nebo ne? Ten original fukar to nějak nestíhá chladit..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Cosi takového se vyrábělo i v Rožnově na 0,8μm. Ale teď nevím, musel bych zavolat známé co dělá mistrovou "na emitorech" :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nebo se do těch aut prostě budou montovat CRTéčka.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

ve vrcholu automobilove AI jmenem Knight Rider to CRT opravdu nevadilo :-)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Aj (Aston Martin) Lagonda bol vybaveni troma CRTckami ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Wow, fakt ze! :))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

NÁVRHOVÉ STŘEDISKO ROŽNOV
Středisko pro návrh integrovaných obvodů ON Semiconductor bylo v Rožnově pod Radhoštěm založeno v roce 1994 pod názvem Motorola Czech Design Center. V současnosti, především díky své rentabilitě, vysoké odbornosti výzkumných a vývojových pracovníků a těsné vazbě na největší výrobní závod ON Semiconductor v Rožnově pod Radhoštěm, je nejvíce se rozvíjejícím návrhovým střediskem společnosti ON Semiconductor.

Ale nevím, jaké výrobní procesy tam jsou v současné době

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

imho se tam delaj maximalne diskretni soucastky, ne integrovane obvody

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Integráče taky, ale neptej mě se na jakém procesu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Před 5 lety cca měli nejlepší proces 0,8μm. To vím 100%. Ale co mají teď a jestli mají něco lepšího, to nevím ...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Bomba, jestli je takova poptavka po prehistorickych vyrobnich procesech, tak bude i GlobalFoundries napakovane tak, ze si bude moct dovolit vyvinout vlastni 7 a 5nm proces. :-)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Poptávka je po snad jakýchkoliv procesech. Otázka ovšem je za kolik že...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Poptávka zvyšuje cenu:).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pouze v případě pokud poptávka nepřekročí nabídku, pokud bude nabídka odpovídat poptávce, není důvod pro růst, pokud nabídka převýší poptávku, i rostoucí, ceny naopak klesnou.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nějak začínám mít pocit z ekonomů... jako z kazatelů....

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A kde máte napsáno, že zato může hlavně politika hlavně USA i celého západu a celkově systém.
Globální trh nefunguje, protože tyto státy nechávají vzniknout monopolům. Pak je jasné, že to jednou musí spadnout, o vyděračských cenách se ani nebavím.
Firmy jako Intel, Google atd. si koupí jakoukoliv firmu, která je možná může někdy ve vzdálené budoucnosti ohrožovat! Tím umírá jakákoli konkurence ještě než vznikne. Proč? Jak má tedy vzniknout další firma?
Zdá se mi, že v tomto je na tom Čína 100x lépe, než západní kapitalismus. A je to i vidět a bude vidět čím dál víc.
Tím Čínu neobhajuji, jen říkám, že by se mělo něco změnit a třeba se poučit i od Číny(pouze v tom dobrém demokratickém).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To je ptákovina. Čína je na tom naprosto stejně, taky na to má jen 1-2 velké firmy. Jde o to, že náklady na vznik takové fabriky jsou tak obrovské, že to může financovat jen velká firma, případně bohatý stát.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Největší legrace je, že teď to všichni s objednávkami naopak přeženou... a skutečná krize teprve přijde až se po současné covidové začnou sčítat škody.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.