Nvidia: DirectX 11 nepodnítí prodeje grafik, věříme v GPGPU
Krátce a stručně, Nvidia nepovažuje DirectX 11 za nějaký tahák trhu grafických karet. Neočekává, že by nastartoval vyšší prodeje grafik ani nic podobného. Naopak nadále věří své doktríně, že lépe bude lidi lákat GPGPU (využití grafik pro obecné výpočty), stejně jako proprietární nástroje využívající tyto technologie (zde budou myšleny různé programy pro převod videa atd.), ne nějaké potřeby nových her. Tedy alespoň z hlediska prodejů grafik.
Vicepresident Nvidie pro vztahy s investory, Michael Hara, se nechal slyšet, že „DirectX 11 samotné nebudou definovat důvod pro koupi nového GPU. Budou jedním z důvodů. Proto také Microsoft pracuje s [grafickým] průmyslem na větší svobodě a kreativitě v tom, jak tvořit obsah, což je vždy fajn a nové vlastnosti DirectX 11 právě toto lidem umožní. Ale protože již nejsou [DirectX 11] jediným důvodem, věříme, že zákazníci budou chtít investovat do GPU.“ (tou poslední poznámkou je patrně myšleno „do GPU bez podpory DirectX 11).
Dle Nvidie tak zákazníky nepřimějí k upgradu grafiky pokročilejší vizuální efekty her budoucnosti nebo vyšší hrubý výkon DX11 GPU, ale specializovaný software využívající GPGPU technologie.
Nemůžeme si pomoci, ale není to právě Nvidia, která celé měsíce láká na pokročilejší vizuální efekty her využívajících PhysX? A není to právě Nvidia, která by naopak pro GPGPU měla chtít co nejvyšší hrubý výkon GPU? Zní nám to zkrátka trochu zvláštně, nicméně pokračujme.
„Nyní víme, že lidé využívají hodně oblasti jako video [narážka na vReveal, TMPEG, Cyberlink atd.] a fotografie [narážka na Photoshop CS4 a spol.]. Myslím, že věci, které děláme, pomohou GPU být něčím jako koprocesorem pro CPU a přinášet lepší uživatelskou zkušenost, větší výdrž baterií a dělat počítače vůbec o něco optimalizovanější“, dodal Michael Hara.
V zásadě má pravdu. Možná ne zcela dnes, aplikací, tedy těch skutečně „must-have“, je stále málo, ale postupem měsíců se to bude zlepšovat (viz. třeba Avery Lee s VirtualDubem). Nvidia v tomto ohledu nese mezi lidmi onen prapor průkopníka, který takové systémy přinesl na trh mezi prvními.
Nicméně Nvidia se musí nějak rozumně poprat s příchodem Radeonů HD 5800 na trh, které, bez ohledu na preference uživatelů, přinesou jak DirectX 11, tak výrazný nárůst hrubého výkonu a patrně se slušně svezou s příchodem Windows 7, které jsou s DirectX 11 a DirectCompute velmi spojovány. Nvidia se stále drží firemní strategie nekomentovat neuvedené produkty, takže ohledně její DirectX 11 generace nevíme z oficiálních zdrojů ani slovo, každopádně si dovolíme dát ruku do ohně za to, že dnes ani zítra nic takového na trh neuvede.
Nvidia se sice může chlubit spoustou existujících aplikací pro CUDA, ale na druhou stranu, stejně jako u PhysX, je to jen její vlastní píseček, zatímco ATI podporuje jak DirectX Compute, tak OpenCL (CPU implementaci má již od Khronosu schválenou, GPU je na cestě a bude ještě letos). Aktuální status quo je ale takový, že ohledně GPGPU si užijete více švandy na kartách GeForce, ať již jde o různé placené převodníky videa, nebo BOINC projekty (SETI běží přes CUDA, s ATI tedy máte utrum) a ovšem i onen PhysX, jakkoli to opět není nic, bez čeho se nedá žít.
Vše ale může změnit právě nová generace karet. 1600 stream procesorů poskytne parádní výkon a autoři GPGPU aplikací mají jak s DirectCompute, tak s OpenCL jistotu, že zatím sice na Nvidii nepoběží, ale velmi brzy již ano. S CUDA mají pouze jistotu, že na ATI asi nikdy nepoběží, na druhou stranu nám osobně Simon Green z Nvidie potvrdil, že přenos CUDA aplikace do OpenCL je velmi snadný.
Z tohoto pohledu na věc je pozice Nvidie zkrátka složitá. Po letech vládnutí s 8800 generací je ATI na startu dříve a hlavní taháky jako CUDA a PhysX zatím z hlediska běžných hráčů a uživatelů nepřinesly kýžené ovoce. Je třeba „GT300“ vrhnout na trh pokud možno co nejdříve a za konkurenceschopnou cenu (na které však Nvidia nebude sama krvácet tím, že by drahou výrobu velkých GPU prodávala zcela bez či s minimálním ziskem, ale to už se pouštíme do roviny spekulací, vše bude záviset od výtěžnosti výroby velkého GPU GT300 na daném výrobním procesu).
Nutno si ale přiznat, že GPGPU má něco do sebe. Nedávno jsme si sami po letech vyzkoušeli přínos právě u SETI&Home a kolik bodů vám dokáže přinést počítání na GeForce GTX 260-216 za jediný den, to je jednoduše paráda. Představa, že jednoho krásného dne na bedra GPU spadne i počítání komprese videa třeba do x264 a film místo 20 hodin budeme encodovat třeba jen 40 minut, ta je krásná. V tu chvíli pro mě osobně bude toto ona „killer aplikace“ a bude mi jedno, jestli je napsána pod CUDA, OpenCL, nebo DirectCompute.
A když už jsme u těch spekulací, pamatujete na rozhraní 3Dfx zvané Glide? To bylo také uzavřené, aby jej nakonec smetl Microsoft s DirectX. Aby nakonec CUDA nepotkal stejný osud: smetení technologií DirectCompute. Ona představa, kdy Nvidia přeportuje PhysX do DirectCompute zní sice jako scifi, ale jistě by to potěšilo řady fanATIků :-).