Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

nVidia analyzuje Radeon HD 3870 X2

NVIDIA logo
Bylo, nebylo, řadu měsíců minulých v půlnočním království … pardon, v loňském roce jsme byli svědky toho, kterak trhu hi-end grafik doslova vládne jedno řešení výrobcem šalamounsky nabízené ve čtyřech provedeních. GeForce 8800 GTS v 320 a 640MB verzi, GeForce 8800 GTX a GeForce 8800 Ultra byly cenově krásně odstupňovány a hráči toužící po vysokém výkonu neměli minimálně do příchodu Radeonu HD 2900 XT prakticky žádnou jinou volbu. Řada z nich sahala po 320MB GeForce 8800 GTS, která i přes počáteční porodní problémy s ovladači a správou paměti byla ideální volbou z hlediska výkonu poskytovaného za zlomek ceny modelu GTX. Letos to ale bude jinak, ATI se vrací s protiúderem v podobě celé řady produktů na bázi 55nm GPU RV670 v čele s duálním krasavcem, Radeonem HD 3870 X2. A po delší době jsme svědky toho, kterak nVidia přichází v této souvislosti se „zajímavým materiálem“…

Charlie Demerjian z Inquireru celou záležitost zveřejnil a představil celý e-mail, který nedávno rozeslal Michael Hara, jeden z vicepresidentů nVidie, firemním partnerům. Mail, který byl doprovázen 22stránkovým PDF materiálem s prostým názvem „3870 X2 Launch Analysis“, hovoří hned ze začátku o tom, kterak ATI vypustila nový duální Radeon v cenovém segmentu 449 až 499 USD. Zajímavé, jak pan Hara nadsadil cenu HD 3870 X2, která se i v našich končinách prodává v přepočtu za 511 USD včetně daně, za oceánem je to samozřejmě výrazně méně, třeba na NewEggu si lze za 459 USD vybírat mezi téměř desítkou modelů a to není nejnižší cena v USA/Kanadě. O žádných 499 USD tak nemůže být řeč.

V první části pak kritizuje fakt, že karta spoléhá na CrossFire technologii, jejímž slabým místem je/bude softwarová strana, tedy ovladače Catalyst. Zmiňuje, že slabinou CrossFire X je mizerná podpora DirectX 10 her při vypuštění a špatné škálování výkonu a kompatibilita s hrami, které nejsou na výsluní zájmu široké veřejnosti a benchmarkování v testech. Tento bod jsme si rozebrali se zástupcem AMD v samostatném článku, pročež jej v klidu můžeme ignorovat a dát ATI to, co se v demokracii sluší: presumpci neviny. Vyčkejme do uvedení finálních CrossFire X ovladačů na definitivní zhodnocení jejich výkonu. A pak jej po uvedení GeForce 9800 GX2 srovnejme s tím, jak si povede ona v Quad SLI.

Materiál dále dodává, že ATI patrně stále má výrazné problémy se zprovozněním CrossFire X na čtyřech GPU, když odložili uvedení ovladačů na březen, zatímco dvě GeForce 8800 v SLI šlapou již nyní a jsou momentálně nejvýkonnější platformou na trhu. Tady si dovolme krátké zastavení. Zaprvé nVidia dle našeho hodnotí něco, o čem nemá páru. Zkrátka a dobře nemohou vědět, co všechno se skrývá v pozadí vývoje CrossFire X ovladačů. Zadruhé se snaží srovnávat čtyři Radeony HD 3850/3870 oproti dvěma GeForce 8800. Je asi nad slunce jasné, že první zmiňované řešení si doma postaví jen málokdo, totéž platí třeba o 3-way SLI nVidie, které by bylo pro srovnání vícegrafických technologií přesahujících počet dvou GPU daleko férovější. Navíc Charlie sám dodává, že Quad CrossFire řešení není nefunkční, sám jej několikrát viděl v akci a potvrzuje tak zprávy z AMD, že se už jen ladí drobnosti.

Zpráva také nezmiňuje, že ani SLI samo o sobě není vzorem dokonalé stability a vychytání všech drobných potíží. Vždyť release notes každé nové verze ovladačů ForceWare jsou plny oprav problémů s SLI v té či oné hře. Boj o dokonalost vícegrafického řešení je nikdy nekončící bitvou, kterou vedou oba tábory. A nVidia by si zde, zejména také po fiasku jménem Quad SLI, měla vzpomenout na heslo „první, kdos bez viny, hoď kamenem“.

Dále se ještě sluší dodat, že nové GeForce 8800 nejsou stále zrovna vzorem všeobecné dostupnosti na trhu, byť se situace výrazně lepší. Navíc cena dvou 8800 GT nebo 8800 GTS plus pořízení SLI desky je v součtu poměrně drahá záležitost a ne každý chce čipset od nVidie. Totéž platí pro stávající GeForce 8800 stavějící na starším GPU G80. Jejich cena samozřejmě klesá, jedná se však o řešení, které má morálně svou životní pouť za sebou a jen se „doprodává“. nVidia dále v materiálu zmiňuje, že právě 8800 GTX již svou klesající cenou atakuje oněch 449 USD, za které se Radeon 3870 X2 prodává. Tato karta pak má v současné době podávat lepší poměr výkon/cena než 3870 X2, čemuž máme problém uvěřit, zejména v našich končinách s našimi cenami a známými výsledky testů oproti rychlejší 8800 Ultře. Navíc se zpráva raději nezmiňuje o spotřebě.

Dále je nabízeno srovnání s 300dolarovou GeForce 8800 GTS. Problém však je, že kolem 300 USD se pohybují jen dva-tři modely a zbytek sedí cenou již výše, často někde kolem 340 USD. Takže zatímco na spodní hranici uváděné ceny jsou takřka všechny Radeony HD 3870 X2, u GeForce 8800 GTS je tomu spíše naopak.

Materiál je zkrátka plný různých drobných nepřesností, které u vysoce postaveného zástupce firmy nelze považovat za omyly nebo přehlédnutí. Charlie na závěr připomíná, že zatímco zde nVidia napadá ATI, sama nemá zameteno na vlastním písečku u řady jiných věcí (podpora 45nm procesorů Intel, SLI atd.).

Michael Hara, nVidiaAle to není tak podstatné. Materiál nVidie se vyloženě zaměřil na hodnocení Radeonu HD 3870 X2 na základě chabě podložených a přímo snadno vyvratitelných informací. Skoro to na nás tady v malé České republice působí dojmem, že nVidia sleduje jiný cíl.

Tím cílem nebude napadení Radeonu HD 3870 X2 samotného, ale vytvoření stejného dojmu, který panoval loni kolem Radeonu HD 2900 XT. Ten přišel pozdě (to je fakt, sama AMD si za to sypala na konferenci popel na hlavu), byl nenasytný a jeho výkon na GeForce 8800 GTX nestačil (což ani nebyl záměr). Jenže Radeony postavené na jádře RV670 jsou něco jiného. Spotřebou šly radikálně dolů, výkonově jsou na tom velmi pěkně a navíc jsou zatraceně levné. Jakékoli srovnání GeForce 8800 GTX i v našich končinách narazí na fakt, že jsou si karty cenově zhruba rovny (spíše je HD 3870 X2 o něco levnější, záleží na daném obchodu), ale Radeon HD 3870 X2 je prostě viditelně lepší ve většině her, leckdy i o desítky procent.

Zpráva pak už vůbec nezmiňuje, že ony slavné GeForce 8800 umí pouze DirectX 10.0, zatímco Radeony HD 3800 umí DirectX 10.1. nVidia zkrátka mlží, aby odradila dostatečné množství lidí líných ověřit si nepravdivost předkládaných údajů, a to alepoň do doby, než uvedou na trh GeForce 9800 GX2.

V konkurenčním boji jsme zvyklí na lecos. Zažíváme pravidelně grafy porovnávající nové karty s neodpovídajícími konkurenčními, grafy, které začínají na 20 a končí na 40 fps aby zanedbatelné rozdíly působily velkým dojmem, ale takovéto podivné praktiky jsou rozhodně smutnou záležitostí. Když Dr. Hector Ruiz na AMD Financial Analyst Day prohlásil na adresu AMD „Shame on Us“, brali jsme to jako férové zhodnocení neúspěšného roku 2007, nyní je na Michaelu Harovi, aby za vypuštění tohoto materiálu prohlásil to samé.

Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku nVidia analyzuje Radeon HD 3870 X2

Úterý, 12 Únor 2008 - 01:44 | Naith | to happymaster23: Rikas, ze tento material je...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 15:42 | Anonym | happymaster23: vis, jestli to nebude tim, ze...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 12:14 | WIFT | >> happymaster23: Když ty to neumíš...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 12:05 | cc dd | Heh, tak proč naopak hnusné chování nVidie trápí...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 08:55 | WIFT | >> happymaster23: Re: "Ale...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 00:07 | cc dd | Problém je v tom, že AMD nezbylo nic jiného,...
Neděle, 10 Únor 2008 - 21:41 | Anonym | 2 happymaster23: Ano, fakta co uvádíš ohledně...
Neděle, 10 Únor 2008 - 21:05 | cc dd | To, že R600 je hlučný a nenažraný zmetek je fakt...
Neděle, 10 Únor 2008 - 18:07 | Anonym | 2 happymaster23: myslet si to můžete, na to máte...
Neděle, 10 Únor 2008 - 17:01 | cc dd | Já si myslím, že to co jsem napsal o vztahu AMD k...

Zobrazit diskusi