Netflix hovořil o 4k HDR i nextgen formátech
Donedávna jely 4k streamy Netflixu na rychlosti 15,6 Mbit/s, nyní už ale firma nasadila 17 Mbit/s a příští rok přejde pravděpodobně na 18 Mbit/s. Letoš se to již nestihne, ale příští rok také přijde Netflix se 4k v HDR a prvním seriálem, u nějž produkce probíhá v této kvalitě, je Marco Polo.
Největším trápením Netflixu a jiných (Amazonu, …) jsou ale krvavé ceny, které si patentové pooly účtují za H.265, aktuálně používaný formát. Do toho se podle všeho zrodí již třetí patentový pool a H.265 tak chtějí všichni nahradit otevřeným licenčně nezatíženým formátem, což byl hlavní důvod vzniku Alliance for Open Media, jíž je Netflix členem. Pokud budeme vedle Googlu věřit i Netflixu (a ignorovat zástupce protistran), tak VP9 a výhledově i VP10 žádné licenční poplatky nehrozí. Na bázi těchto formátů by rád Netflix založil svoji budoucnost, pokud vše půjde hladce.
Zástupci Netflixu také dodávají, že aktuální formáty jsou primárně tvořeny proto, aby umožnily distribuci obsahu ve velmi vysokých rozlišeních. Netflix by ale potřeboval formát, který umí zohlednit i potřeby menších přístrojů, tedy menší rozlišení, ale o to větší důraz na dobrou kvalitu obrazu při velmi nízkém bitratu. Tohle jsme mohli pozorovat už na x264 oproti xvidu, kdy třeba pro FullHD je x264 daleko lepší volbou, zatímco pro malá standardní rozlišení často generuje kvalitnější výstup a rychleji právě starší xvid. S H.265 a UltraHD rozlišeními je to podobné. výzvou do budoucna z hlediska potřeby co nejnižšího bitratu jsem zejména asijské země, kde mnoho lidí jede přes 3G/4G s FUPem.
Připomeňme, že Netflix je členem UHD Alliance, která chce na opačné straně oproti mobilním zařízením s malým displejem a požadavkem na co nejnižší bitrate také jakýsi prémiový standard pro hi-end video na velkých 4k televizorech.
Co přinese budoucnost, se teprve uvidí. Ale faktem zůstává, že zatímco donedávna jsme kupříkladu 30Mbit/s konektivitu mohli považovat za hodně slušnou, tak optikou Netflixu ve 4k, kdy více než polovinu &bduo;zbaští“ TV a zbytek by tak-tak mohl stačit zbytku rodiny a jejich počítačům či tabletům a smartphonům, je jasné, že pokud by se distribuce 4k filmů měla vydat streamovacím směrem (což by Netflix rád), nikoli optickými médii (Ultra HD Blu-ray), bude se muset něco zásadního změnit. Opětovně zrychlit domácí internetová pojítka, z mobilního světa pokud možno zmizet ty odporné FUPy, nebo minimálně u nich výrazně (řádově) zvýšit limity. Hlavní ale je, aby nové video formáty, které budou připraveny jak pro nízké datové toky, tak pro kvalitní 4k video či 8k budoucnost, přišly dřív než se patentoví trollové z H.265 poolů příliš „rozežerou“.