Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia patrně upřednostnila monolitický Blackwell před čipletovým

Možná, že necítí ze strany AMD žádný tlak skrze hrozbu "výrobně efektivnější konstrukce" konkurence, takže je jim jedno jak výrobně nákladné jejich řešení budou. Jako dominantní dodavatel na trhu jsou to nakonec oni kdo určují cenovou hladinu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Presne, proto bude RTX 5050 za cenu akciovych 399€, RTX 5080 nam povyskoci na 1800€.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže opět neprodejné tak jako rtx 4000.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD v novej generácii zrušilo highend a pravdou je, že Nvidia ani v tejto generacii nemusela využiť všetke svoje 18 000SP
Nvidia v buducej generacii planuje čip s cca 24 000SP kde pri použiti 3nm procesu sa v pohode vmesti do 500mm2 tak na čo čiplet.
Aj ked AMD ma už čiplet, ale vôbec ho nevyužila proste 300mm2 velky highend je na smiech, keby čiplet využila a šupla tam 500mm2 čiplet s cca 20 000SP to by Nvidia mala čo robiť, ale takto...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je ovšem otázkou, jestli Nvidia má řešení vysoce výkonné herní grafiky na čipletech. AMD si na něm zatím vylámala zuby. Oběma firmám přitom čipletové VÝPOČETNÍ řešení funguje.
Možná je cestou HBM3 paměť na desce, kterou by mohl mít každý čiplet svoji? Ale to by určitě mělo jít vymyslet i s levnějšími typy paměti. Otázkou je výkon. Sběrnice 3x128 bitů? :-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

vylamala zuby? jaky problemy maj chipletovy n32 a n31, ktery nema monoliticka n33??

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

To že oddělí paměťový řadič s buferem lze nazvat chipletové uspořádání lze nazvat s hodně uvolněnou definicí chipletu. Já v tom jejich uspořádání vidím jednu velkou výhodu a to možnost variabilně měnit šířku paměťové sběrnice.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

řekl bych, že Pety měl na mysli především RDNA4

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Řekl bys to správně. Jde o čipletové uspořádání grafického čipu, ne o paměti kolem.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

jenže tobě asi nedochází, že výpočetní a gaming řešení vyžaduje naprosto odlišný přístup.
u Gaming řešení potřebuješ, aby vše fungovalo jako jeden větší kus, protože vše musí fungovat najednou

u výpočetního ti je jedno, jestli to oba čipy vypočítají najednou, nebo se o tři čtyři cykly jeden opozdí.
u Gamingu ale potřebuješ, aby vše jelo stejně (asi nechceš, abys měl obraz složenej ze tří snímků kvůli desynchronizaci čipletů)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kupodivu tohle vím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Však to si přece neodporuje s původním komentářem. Reálně v konzolích a notebookách budou stejně vždycky úspornější / energeticky efektivnější monolity a ve výpočetních serverech zas chiplety, kde tu synchronizaci neřešíš, jak píšeš. Tam je hlavní, že si vidí do RAM toho druhého efektivněji než u oddělených čipů spojených můstkem (AMD Infinity Fabric / NVidia NVLink). No a když AMD má zkušenost s chiplety, tak to prostě zkouší, a možná to jednou vyjde a nakopaj NVidii stejně jako Intel. Ale je to spíš pro PR, protože lidi čekají na highend od AMD jen aby koupili levněji NVidii a AMD to ví.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

amd nezrušilo v další generaci jenom high end, ale jestli navi43 je to nejlepší co vydaj, takže ani mainstream nemaj pokrytý, max. navi31 by mohli prodávat za 700$

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Třeba navi44 bude výkonově na úrovni navi33. A navi43 na úrovni navi 32. Potom by to bylo v pohodě, pokryjí nejprodávanější segmenty.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

problém je, že by se musel stát zázrak jako mezi rdna1 > rdna2 na stejném procesu, aby navi43 byla stejně výkonná jako navi32 a hlavně by se měla prodávat max. za 400$

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Osobne si myslim,z e si tady AMD strelilo do vlastni nohy, Pokud mohli vydat vyssi performancni tier a nevydaji ho. Uz jen z principu. Bude to mit negativni dopad na naladu hracu, OEM, atd, atd. Takhle se te nalepky "vecne druhy" zase neznbavi a naopak se jen potvrdi.
Ale asi jim to bude stejne sumak, protoze se kazdy zblaznil do AI a tam maji asi sanci protocit vic penez.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

OEM mají grafik od AMD dost (APU pro konzole a notebooky). A hráči čekají na AMD jen proto, aby koupili NVidii levněji. Co se týče AI, tam to vidím bledě - pomalejší nástup než crypto, ale bude to trvat o dost dýl.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

AI tady zustane, vyssi ceny GPU budou dokud je nesrazi konkurence. Drzme palce Moorethreads a Intelu, at co nejrychleji odladi drivery

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Intel neodladil drivery za 20 let, tak bych "don't hold your breath". A ten Číňan s PowerVR z mobilů? Víš jak špatné měly ovladače na desktopu (Windows, Linux)?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

jenže teď se AMD cíleně řadí do té druhé řady. Aby o to víc překvapili s Navi 51 - vyřadili Navi 41, aby co nejvíc financí, lidí a času věnovali následující generaci. Vidím to naopak na přípravu na šach mat pro NV. Přeci jen postaví Navi 51, což bude trojčiplet proti monolitu od NV (RTX 5000), proti které měla být konkurence jen 41... Takže by tenhle krok mohl AMDčku znatelně pomoct v konkurenceschopnosti a teoreticky ji dosadit na trůn, když budou jakoby o generaci napřed. i za tu cenu, že vyjde o pár měsíců déle, zato s o dost vyšším výkonem (snad)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"na přípravu na šach mat pro NV"

:-D :-D :-D :-D :-D

opravdu dobrýýýý

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

navi 51 nevyjde dřív než na konci roku 2026, max. že by ji udělali na 3nm na konci roku 2025 což pochybuju, tak velký tým nemají, že by zvládli 2 releasy v rozmezí jednoho roku

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Peněz mají dost, nemyslím si že jakkoli ubírají peníze na R&D.

A jaký šach-mat máš na mysli? AMD je dohromady asi 4x menší firma (tržní kapitalizace) než NVIDIA. Firmy v oboru mají dost dobře představu v tom co jsou schopné vyrábět a čeho mohou dosáhnout, AMD nepřekvapí NV stejně jako NV nepřekvapí AMD. Kdyby ano, pracovali by v těch firmách velcí amatéři stejní jako chodí na diskuze na netu a píší něco o "překvapení". V těch firmách jsou stovky/tisíce inženýrů kteří se vývojem čipů živí. Pokud by nebyli v jedné firmě, našli by uplatnění v té druhé a věřím že jich nemálo různě přechází, zvláště v USA, kde dostaneš několik desítek tisíc dolarů za to že nastoupíš, plus případný příspěvek na stěhování (typicky kolem 11 tisíc dolarů) takže první rok je obvykle ten nejlukrativnější

Jediné překvapení které na sebe firmy mohou nachystat je cena, která může být na poslední chvíli přehodnocena a třeba těsně před launchem dojde k její snížení, tak jako třeba u AMD nedávno. Již ohlášené ceny šly ještě dolů. Ale ani ty cenové manipulace nejsou dvakrát velké, on není moc kam jít dolů, pokud na tom mají firmy ještě něco vydělat. A tady opět obě firmy mají poměrně jasnou představu o tom kolik je to asi stojí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je konecne treba na pravou miru uvest co je vlastne Navi 31 zac, rozhodne to neni "pravy" ciplet:

->samotne graficke vypocetni jadro(GCD) deleno neni, zustalo nadale monoliticke:

https://www.guru3d.com/data/publish/221/ba217148f98855ce46d0a92f3bce412a...

->do cipletu presel jenom samotny pametovy radic(64 bit <- 4x 16bit) ->>> MCD:
+
->rovnez byla do cipletu ze samotneho GPU vyrezana samotna infinity cache:

https://www.techpowerup.com/review/amd-navi-31-radeon-rx-7900-xtx-and-xt...

GCD alias samotne vypocetni GPU tedy deleno na ciplety neni, jenom se z neho vyrezali samotne radice graficke pameti a ted spolu s Infinity Cache tvori jednotlive MCD ciplety, o veskerou komunikaci mezi GCD a MCD(s)se stara jiz stara(nam) znama sbernice Infinity Fabric jak u procesoru Ryzen.

Cili i AMD nadale nabizi jednolite herni monoliticke graficke jadro, zadny ciplet, smitec.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

GPU není jen výpočetní/renderovací jednotky, ale i ty "nezajímavé" věci okolo. Takže z toho pohledu to chipletové řešení je. Díky tomu se např do ekonomické velikosti čipu (čipletu) vejde více těch výpočetních/renderovacích jednotek. Šmitec.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tvuj pohled na tuhle vec ti neberu, ja to vsak vidim svym postrehem.

Neni to prave deleni rasterizacni/texturovaci/arytmetický čili vypocetni casti GPU.

Jak ji bylo nahore zmineno, pri deleni na "vic" samostatnych GPU mas delen i vysledni/generovany obraz, to musi byt ultra rychla vzajemna synchronizace jinak ti hrozi input lag/desynchronizace, je to vlastne interní system CrossFire/SLI, proto AMD zatim herni GPU nerozdelila, sla jenom to nejsnazsi cestou, ma jiz rychlou sbernici infinity fabric + "vyvazovaci" cache a tak vyklestila z GPU prave jen ten pametovy radic, tomu totiz staci nizke latence.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Copak čiplety v Ryzenech dělí výpočetní části? AMD zvolilo pro GPU stejný postup jako v CPU. Akorát že pro GPU to nestačí, protože GPU je jakoby jeden singlethread code s obrovským počtem výpočetních jednotek a obrovským "out of order bufferem". Je to jako bys spřáhnul 2 jádra Zen do jednoho rychlejšího jádra Zen (není nutné mít výkon +100 %, stačí třeba +50%, pokud chceš ST výkon - MT výkon máš furt plný, pokud jádra použiješ odděleně).

> Neni to prave deleni rasterizacni/texturovaci/arytmetický čili vypocetni casti GPU.

Tohle dělení už AMD dávno má, v serverových grafikách a ta jedna dvojitá grafika v předchozím Mac Pro. 2 GPU spojené infinity fabric, takže si vidí vzájemně RAM. Stejně jako např. jádra CPU.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, v Ryzenech a Epycech jsou rozdělené výpočetní části do čipletů po osmi jádrech. Podle určení se do pouzdra nacpe potřebný počet čipletů (v současnosti jeden až dvanáct) a jeden centrální čiplet s ostatními obvody.
Totéž u grafik zatím není. Idea je dělat čiplety třeba po 2048 shaderech, k tomu čiplet s dalšími obvody, případně přidat cache, a ty čiplety skládat do sestav o 2048, 4086, 6144 shaderech. Nebo jsou možné jiné počty, ale cíl je jasný: S jednotnou čipletovou výbavou vyrábět grafické čipy různých výkonů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prace procesoru a grafickeho jadra je znacne odlisna, proto si v Ryzen-ech dnes muzou v AMD dovolit je doslova na-rezat na potrebne porce, kazde jadro pro jiny ucel(spracovani informace, ne obrazu!), nezapominejme ale ze stale sou to jiz cela samostatne funkcni jadra v bloku(CCD) ktery jenom urcuje jejich pocet.

Nesrovnavejme prosim akceleraci pres GPU v profesionalni a herni scene, protoze zatimco v te profesionalni jde jenom o rozdeleni zateze(superpocitace), v pripade herni se generuje vzdy a jeden vysledni obraz(ms, Hz,...), jednoduse a jasne pri CrossFire a SLI se musel obraz ve vysledku ze dvou zdroju poskladat a to se resilo bud kostickama a nebo čárkami, ted neresme zadny, maly a nebo lepsi zisk vykonu dvou sprazenych jader, byl to problem prave s latenci(ten sobe blizke cipsety na jedne podlozce ktera je spojuje jiz nemaji), ale jeste se musi umet v mziku(lusknutim) synchronizovat.

Tak jako se jiz pameti HBM nepodivaji do hernich grafik leta protoze se staly vysadne domenou profesionalniho segmentu, tak skutecne deleni celych grafickych "hernich" jader a ne jenom jejich okrajovych casti(pametovy radic GPU se nachazi prave kolem jeho obvodu) se bude resit jeste leta kym se vyladi, ja ale vidim lepsi cestu vzit moderni vyrobni proces dnes, radne zamakat na architekture a vydat to, vzdyt AMD na 7nm vyrobnim procesu vydala 3 generace a to Vega 20, RDNA I a RDNA II, narust vykonu a efektivity tu byl vzdy vzorovy.

U mne neni Navi 31 cipletove GPU, jenom nastin mozneho, velmi dobre v AMD vedeli proc se vyhli prave deleni te choulostivej GCD casti.

Tohle je skutecne deleni GPU:

https://www.nextplatform.com/wp-content/uploads/2021/11/amd-mi200-aldeba...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak už dávno jde využít více GPU (GPU jader) pro herní grafiku. V moderních lowlevel APIs to maj v rukou programátoři. Proto skončila řešení na straně driveru v podobě SLI/CrossFire, která jen odhadovala, co která hra asi jak dělá. Koneckonců dnešní hry renderují mnoho věcí (bufferů) a spousta jde dělat paralelně. Druhá věc je, že jen jednotky her to umí, a asi jen jedna, kde lze spřáhnout dokonce různé GPU, včetně od různých výrobců. Prostě 99,99 % lidí nemá 2 grafiky na hry, takže se s tím nikdo nedělá. Ale jde to, API na to je.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tu mas presne co predvedla AMD s Navi 31(ze 21):

https://www.techpowerup.com/review/amd-navi-31-radeon-rx-7900-xtx-and-xt...

Je to jenom oblbovak, k riznuti centralni GPU vubec nedoslo, vlk je nasycen a koza zustala cela.

Jo CrossFire/SLI je out, jenze deleni GPU je presne to same, proto na to i NVIDIA hazi bobek.

AMD spadla se RDNA III presne tam kde intel, vic vyrobnich procesu a nesmysl deleni.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

AMD opravdové grafické čiplety nezvládla ani s RDNA3, ani s RDNA4. Proto je zrušený vývoj nejvýkonnějších RDNA4 grafik. Pořád doufají, že se to podaří s RDNA5 a údajně na tom makají.
Zajímalo by mě, jaký průlom potřebují, ale nejspíš je problém to nějak propojit do jednotného celku. Tak asi pracují na tom. Propojit a nezaplatit za to násobek ceny monolitu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD to ale bude dál zkoušet a možná se to někdy podaří. Pro ně je nesmysl udělat pro highend obrovský monolit, který si stejně nikdo nekoupí, protož nemá logo NVidie.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.