Nvidia GeForce 405 neumí DirectX 11
V poslední době jsme se v menší míře setkali s přejmenováním DirectX 11 karet jedné generace na název odpovídající DirectX 11 kartám jiné generace, ale protože jde technologicky o totéž, neměli s tím uživatelé ani obvyklí kritici obou výrobců žádný výraznější problém. To ovšem není případ GeForce 405. Podle oficiálních specifikací totiž končí u DirectX 10.1. Tím je jasné, že jde o nějaký ze starých produktů vydaných ještě před Fermi a vzhledem k tomu, že jakýsi pracovník oficiální popis karty zkopíroval od původní a zapomněl místy přepsat název, nebylo ani těžké učit, co že to vlastně kalifornský výrobce přejmenoval:
Nejde tedy o nic jiného než o GeForce 310. Pokud vám ani to nic neříká, pak vám možná osvěží paměť informace, že GeForce 310 byla přejmenovaná GeForce 210 z roku 2009, nazývaná také ION či GeForce 310M - podle toho, pro jakou konfiguraci byla určena. V základu jde ve všech případech o totožné GPU, DirectX 10.1 grafický čip GT 218 velký jen 57 mm² vybavený 16 stream-procesory a 64bit sběrnicí. To vše zůstalo, snad jen rychlost pamětí vzrostla z 1000 MHz efektivně na 1600 MHz, pokud bychom srovnávali s nejstaršími verzemi.
Karta disponuje výstupy D-SUB, HDMI (podle oficiálních specifikací, snímek však ukazuje DisplayPort) a DVI a z dalších zajímavých vlastností lze jmenovat například schopnost nahrávat upravené fotky či domácí video na Facebook o 50% rychleji. Karta je oficiálně vydaná pouze pro OEM partnery, kteří ji budou montovat do sestav, ale jak to už bývá, je možné, že si nakonec nějakou cestu na trh najde.
V redakci jsme vedli vcelku zajímavou debatu na téma možných přínosů této karty, absence podpory DirectX 11, nízké spotřeby a vyplývající použitelnosti pro HTPC. Nemá smysl chodit kolem horké kaše, v tomto výkonnostním segmentu je v obecném měřítku podpora DirectX 11 k ničemu. Na druhou stranu musí mít výrobce důvod, proč se kartu snaží propašovat mezi čistokrevné DirectX 11 produkty. Alespoň pokud by věřil, že právě podpora nejnovějšího API není to, co nejnižší segment prodává. Bylo by tu ještě jedno možné vysvětlení - generace DirectX 10.1 čipů Nvidie patřila k tomu méně povedenému, co společnost uvedla na trh a tyto produkty trpěly problémy, které se u starších (DirectX 10) ani novějších (DirectX 11) čipů nevyskytovaly.
jeden z problémů starých DirectX 10.1 GeForce - chybné zpracování DirectX 10.1 SSAO (artefakty)
zdroj: Tomshardware
Co se HTPC a podpory videa týče, nestačí pouhých 16 stream-procesorů GT218 na zpracování obrazu v plné kvalitě a oproti výkonnějším čipům používá méně kvalitní deinterlacing, který redukuje detaily a zanechává artefakty.
akcelerace videa (deinterlacing) na čipu GT218 (GeForce G210 / G310 / G405)
plnohodnotná akcelerace videa (deinterlacing) na výkonnějším čipu GT216 (GeForce GT 220)
zdroj: Anandtech
Nakonec tedy zbývá spotřeba. TDP karty je oficiálně 25 W, což je poměrně nízká hodnota, ale vzhledem k výkonu dnes nabídne prakticky jakýkoli integrovaný grafický čip lepší poměr výkon/spotřeba, přičemž například nová GeForce 520 s TDP 29 W disponuje nejen podporou DirectX 11, ale i 2-3× vyšším výkonem a plnohodnotnou akcelerací videa.