Nicmene, kdyz se vratim k tematu, tak dulezitejsi jsou jeste naklady a v jistem okamziku si vetsina lidi rekne kolik me stoji 1 GB a neresi kolik nm tam je.
Smysl posunu k nizsim nm dava jen v sirsi kombinaci s rychlosti a spotrebou.
+1
+4
-1
Je komentář přínosný?
Realne jsou ty nm ale jen
AndreasCZ https://diit.cz/profil/ondrej-ficner
31. 5. 2023 - 10:59https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseRealne jsou ty nm ale jen marketing. Roztec je ~10x vetsi s velikosti tranzistoru samotneho ~6x vetsi.
https://en.wikipedia.org/wiki/5_nm_process
Nicmene, kdyz se vratim k tematu, tak dulezitejsi jsou jeste naklady a v jistem okamziku si vetsina lidi rekne kolik me stoji 1 GB a neresi kolik nm tam je.
Smysl posunu k nizsim nm dava jen v sirsi kombinaci s rychlosti a spotrebou.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412806
+
Jen marketing to není. Ty nm by měly představovat nejtenčí čáru, kterou je možné litografií vyrobit (naexponovat a vyleptat). Lze tedy zvýšit přesnost výroby prvků, nechávat menší rezervy, zmenšit výrobní tolerance a zvýšit výtěžnost. Samotná velikost prvků má ale fyzikální a topologická (rozmístění a propojování) omezení. Je ovlivňována i dalšími technologickými procesy jako třeba nanášení, nebo růst potřebných technologických vrstev (spoje, izolace, tloušťka fotocitlivé vrstvy,..). A tam to nejde tak snadno přesně, jako expozice obrazu na fotocitlivé vrstvy a leptání. Nemluvě o tom, že aby součástky spracovali správně, musí být dostatek hmoty s nosiči náboje, aby fungovala statistika a naše záměry netorpédoval mapříklad tepelný šum, nebo třeba kosmické záření.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Jen marketing to není. Ty nm
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
31. 5. 2023 - 12:07https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseJen marketing to není. Ty nm by měly představovat nejtenčí čáru, kterou je možné litografií vyrobit (naexponovat a vyleptat). Lze tedy zvýšit přesnost výroby prvků, nechávat menší rezervy, zmenšit výrobní tolerance a zvýšit výtěžnost. Samotná velikost prvků má ale fyzikální a topologická (rozmístění a propojování) omezení. Je ovlivňována i dalšími technologickými procesy jako třeba nanášení, nebo růst potřebných technologických vrstev (spoje, izolace, tloušťka fotocitlivé vrstvy,..). A tam to nejde tak snadno přesně, jako expozice obrazu na fotocitlivé vrstvy a leptání. Nemluvě o tom, že aby součástky spracovali správně, musí být dostatek hmoty s nosiči náboje, aby fungovala statistika a naše záměry netorpédoval mapříklad tepelný šum, nebo třeba kosmické záření.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412814
+
Kozmické žiarenie na planéte Zem nie je taký problém, a čipy odolné voči nemu sú s výkonom am5x86 / nx5x86 v cene cez 10 000 USD/kus
A áno ak dnes reprezentujú logické stavy
A: 7-10 elektrónov
B: 0-3 elektróny
Chyba: 4-6 elektrónov na výstupe
z 10 elektrónov na vstupe do tranzistora
za jeden takt
Tak je to veľký problém, hlavne ak nejaké z poslaných elektrónov narazia do atómov v mriežke alebo zmenia veľmi smer, alebo sa iné elektróny uvoľnia z mriežky a pribudnú do vodivostného kanála....
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Kozmické žiarenie na planéte
Peter Fodrek https://diit.cz/profil/fotobanew
31. 5. 2023 - 12:47https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseKozmické žiarenie na planéte Zem nie je taký problém, a čipy odolné voči nemu sú s výkonom am5x86 / nx5x86 v cene cez 10 000 USD/kus
A áno ak dnes reprezentujú logické stavy
A: 7-10 elektrónov
B: 0-3 elektróny
Chyba: 4-6 elektrónov na výstupe
z 10 elektrónov na vstupe do tranzistora
za jeden takt
Tak je to veľký problém, hlavne ak nejaké z poslaných elektrónov narazia do atómov v mriežke alebo zmenia veľmi smer, alebo sa iné elektróny uvoľnia z mriežky a pribudnú do vodivostného kanála....
https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412815
+
To "chyba" jsem kdysi na střední schválně při hodině nazval "logické skoro" :-D Většina dostala záchvat smíchu, ale učitel napřed málem omdlel a pak mne poslal za dveře :-D
+1
+5
-1
Je komentář přínosný?
To "chyba" jsem kdysi na
hor411 https://diit.cz/profil/radim-horacek
31. 5. 2023 - 12:57https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseTo "chyba" jsem kdysi na střední schválně při hodině nazval "logické skoro" :-D Většina dostala záchvat smíchu, ale učitel napřed málem omdlel a pak mne poslal za dveře :-Dhttps://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412817
+
Asi chtěl slyšet "zakázané pásmo", ale logické skoro se mi líbí víc :-D.
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
Asi chtěl slyšet "zakázané
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
31. 5. 2023 - 13:03https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseAsi chtěl slyšet "zakázané pásmo", ale logické skoro se mi líbí víc :-D.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412822
+
31. 5. 2023 - 13:41https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseMyslím že se to nazývalo "nedefinovaný stav"https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412825
+
aj zakázané pásmo aj nedefinovaný stav. Ale v riadiacich systémoch je to chybový stav, lebo ak auto nevie, či má pridávať alebo brzdiť, tak má radšej vyhlásiť chybu a zastaviť.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
aj zakázané pásmo aj
Peter Fodrek https://diit.cz/profil/fotobanew
31. 5. 2023 - 13:44https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseaj zakázané pásmo aj nedefinovaný stav. Ale v riadiacich systémoch je to chybový stav, lebo ak auto nevie, či má pridávať alebo brzdiť, tak má radšej vyhlásiť chybu a zastaviť.
https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412828
+
Nechceš aby furt zastavovalo. To tě nejspíš někdo zezadu navštíví v kufru. To byl (je?) hlavní problém autonomního řízení od Google.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nechceš aby furt zastavovalo.
Ondar https://diit.cz/profil/ondar007
31. 5. 2023 - 16:37https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseNechceš aby furt zastavovalo. To tě nejspíš někdo zezadu navštíví v kufru. To byl (je?) hlavní problém autonomního řízení od Google.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412850
+
To je otázka, čo je bezpečné v danom okamihu, ale ak by všetci dodržiavali minimálnu bezpečnú vzdialenosť, tak by neskončili v kufri (Ja viem v Bratislave na prístavnom moste a v Prahe na Barandovskom moste je 24-hodinový priemer vzdialenosti medzi prednými blatníkmi dvoch áut 1,8s.....)
Definícia podľa zákona
„Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.“
Dve sekundy
Dráha zastavenia vozidla sa skladá z reakčnej schopnosti vodiča a samotného brzdenia. V priemere trvá 1 sekundu, kým vodič zareaguje a druhá sekunda patrí brzdeniu. Vzdialenosť definovaná týmito 2 sekundami potrebnými na zastavenie vozidla sa považuje za minimálnu bezpečnú vzdialenosť. Minimálna sa volá preto, lebo sa uvádza za dobrých podmienok – dobré počasie, sucho, dobrá viditeľnosť. Pri zhoršených podmienkach alebo v noci sa odporúča túto vzdialenosť zvýšiť na 3 až 5 sekúnd. Pre Autobusy, minibusy a nákladné vozidlá od 3,5 tony platí aspoň trojsekundový odstup.
Bezpečná vzdialenosť na diaľnici (cestná premávka)
Zobraziť pojem v strome
Doména: Cestovanie a doprava
Definícia
Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.
Zdrojový zákon
V zmysle zákona 8/2009 Z.z. (o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov)
§ 35, ods. (5) https://www.lewik.org/term/3492/bezpecna-vzdialenost-na-dialnici-cestna-...
Definované ho síce majú inak, odporúčajú dodržiavať medzi vozidlami vzdialenosť rovnú polovici aktuálnej rýchlosti podľa rýchlomera. Ak teda ručička ukazuje 100 km/h, treba mať medzeru cca 50 metrov. Ak ukazuje 160 km/h, má to byť aspoň 80 metrov. Dá sa povedať, že obe odporúčania sú správne. Tie nemecké síce vyžadujú menší odstup, než auto prejde v danej rýchlosti za 2 sekundy (polovica hodnoty v km/h v je metroch čas prejdený za 1,8 sekundy) https://www.topdesat.sk/2019/03/18/bezpecna-vzdialenost/
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
To je otázka, čo je bezpečné
Peter Fodrek https://diit.cz/profil/fotobanew
31. 5. 2023 - 16:57https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseTo je otázka, čo je bezpečné v danom okamihu, ale ak by všetci dodržiavali minimálnu bezpečnú vzdialenosť, tak by neskončili v kufri (Ja viem v Bratislave na prístavnom moste a v Prahe na Barandovskom moste je 24-hodinový priemer vzdialenosti medzi prednými blatníkmi dvoch áut 1,8s.....)
Definícia podľa zákona
„Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.“
Dve sekundy
Dráha zastavenia vozidla sa skladá z reakčnej schopnosti vodiča a samotného brzdenia. V priemere trvá 1 sekundu, kým vodič zareaguje a druhá sekunda patrí brzdeniu. Vzdialenosť definovaná týmito 2 sekundami potrebnými na zastavenie vozidla sa považuje za minimálnu bezpečnú vzdialenosť. Minimálna sa volá preto, lebo sa uvádza za dobrých podmienok – dobré počasie, sucho, dobrá viditeľnosť. Pri zhoršených podmienkach alebo v noci sa odporúča túto vzdialenosť zvýšiť na 3 až 5 sekúnd. Pre Autobusy, minibusy a nákladné vozidlá od 3,5 tony platí aspoň trojsekundový odstup.
Povinnosť dodržiavať túto 2 sekundovú bezpečnú vzdialenosť ukladá zákon SR len autám jazdiacim po diaľnici a na rýchlostných cestách.
https://soferuj.sk/informacie/bezpecna-vzdialenost
Bezpečná vzdialenosť na diaľnici (cestná premávka)
Zobraziť pojem v strome
Doména: Cestovanie a doprava
Definícia
Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.
Zdrojový zákon
V zmysle zákona 8/2009 Z.z. (o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov)
§ 35, ods. (5)
https://www.lewik.org/term/3492/bezpecna-vzdialenost-na-dialnici-cestna-premavka/
Definované ho síce majú inak, odporúčajú dodržiavať medzi vozidlami vzdialenosť rovnú polovici aktuálnej rýchlosti podľa rýchlomera. Ak teda ručička ukazuje 100 km/h, treba mať medzeru cca 50 metrov. Ak ukazuje 160 km/h, má to byť aspoň 80 metrov. Dá sa povedať, že obe odporúčania sú správne. Tie nemecké síce vyžadujú menší odstup, než auto prejde v danej rýchlosti za 2 sekundy (polovica hodnoty v km/h v je metroch čas prejdený za 1,8 sekundy)
https://www.topdesat.sk/2019/03/18/bezpecna-vzdialenost/https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412853
+
To jsou na řídících elektrodách opravdu tak malé náboje :-O ? To by pak limitem velikosti prvků mohla být plocha a tedy i kapacita řídících elektrod.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To jsou na řídících
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
31. 5. 2023 - 13:02https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseTo jsou na řídících elektrodách opravdu tak malé náboje :-O ? To by pak limitem velikosti prvků mohla být plocha a tedy i kapacita řídících elektrod.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412820
+
31. 5. 2023 - 14:40https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseNa SET-och sa robí 20 rokov, aj keď nikto nedokázal, že fungujú a SAT je v dohľade (Intel blúzni o 18A =1,8 nm technológiách a 1,1A by bol SAT)
Single Electron Transistor (SET), with its unique ’Coulomb Blockade’ phe-
nomena, and Single Atom Transistor (SAT),
https://theses.hal.science/tel-00813508/document
https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412829
+
Nechce se mi hledat velikost atomu křemíku, ale Intelská 11A technologie SAT určitě umět nebude. I pokud by to označovali ne marketingově, ale podle konvencí, tak by to se mělo jednat o tloušťku nejtenčí vyrobitelné čáry, ale velikost prvků jako je tranzistor bude výrazně větší.
A pokud v označení 1,1A ta čárka nebyla překlep, tak by to bylo proti 18A, které Intel zřejmě ještě nemá ani ve zpětném zrcátku, znamenalo zmenšení tloušťky čáry 16,4x. To by bylo jako jít od 120 na 7 nm. A vlastně mnohem dál, protože při zmenšování ze 120 nm byly fyzikální limity ještě v dalekém nedohlednu.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nechce se mi hledat velikost
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
1. 6. 2023 - 00:19https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseNechce se mi hledat velikost atomu křemíku, ale Intelská 11A technologie SAT určitě umět nebude. I pokud by to označovali ne marketingově, ale podle konvencí, tak by to se mělo jednat o tloušťku nejtenčí vyrobitelné čáry, ale velikost prvků jako je tranzistor bude výrazně větší.
A pokud v označení 1,1A ta čárka nebyla překlep, tak by to bylo proti 18A, které Intel zřejmě ještě nemá ani ve zpětném zrcátku, znamenalo zmenšení tloušťky čáry 16,4x. To by bylo jako jít od 120 na 7 nm. A vlastně mnohem dál, protože při zmenšování ze 120 nm byly fyzikální limity ještě v dalekém nedohlednu.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412876
+
1. 6. 2023 - 05:36https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse1,1A nie je preklephttps://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412891
+
Tak pořád jsou v záloze ještě vertikální tranzistory a pro paměť asi půjde použít 3D struktura až nebude jiná cesta
Takže ještě pár dekád pokroku tam bude
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tak pořád jsou v záloze ještě
Miyuki https://diit.cz/profil/miyuki-pateru
31. 5. 2023 - 13:43https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseTak pořád jsou v záloze ještě vertikální tranzistory a pro paměť asi půjde použít 3D struktura až nebude jiná cesta
Takže ještě pár dekád pokroku tam bude https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412827
+
DRAM a SRAM su uz davno 3D. Pripominaju male valecky zapustene do kremiku. Najdite si videjka od Branch education na YT.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
DRAM a SRAM su uz davno 3D.
Nox https://diit.cz/profil/nox
31. 5. 2023 - 15:36https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseDRAM a SRAM su uz davno 3D. Pripominaju male valecky zapustene do kremiku. Najdite si videjka od Branch education na YT. https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412846
+
Miyuki@ Nerad ti kazím radost a beru naději, ale vertikální tranzistory se dělají už od roku 2011, kdy s nimi přišel Intel na své 22 nm litografii. Kanál se začal dělat jako 3 svislá, paralelně spojená žebra částečně obklopená řídící elektrodou. To zvýšilo účinnost řízení proudu kanálem a snížilo průsak náboje z kanálu do substrátu a tedy i významně spotřebu obvodů..
1. 6. 2023 - 00:34https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseMiyuki@ Nerad ti kazím radost a beru naději, ale vertikální tranzistory se dělají už od roku 2011, kdy s nimi přišel Intel na své 22 nm litografii. Kanál se začal dělat jako 3 svislá, paralelně spojená žebra částečně obklopená řídící elektrodou. To zvýšilo účinnost řízení proudu kanálem a snížilo průsak náboje z kanálu do substrátu a tedy i významně spotřebu obvodů..
https://semiwiki.com/semiconductor-manufacturers/intel/308690-intel-evolution-of-transistor-innovation/https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412882
+
Pak je ale otázka jestli se nenarazí na teplotní limity
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Finfet a GAA Ribbon ale
Miyuki https://diit.cz/profil/miyuki-pateru
1. 6. 2023 - 11:38https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseFinfet a GAA Ribbon ale nejsou vetikální, ale pořád na plocho, jenom mají kratší gate
Ale jestli se podaří zprovoznit tohle, tak může zmenšit plochu na zlomek aktuální i při zachování nodu
https://www.researchgate.net/figure/Illustrations-of-vertical-GAAFET-V-FET-a-1-tier-V-FET-and-b-2-tier-V-FET_fig1_343561331
Pak je ale otázka jestli se nenarazí na teplotní limity https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412973
+
Koukám, že není vertikální jako vertikální :-O. U IBM tomuhle říkají VTFET = Vertical Transfer FET.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Koukám, že není vertikální
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
1. 6. 2023 - 16:34https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseKoukám, že není vertikální jako vertikální :-O. U IBM tomuhle říkají VTFET = Vertical Transfer FET.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1413045
+
Od cache na 3nm procesu bych očekával, že budou při stejné rychlosti a kapacitě energeticky úspornější. Pokud tomu tak skutečně je, nepsal bych že jim 3nm nic nepřináší.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Od cache na 3nm procesu bych
Lazar https://diit.cz/profil/lazar
31. 5. 2023 - 14:57https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseOd cache na 3nm procesu bych očekával, že budou při stejné rychlosti a kapacitě energeticky úspornější. Pokud tomu tak skutečně je, nepsal bych že jim 3nm nic nepřináší.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412831
+
má "šialené spektrum" a periodický ho má ešte divnejšie
a -j/(omega*C) ako komplexná zložka impedancie nepustí
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
nemajú byť ako. pamäte
Peter Fodrek https://diit.cz/profil/fotobanew
31. 5. 2023 - 15:59https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskusenemajú byť ako. pamäte využívajú parazitnú kapacitu a tú treba "umelo prirobiť".
lebo aj neperiodický pravoúhly signál
https://www.tutorialspoint.com/fourier-transform-of-rectangular-function
má "šialené spektrum" a periodický ho má ešte divnejšie
a -j/(omega*C) ako komplexná zložka impedancie nepustíhttps://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412847
+
Já tedy nevím, ale statické RAM používají princip klopného obvodu, ty žádnou kapacitu nepotřebují...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Já tedy nevím, ale statické
pevan https://diit.cz/profil/petr-vanek
31. 5. 2023 - 17:57https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseJá tedy nevím, ale statické RAM používají princip klopného obvodu, ty žádnou kapacitu nepotřebují...https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412855
+
Tiez nerozumiem, preco ostatne tranzistory je mozne lepsim procesom zmensit, a prave tych 6 (alebo viac) co su v SRAM nie.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tiez nerozumiem, preco
aqt https://diit.cz/profil/jemepjjpqw
31. 5. 2023 - 18:47https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseTiez nerozumiem, preco ostatne tranzistory je mozne lepsim procesom zmensit, a prave tych 6 (alebo viac) co su v SRAM nie.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412865
+
Řekl bych, že to není otázka zmenšování tranzistorů, ale obvodů z nich postavených. Na umístění a protahování vodičů je potřeba prostor a odstupy a ta propojovací síť se asi zmenšuje špatně.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Řekl bych, že to není otázka
HoCh https://diit.cz/profil/goqxvrvkzp
1. 6. 2023 - 00:23https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseŘekl bych, že to není otázka zmenšování tranzistorů, ale obvodů z nich postavených. Na umístění a protahování vodičů je potřeba prostor a odstupy a ta propojovací síť se asi zmenšuje špatně.
https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412878
+
Nějaký rozdíl tam být může, ale je irelevantní, protože SRAM není to, co definuje spotřebu čipu. Tím je logika a částečně datové přenosy. Samotná SRAM proti tomu nežere skoro nic, ta je dokonce na jednotku kapacity a datového přenosu úspornější než DRAM.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Nějaký rozdíl tam být může,
no-X https://diit.cz/autor/no-x
1. 6. 2023 - 09:29https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseNějaký rozdíl tam být může, ale je irelevantní, protože SRAM není to, co definuje spotřebu čipu. Tím je logika a částečně datové přenosy. Samotná SRAM proti tomu nežere skoro nic, ta je dokonce na jednotku kapacity a datového přenosu úspornější než DRAM.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412928
+
Snad se to teď nezadrhne.
Když je singularita tak blízko.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Snad se to teď nezadrhne.
samuel-007 (neověřeno) https://diit.cz
31. 5. 2023 - 19:57https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuseSnad se to teď nezadrhne.
Když je singularita tak blízko.https://diit.cz/clanek/nove-procesy-zastavily-skalovani-sram-3nm-mu-uz-neprinasi-nic/diskuse#comment-1412867
+
Realne jsou ty nm ale jen marketing. Roztec je ~10x vetsi s velikosti tranzistoru samotneho ~6x vetsi.
https://en.wikipedia.org/wiki/5_nm_process
Nicmene, kdyz se vratim k tematu, tak dulezitejsi jsou jeste naklady a v jistem okamziku si vetsina lidi rekne kolik me stoji 1 GB a neresi kolik nm tam je.
Smysl posunu k nizsim nm dava jen v sirsi kombinaci s rychlosti a spotrebou.
Jen marketing to není. Ty nm by měly představovat nejtenčí čáru, kterou je možné litografií vyrobit (naexponovat a vyleptat). Lze tedy zvýšit přesnost výroby prvků, nechávat menší rezervy, zmenšit výrobní tolerance a zvýšit výtěžnost. Samotná velikost prvků má ale fyzikální a topologická (rozmístění a propojování) omezení. Je ovlivňována i dalšími technologickými procesy jako třeba nanášení, nebo růst potřebných technologických vrstev (spoje, izolace, tloušťka fotocitlivé vrstvy,..). A tam to nejde tak snadno přesně, jako expozice obrazu na fotocitlivé vrstvy a leptání. Nemluvě o tom, že aby součástky spracovali správně, musí být dostatek hmoty s nosiči náboje, aby fungovala statistika a naše záměry netorpédoval mapříklad tepelný šum, nebo třeba kosmické záření.
Kozmické žiarenie na planéte Zem nie je taký problém, a čipy odolné voči nemu sú s výkonom am5x86 / nx5x86 v cene cez 10 000 USD/kus
A áno ak dnes reprezentujú logické stavy
A: 7-10 elektrónov
B: 0-3 elektróny
Chyba: 4-6 elektrónov na výstupe
z 10 elektrónov na vstupe do tranzistora
za jeden takt
Tak je to veľký problém, hlavne ak nejaké z poslaných elektrónov narazia do atómov v mriežke alebo zmenia veľmi smer, alebo sa iné elektróny uvoľnia z mriežky a pribudnú do vodivostného kanála....
To "chyba" jsem kdysi na střední schválně při hodině nazval "logické skoro" :-D Většina dostala záchvat smíchu, ale učitel napřed málem omdlel a pak mne poslal za dveře :-D
Asi chtěl slyšet "zakázané pásmo", ale logické skoro se mi líbí víc :-D.
Myslím že se to nazývalo "nedefinovaný stav"
aj zakázané pásmo aj nedefinovaný stav. Ale v riadiacich systémoch je to chybový stav, lebo ak auto nevie, či má pridávať alebo brzdiť, tak má radšej vyhlásiť chybu a zastaviť.
Nechceš aby furt zastavovalo. To tě nejspíš někdo zezadu navštíví v kufru. To byl (je?) hlavní problém autonomního řízení od Google.
To je otázka, čo je bezpečné v danom okamihu, ale ak by všetci dodržiavali minimálnu bezpečnú vzdialenosť, tak by neskončili v kufri (Ja viem v Bratislave na prístavnom moste a v Prahe na Barandovskom moste je 24-hodinový priemer vzdialenosti medzi prednými blatníkmi dvoch áut 1,8s.....)
Definícia podľa zákona
„Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.“
Dve sekundy
Dráha zastavenia vozidla sa skladá z reakčnej schopnosti vodiča a samotného brzdenia. V priemere trvá 1 sekundu, kým vodič zareaguje a druhá sekunda patrí brzdeniu. Vzdialenosť definovaná týmito 2 sekundami potrebnými na zastavenie vozidla sa považuje za minimálnu bezpečnú vzdialenosť. Minimálna sa volá preto, lebo sa uvádza za dobrých podmienok – dobré počasie, sucho, dobrá viditeľnosť. Pri zhoršených podmienkach alebo v noci sa odporúča túto vzdialenosť zvýšiť na 3 až 5 sekúnd. Pre Autobusy, minibusy a nákladné vozidlá od 3,5 tony platí aspoň trojsekundový odstup.
Povinnosť dodržiavať túto 2 sekundovú bezpečnú vzdialenosť ukladá zákon SR len autám jazdiacim po diaľnici a na rýchlostných cestách.
https://soferuj.sk/informacie/bezpecna-vzdialenost
Bezpečná vzdialenosť na diaľnici (cestná premávka)
Zobraziť pojem v strome
Doména: Cestovanie a doprava
Definícia
Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.
Zdrojový zákon
V zmysle zákona 8/2009 Z.z. (o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov)
§ 35, ods. (5)
https://www.lewik.org/term/3492/bezpecna-vzdialenost-na-dialnici-cestna-...
Definované ho síce majú inak, odporúčajú dodržiavať medzi vozidlami vzdialenosť rovnú polovici aktuálnej rýchlosti podľa rýchlomera. Ak teda ručička ukazuje 100 km/h, treba mať medzeru cca 50 metrov. Ak ukazuje 160 km/h, má to byť aspoň 80 metrov. Dá sa povedať, že obe odporúčania sú správne. Tie nemecké síce vyžadujú menší odstup, než auto prejde v danej rýchlosti za 2 sekundy (polovica hodnoty v km/h v je metroch čas prejdený za 1,8 sekundy)
https://www.topdesat.sk/2019/03/18/bezpecna-vzdialenost/
To jsou na řídících elektrodách opravdu tak malé náboje :-O ? To by pak limitem velikosti prvků mohla být plocha a tedy i kapacita řídících elektrod.
Na SET-och sa robí 20 rokov, aj keď nikto nedokázal, že fungujú a SAT je v dohľade (Intel blúzni o 18A =1,8 nm technológiách a 1,1A by bol SAT)
Single Electron Transistor (SET), with its unique ’Coulomb Blockade’ phe-
nomena, and Single Atom Transistor (SAT),
https://theses.hal.science/tel-00813508/document
Nechce se mi hledat velikost atomu křemíku, ale Intelská 11A technologie SAT určitě umět nebude. I pokud by to označovali ne marketingově, ale podle konvencí, tak by to se mělo jednat o tloušťku nejtenčí vyrobitelné čáry, ale velikost prvků jako je tranzistor bude výrazně větší.
A pokud v označení 1,1A ta čárka nebyla překlep, tak by to bylo proti 18A, které Intel zřejmě ještě nemá ani ve zpětném zrcátku, znamenalo zmenšení tloušťky čáry 16,4x. To by bylo jako jít od 120 na 7 nm. A vlastně mnohem dál, protože při zmenšování ze 120 nm byly fyzikální limity ještě v dalekém nedohlednu.
1,1A nie je preklep
Tak pořád jsou v záloze ještě vertikální tranzistory a pro paměť asi půjde použít 3D struktura až nebude jiná cesta
Takže ještě pár dekád pokroku tam bude
DRAM a SRAM su uz davno 3D. Pripominaju male valecky zapustene do kremiku. Najdite si videjka od Branch education na YT.
Miyuki@ Nerad ti kazím radost a beru naději, ale vertikální tranzistory se dělají už od roku 2011, kdy s nimi přišel Intel na své 22 nm litografii. Kanál se začal dělat jako 3 svislá, paralelně spojená žebra částečně obklopená řídící elektrodou. To zvýšilo účinnost řízení proudu kanálem a snížilo průsak náboje z kanálu do substrátu a tedy i významně spotřebu obvodů..
https://semiwiki.com/semiconductor-manufacturers/intel/308690-intel-evol...
Finfet a GAA Ribbon ale nejsou vetikální, ale pořád na plocho, jenom mají kratší gate
Ale jestli se podaří zprovoznit tohle, tak může zmenšit plochu na zlomek aktuální i při zachování nodu
https://www.researchgate.net/figure/Illustrations-of-vertical-GAAFET-V-F...
Pak je ale otázka jestli se nenarazí na teplotní limity
Koukám, že není vertikální jako vertikální :-O. U IBM tomuhle říkají VTFET = Vertical Transfer FET.
Od cache na 3nm procesu bych očekával, že budou při stejné rychlosti a kapacitě energeticky úspornější. Pokud tomu tak skutečně je, nepsal bych že jim 3nm nic nepřináší.
nemajú byť ako. pamäte využívajú parazitnú kapacitu a tú treba "umelo prirobiť".
lebo aj neperiodický pravoúhly signál
https://www.tutorialspoint.com/fourier-transform-of-rectangular-function
má "šialené spektrum" a periodický ho má ešte divnejšie
a -j/(omega*C) ako komplexná zložka impedancie nepustí
Já tedy nevím, ale statické RAM používají princip klopného obvodu, ty žádnou kapacitu nepotřebují...
Tiez nerozumiem, preco ostatne tranzistory je mozne lepsim procesom zmensit, a prave tych 6 (alebo viac) co su v SRAM nie.
Řekl bych, že to není otázka zmenšování tranzistorů, ale obvodů z nich postavených. Na umístění a protahování vodičů je potřeba prostor a odstupy a ta propojovací síť se asi zmenšuje špatně.
Nějaký rozdíl tam být může, ale je irelevantní, protože SRAM není to, co definuje spotřebu čipu. Tím je logika a částečně datové přenosy. Samotná SRAM proti tomu nežere skoro nic, ta je dokonce na jednotku kapacity a datového přenosu úspornější než DRAM.
Snad se to teď nezadrhne.
Když je singularita tak blízko.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.