nVidia má PhysX, AMD může mít problém
Fuad si tuhle zase jednou zaspekuloval na téma „co bude dělat AMD s tím, že má nVidia PhysX“ a některé jeho postřehy nejsou úplně od věci. Ano, dnes nemáme na trhu žádnou „fakt pecku“ na PhysX závislou, ale hra Mirror's Edge od EA, která by se měla na trhu pro PC objevit v lednu, naznačuje, že by se v AMD už měli zamyslet, a to hodně rychle. Pokud se totiž bude nVidii dařit své zákazníky přesvědčovat o tom, že se bez PhysX neobejdou, má AMD dvě možnosti: buďto se přida k nVidia CUDA (nVidia ji mile ráda licencuje komukoli) s potenciální hrozbou, že PhysX poběží na Radeonech o trošku pomaleji, anebo bude nadále strkat hlavu do písku a pak poběží PhysX hry na nVidia grafikách značně rychleji, pokud bude fyzika použita. Faktem asi je, že v prvním případě by nejspíše došlo na značné rozšíření PhysX, protože už by tuto technologii podporovala většina trhu, kterou grafiky GeForce a Radeon dohromady tvoří.
Inu, příští rok bude v této oblasti pravděpodobně rozhodujícím. Pokud se s PhysX stane „málem nutnost“ (nebo alespoň něco, co bude mít pro hry opravdu zřetelný přínos), AMD zcela jistě reagovat bude muset. Jak? To je zatím ve hvězdách. Náznaky přineslo letní oficiální prohlášení AMD, že fyziku hodlá řešit skrze Havok, ale to je prostě jen druhá strana barikády, se kterou musejí zase počítat i vývojáři. Nabízí se také nedávno dokončená specifikace OpenCL, i když nejde o záležitost výhradně pro fyziku, ale pro obecné výpočty na grafikách, takže uvidíme. Pro zajímavost můžete ve zbytku článku zhlédnout trailer ke zmíněné hře Mirror's Edge (video pochází z jedné téměř měsíc staré tiskovky nVidie, kde jej můžete nalézt ve formátu MOV v rozlišení 1280×720).