Nvidia Denver: 8 ARM jader a grafický výkon GeForce GTX 280?
Ten představili na samém začátku letošního roku Jen-Hsun Huang a Bill Dally z Nvidie jako důležitý a hlavně nový směr pro společnost. Dalo by se říct, že jde o podobně podstatný krok, jakým je pro AMD vývoj Fusion, nebo pro Intel projekt Larrabee (i když v případě Intelu je to jako vždy složitější, protože expanduje na více frontách a když jedna věc nevyjde, jsou dopady na celou společnost minimální).
Denver bude zakládat na osmi 64bit CPU jádrech, která si Nvidia sama navrhla a která využívají instrukční sadu ARM. Grafická část staví na GPU generace GeForce 600 s 256 stream procesory. Tady je třeba podotknout, že drtivá většina integrovaných a mobilních čipů z „nové generace“ vychází ve skutečnosti ze staré (vzpomeňte například na čipy GeForce 300). Pravděpodobně tedy půjde o 28nm čipy architektury Fermi pod názvem GeForce 600, nikoli o chystaný Kepler.
GeForce GTX 280 - 240 stream procesorů
Bez ohledu na konkrétní architekturu je 256 výpočetních jednotek relativně dost. Jde v podstatě o dvojnásobek toho, čím disponovala G80 (GeForce 8800 GTX) a prakticky totéž, co na GT200 (GeForce GTX 280). Záleží samozřejmě i na taktovacích frekvencích, propustnosti paměťové sběrnice a dalších prvcích, ale samotný aritmetický výkon by měl být velmi slušný. Podle současných informací by GPU jádro mělo být od CPU části oddělené (což je konzervativnější, z hlediska rizik bezpečnější, ale zároveň dražší a energeticky náročnější přístup).
Poslední detail se týká „plné podpory PhysX“. Těžko říct, co přesně tím má Nvidia na mysli, ale v kontextu událostí posledních měsíců si můžeme udělat určitou představu: V polovině května Nvidia ohlásila nové PhysX SDK, mezi jehož cíle patřila multiplatformnost, koncem května jsme se dočkali videoprezentace PhysX na platformě Kal-El / Tegra 3 (video níže) a je tedy možné, že bychom se s Denverem mohli dočkat oficiálního uvedení včetně podpory GPU akcelerace.