NHK na 8K předváděčce přesvědčila, že 4K není konečná
Zatímco v našich končinách stále probíhá přechod k HD obsahu a můžeme nakupovat první 4k televizory, v Japonsku se již připravuje živná půda pro další krok, 8k rozlišení. Není třeba mít obavy z předčasného zastarání nově pořízené 4k televize, NHK zatím počítá s prvními experimenty s 8k vysílání na rok 2016, takže v České republice se o reálném použití budeme bavit možná během příští dekády. Ale o to vlastně nejde.
Na zprávách z této akce nás zaujalo něco jiného a to, jak 8k obraz hodnotili přítomní. Redaktor Josh Dickey z Mashable nešetřil superlativy, ale pěkně postupně. Zástupci NHK hovořili o tom, že 8k rozlišení je natolik vysoké, že lidské oko není schopné zachytit vyšší úroveň detailu a obraz tudíž působí naprosto přirozeně. Zmínky o rozlišení odpovídajícím schopnosti sítnice, respektive oka, se objevovaly už v souvislosti se 4k.
Jako vždy je třeba dodat, že záleží především na tom, z jaké vzdálenosti obraz sledujeme. Budeme-li předpokládat pozorovací úhel kolem 60 ° (vzdálenost oka od obrazovky zhruba odpovídá šířce obrazovky), pak mohou být pravdivá obě konstatování. Podle starších analýz (nezatížených aktuálním megapixelovým marketingem) dokáže oko průměrného dospělého člověka vnímat nárůst detailu (resp. přítomnost aliasingu) do rozlišení 4k×4k, přičemž pro osoby s lepším zrakem, vyšší citlivostí k aliasingu nebo malé děti platí hodnota 10k×10k pixelů. V souladu s tím lze skutečně říct, že pro průměrné oko nemá více než 4k smysl a pro „kvalitní“ oko to bude zhruba oněch 8k.
Aby NHK svá slova podložila, připravila třicetiminutový klip, který zobrazoval japonské ohňostroje, několik krátkých spotů zachycujících Art Troupe, dále módní přehlídku a sportovní utkání. Přítomný redaktor byl unešen čistotou obrazu i tím, jak v tomto rozlišení vynikala hloubka ostrosti. Především jej zaujala absencíe jakýchkoli obrazových artefaktů, se kterými měl dosud při podobných prezentacích tu čest. Žádné rušivě přeostřené hrany, chvění videa nebo nepřirozeně působící světlo. Záběry davu prý působily, jako by byl jeho součástí. I na menší obrazovce zůstala velká část realistického dojmu zachována a obraz působil skutečněji.
K možnosti kombinace se 3D se Dickey vyjádřil spíše negativně, neměla by prý smysl a označil ji jako „overkill“. Připomeňme, že na televizoru kombinujícím 8k zobrazení a stereoskopické 3D pracuje Sharp a ani očití svědci jeho 85” modelu právě o ukázkách ve 3D nehovořili příliš pochvalně (k 8k ve 2D ale nebylo námitek).
Jak naznačují slova Joshe Dickieho, ona úžasná kvalita zobrazení, jakou měl možnost posoudit, bude velmi závislá na kvalitě záznamového zařízení a především na masteringu. Přeostření, přehnaný kontrast nebo naopak nevhodné převzorkování může ze zážitku hodně ubrat. Ostatně situaci, kdy po přechodu na HD formát drasticky poklesla obrazová kvalita DVD, jsme asi zažili všichni, a tak dobře víme, co může odfláklé zpracování (ať již cíleně, v důsledku úsporných opatření nebo nekompetence) způsobit.
Závěrem připomeňme několik milníků, které pozvolný příchod 8k provázejí: Téměř přesně před dvěma lety předvedl Panasonic 8k plasmovou televizi - bez ohledu na výsledný ohlas je již jasné, že se plasma o tomto rozlišení do obýváků nedostane. O pár měsíců později se BBC pochlubila 8k přenosem a NHK 8k kamerou. Ještě v roce 2012 byl 8k formát schválený jako standard. Loni se NHK s Mitsubishi pochlubily 8k videoenkodérem, který zvládá h.265 při 60 FPS a krátce poté - opět NHK - promítla v Cannes 8k videoklip doprovázený 22.2 zvukem. Na přelomu roku se na 8k éru začala připravovat i IT branže: Za první krok můžeme považovat odklepnutí standardu DisplayPort 1.3, který krom přenosu 8k (60FPS+) obrazu zvládá i 4k ve 3D.